Železničář / Provoz / Simulátory jsou stoprocentně vytížené
Simulátory jsou stoprocentně vytížené
29.3.2022 – autor: JOSEF HOLEK
Simulátory pro strojvedoucí, které si České dráhy pořídily před třemi roky, se osvědčují. Za rok dokážou otestovat tisíce zaměstnanců a jejich vytíženost je prý stoprocentní. Zařízení za více než třicet milionů korun pro ČD provozuje Dopravní vzdělávací institut (DVI) v Praze a České Třebové. Čeká je navíc další vylepšení.
![Simulátory jsou stoprocentně vytížené](/assets/zeleznicar/provoz-a-technika/simulatory1264.jpg)
Rozhodnutí ČD pořídit si dva simulátory pro strojvedoucí padlo na úrodnou půdu. Denně každý ze dvou simulátorů odbaví přes dvacet zaměstnanců, čímž se staly plně vytíženými. Práci v simulátoru si musí odbýt každý strojvedoucí jedenkrát za rok, včetně těch, kteří jsou v přípravě na prezenčních kurzech.
Pro ČD oba simulátory provozuje dceřiná firma DVI. „Z našeho pohledu se určitě osvědčují, z pohledu strojvedoucích je to půl na půl. Někteří si je chválí, jiní je z různých důvodů rádi nemají,“ zhodnotila Pavlína Vondrová, vedoucí Centra technického vzdělávání (CTV) DVI v České Třebové. Jen na začátku provozu museli specialisté DVI a ČD doladit jednotlivé scénáře a situace, které měli strojvedoucí řešit. „Museli jsme se naučit komunikaci se strojvedoucími, zvládnout jejich nervozitu a strach. V současné době simulátory běží v plném vytížení a relativně bez problémů,“ popsala. Trenažery jsou instalovány v České Třebové a Praze-Vršovicích.
Školí i komunikaci
Strojvedoucím DVI připravuje situace podobné nedávným mimořádným událostem, například té u Českého Brodu. Nejčastěji tedy jde o jízdu na automatickém bloku. „Jinak samozřejmě simulujeme další provozní stavy, se kterými se strojvedoucí v tuzemsku mohou na železnici setkat, včetně mimořádných situací,“ vysvětlila vedoucí CTV. „Výcvik je zaměřen i na ty situace, v nichž strojvedoucí nejčastěji chybují a které mohou být, nebo byly, příčinou mimořádných událostí. Řešíme i momenty, které se v běžném provozu nedají nacvičit vzhledem k tomu, že vznikají neplánovaně. Jde především o různé poruchové stavy na trati nebo nepravidelnosti v dopravě a z toho vyplývající komunikace strojvedoucího s výpravčím nebo dispečerem,“ vysvětlil před nedávnem smysl pořízení Jiří Lukeš, specialista vzdělávání ČD.
Trenažery začaly sloužit zhruba před třemi roky. Výrazně pak do fungování promluvila pandemie covidu-19. Nejvíce při první vlně na jaře 2020, kdy byly simulátory zcela mimo provoz. „Poté se nás opatření dotkla tím, že bylo a stále je nutné dodržovat platná opatření a omezení ve styku mezi osobami,“ doplnila Pavlína Vondrová.
Ve dvou místnostech
Simulátory věrně kopírují prostředí stanoviště strojvedoucího se všemi ovládacími prvky. Ovládací pult a rozmístění prvků vychází od jednotek z rodiny Panterů, jinak ale kabina nepředstavuje konkrétní typ vozidla. Ovládací a zobrazovací prvky jsou přizpůsobeny tak, že je možné simulovat jízdu i s dieselovou lokomotivou. Nastavit je možné počasí, adhezní podmínky, zkrátka vše, co může v reálném provozu nastat. Pokud vlak narazí, objeví se přes obří displej prasklina. Navíc jsou v plánu další vylepšení. Před nedávnem byl například doplněn vlakový zabezpečovač ETCS. Ten musí dopravci v nejbližších letech nainstalovat na stovky vozidel využívajících koridory.
Celá technologie je rozdělená do dvou místností, v jedné je simulátor jako takový včetně výpočetní techniky a klimatizace, ve druhé se nachází velín včetně obřího LCD monitoru, na němž se zobrazují hodnoty z displejů na stanovišti, prostředí anebo záběr z kamery uvnitř simulátoru. Poté, co na dané zadání strojvedoucí absolvuje trasu, systém vyhodnotí správnost provedení. Instruktor se strojvedoucím celou jízdu podrobně rozebere a vyhodnotí.
České dráhy jsou jediným tuzemským dopravcem, který se výcviku strojvedoucích systematicky věnuje. U ČD je nyní zaměstnáno 3 500 strojvedoucích, dalších zhruba 200 je na pozici strojvedoucích v přípravě. Zatím se neuvažuje, že by simulátory mohli využívat zaměstnanci cizích dopravců
Další články této rubriky
Práce na kladenském S-bahnu se blíží k závěru
18.7.2024 - Trať mezi kladenským centrálním nádražím a stanicí Kladno-Ostrovec přes zastávku Kladno město sice měří pouze lehce přes pět kilometrů, práce na její modernizaci však svým rozsahem patří mezi nejvýznamnější tuzemské… »
V Pardubicích slouží nová zastávka i lávka
10.7.2024 - Po bezmála čtyřech letech skončila modernizace železničního uzlu v Pardubicích. Cestující díky tomu mohou využívat nové moderní nástupiště, pohodlně dostupné výtahy a eskalátory. Část vlaků také začala zajíždět na novou… »
Nová stanice v Bubnech už pomalu získává podobu
16.6.2024 - Už více než rok trvá kompletní rekonstrukce úseku železniční trati mezi pražskými Bubny a Výstavištěm. Letos výrazně pokročila především výstavba čtyřkolejné stanice v Bubnech, včetně navazujících estakád. Ty nahradí jak… »