Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Provoz / Simulátory jsou stoprocentně vytížené

Simulátory jsou stoprocentně vytížené

29.3.2022 – autor: JOSEF HOLEK

Simulátory pro strojvedoucí, které si České dráhy pořídily před třemi roky, se osvědčují. Za rok dokážou otestovat tisíce zaměstnanců a jejich vytíženost je prý stoprocentní. Zařízení za více než třicet milionů korun pro ČD provozuje Dopravní vzdělávací institut (DVI) v Praze a České Třebové. Čeká je navíc další vylepšení.

Simulátory jsou stoprocentně vytížené

Rozhodnutí ČD pořídit si dva simulátory pro strojvedoucí padlo na úrodnou půdu. Denně každý ze dvou simulátorů odbaví přes dvacet zaměstnanců, čímž se staly plně vytíženými. Práci v simulátoru si musí odbýt každý strojvedoucí jedenkrát za rok, včetně těch, kteří jsou v přípravě na prezenčních kurzech.
Pro ČD oba simulátory provozuje dceřiná firma DVI. „Z našeho pohledu se určitě osvědčují, z pohledu strojvedoucích je to půl na půl. Někteří si je chválí, jiní je z různých důvodů rádi nemají,“ zhodnotila Pavlína Vondrová, vedoucí Centra technického vzdělávání (CTV) DVI v České Třebové. Jen na začátku provozu museli specialisté DVI a ČD doladit jednotlivé scénáře a situace, které měli strojvedoucí řešit. „Museli jsme se naučit komunikaci se strojvedoucími, zvládnout jejich nervozitu a strach. V současné době simulátory běží v plném vytížení a relativně bez problémů,“ popsala. Trenažery jsou instalovány v České Třebové a Praze-Vršovicích. 

Školí i komunikaci
Strojvedoucím DVI připravuje situace podobné nedávným mimořádným událostem, například té u Českého Brodu. Nejčastěji tedy jde o jízdu na automatickém bloku. „Jinak samozřejmě simulujeme další provozní stavy, se kterými se strojvedoucí v tuzemsku mohou na železnici setkat, včetně mimořádných situací,“ vysvětlila vedoucí CTV. „Výcvik je zaměřen i na ty situace, v nichž strojvedoucí nejčastěji chybují a které mohou být, nebo byly, příčinou mimořádných událostí. Řešíme i momenty, které se v běžném provozu nedají nacvičit vzhledem k tomu, že vznikají neplánovaně. Jde především o různé poruchové stavy na trati nebo nepravidelnosti v dopravě a z toho vyplývající komunikace strojvedoucího s výpravčím nebo dispečerem,“ vysvětlil před nedávnem smysl pořízení Jiří Lukeš, specialista vzdělávání ČD.
Trenažery začaly sloužit zhruba před třemi roky. Výrazně pak do fungování promluvila pandemie covidu-19. Nejvíce při první vlně na jaře 2020, kdy byly simulátory zcela mimo provoz. „Poté se nás opatření dotkla tím, že bylo a stále je nutné dodržovat platná opatření a omezení ve styku mezi osobami,“ doplnila Pavlína Vondrová. 

Ve dvou místnostech
Simulátory věrně kopírují prostředí stanoviště strojvedoucího se všemi ovládacími prvky. Ovládací pult a rozmístění prvků vychází od jednotek z rodiny Panterů, jinak ale kabina nepředstavuje konkrétní typ vozidla. Ovládací a zobrazovací prvky jsou přizpůsobeny tak, že je možné simulovat jízdu i s dieselovou lokomotivou. Nastavit je možné počasí, adhezní podmínky, zkrátka vše, co může v reálném provozu nastat. Pokud vlak narazí, objeví se přes obří displej prasklina. Navíc jsou v plánu další vylepšení. Před nedávnem byl například doplněn vlakový zabezpečovač ETCS. Ten musí dopravci v nejbližších letech nainstalovat na stovky vozidel využívajících koridory.
Celá technologie je rozdělená do dvou místností, v jedné je simulátor jako takový včetně výpočetní techniky a klimatizace, ve druhé se nachází velín včetně obřího LCD monitoru, na němž se zobrazují hodnoty z displejů na stanovišti, prostředí anebo záběr z kamery uvnitř simulátoru. Poté, co na dané zadání strojvedoucí absolvuje trasu, systém vyhodnotí správnost provedení. Instruktor se strojvedoucím celou jízdu podrobně rozebere a vyhodnotí.
České dráhy jsou jediným tuzemským dopravcem, který se výcviku strojvedoucích systematicky věnuje. U ČD je nyní zaměstnáno 3 500 strojvedoucích, dalších zhruba 200 je na pozici strojvedoucích v přípravě. Zatím se neuvažuje, že by simulátory mohli využívat zaměstnanci cizích dopravců


Průměrné hodnocení (9 hlasů): 2.44

Další články této rubriky

Práce na kladenském S-bahnu se blíží k závěruPráce na kladenském S-bahnu se blíží k závěru

18.7.2024 - Trať mezi kladenským centrálním nádražím a stanicí Kladno-Ostrovec přes zastávku Kladno město sice měří pouze lehce přes pět kilometrů, práce na její modernizaci však svým rozsahem patří mezi nejvýznamnější tuzemské… »

V Pardubicích slouží nová zastávka i lávkaV Pardubicích slouží nová zastávka i lávka

10.7.2024 - Po bezmála čtyřech letech skončila modernizace železničního uzlu v Pardubicích. Cestující díky tomu mohou využívat nové moderní nástupiště, pohodlně dostupné výtahy a eskalátory. Část vlaků také začala zajíždět na novou… »

Nová stanice v Bubnech už pomalu získává podobuNová stanice v Bubnech už pomalu získává podobu

16.6.2024 - Už více než rok trvá kompletní rekonstrukce úseku železniční trati mezi pražskými Bubny a Výstavištěm. Letos výrazně pokročila především výstavba čtyřkolejné stanice v Bubnech, včetně navazujících estakád. Ty nahradí jak… »

 

Všechny články rubriky Provoz

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika