Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Provoz / S aztéckým kódem jsme získali nezaměnitelné jízdenky

S aztéckým kódem jsme získali nezaměnitelné jízdenky

25.4.2013 – autor: VÁCLAV RUBEŠ

Masivní využívání moderních informačních technologií, zejména ve spojení s celosvětovou sítí Internet, nutí dopravce nabízet své služby i jiným než klasickým způsobem. V případě Českých drah šlo primárně o propojení e-Shopu s odbavovacími technologiemi tak, aby měl cestující možnost jednoduše si zakoupit elektronicky jízdenku s 2D kódem a rovnou nastoupit do vlaku.

S aztéckým kódem jsme získali nezaměnitelné jízdenky

Specialisté IT technologií z Odboru informatiky Českých drah dostali za úkol vyvinout systém přátelský k cestujícím a současně bezpečný proti padělání. Další podmínkou byla kompatibilita se systémy zahraničních dopravců v souladu s mezinárodními vyhláškami UIC a legislativou Evropské unie. Výsledkem je implementace 2D kódů (tzv. aztéckých) do jízdních dokladů. To, že se jedná o dramatický posun k lepší kvalitě, ocenila i nezávislá porota České asociace manažerů informačních technologií v soutěži IT projekt roku 2012.

„Praktický přínos pro našeho zákazníka spočívá zejména v tom, že cestující nakupující v e-Shopu již nemusí před jízdou navštívit osobní pokladnu, kde mu dříve byla jízdenka vytištěna. Nyní už může s doma vytištěným dokladem přímo nastoupit do vlaku. Díky 2D kódu je zajištěna jednoznačná identifikace pravosti dokladu. Tento kód, zvaný aztécký, přináší i možnost svůj jízdní doklad předložit ke kontrole přímo na svém elektronickém zařízení – notebooku, tabletu nebo chytrém telefonu,“ popisuje možnosti využití v praxi Adolf Mazurka z Odboru informatiky Českých drah. K tomuto účelu byly přenosné osobní pokladny vybaveny čtečkou zmiňovaných kódů. 

Nástroj proti falšování

Ovšem nejen v komfortu odbavení v domácím pohodlí tkví přínos nového systému. „Aztécké kódy jsou nyní také součástí běžných jízdenek vydávaných v osobních pokladnách ve stanicích či v přenosných osobních pokladnách ve vlaku. Pro někoho nicneříkající obrázek složený z mnoha čtverečků umístěný v dolním rohu jízdenky je ve skutečnosti unikátní a nezaměnitelný klíč, podle kterého je každý jízdní doklad jasně identifikovatelný. To je významný krok proti falšování jízdních dokladů, které není v poslední době výjimečné. Díky tomu není zapotřebí doklad opatřovat již tak velkým a drahým množstvím ochranných prvků,“ říká Adolf Mazurka. Součástí projektu implementace 2D kódu pro odbavení cestujících byla proto také výměna zhruba 1 200 dosluhujících jehličkových tiskáren, které neumožňovaly tisk kódů na jízdenky, za nové termotiskárny a instalace čtečky 2D kódů na asi 1 600 přenosných osobních pokladen. V běhu je také implementace tisku jízdenek s aztéckými kódy na samoobslužných automatech UNIPAJ a MOPAJ. 

Mezinárodně provázaná technologie

Využití aztéckých kódů na jízdenkách se ovšem netýká jen vnitrostátní přepravy. „Projekt od samého počátku počítal s jejich využitím také na mezinárodních jízdních dokladech a v průběhu vývoje byla tato otázka diskutována společně s rakouskými a německými železnicemi, s jejichž systémy jsou naše jízdenky plně kompatibilní. Takto si můžete z pohodlí domova, díky této technologii, zakoupit i jízdní doklady do zahraničí, přičemž jejich nabídka se bude stále rozšiřovat. V současnosti ladíme spolupráci také se slovenským dopravcem ZSSK,“ říká Jan Karšňák, vedoucí oddělení ICT strategie Odboru informatiky Českých drah.

Vzájemná provázanost nových IT systémů z dílny specialistů Českých drah, zejména faktické spuštění systému POP on-line, přináší kromě již zmiňovaných aktuálních zpráv o mimořádnostech nebo implementaci 2D kódů také řadu dalších novinek, které povětšinou zůstávají očím cestujících skryty, výrazně se ale dotýkají efektivity činnosti zaměstnanců. Jde zejména o elektronické sčítání cestujících právě pomocí POPek, které bylo dříve prováděno ručně. Jednodušší je také elektronický soupis vlaku, on-line hlášení vozových závad servisním kapacitám, které se tak mohou pružněji připravit na rozsah opravy. Přínosem je také výměna informací s centrálními systémy v provozu a zpracování dat v reálném čase. 

Vítězství v prestižní soutěži

Pokrok, který národní osobní dopravce udělal v oblasti moderních IT technologií, nezůstal bez povšimnutí u odborné veřejnosti. Na konci února 2013 se projekt implementace 2D kódů pro odbavování cestujících na železnici stal jedním ze tří vítězů jubilejního 10. ročníku prestižní soutěže IT projekt roku vyhlašované Českou asociací manažerů informačních technologií. „Tento úspěch vnímáme jako ocenění čtyřleté spolupráce týmů Odboru informatiky a Odboru osobní dopravy GŘ ČD na vývoji moderních systémů a snahy o to, abychom disponovali nejen moderními vlaky a službami, ale také technologiemi, které zjednoduší a zefektivní provoz a pomohou udělat cestování vlakem ještě atraktivnější,“ dodává na závěr ředitelka Odboru informatiky Dagmar Holadová.


Průměrné hodnocení (1 hlasů): 4

Další články této rubriky

Banány, Plecháče a Bastardi brzy odejdou na zasloužený odpočinekBanány, Plecháče a Bastardi brzy odejdou na zasloužený odpočinek

13.9.2024 - Kvůli zavedení evropského zabezpečovače ETCS na železničních koridorech z Prahy do Ostravy, z Ostravy do Břeclavi a z Břeclavi do Prahy od 1. ledna 2025 zmizí z tuzemských tratí další letitější lokomotivy. V některých… »

Po Branickém mostě opět jezdí vlakyPo Branickém mostě opět jezdí vlaky

18.8.2024 - Branický most se po šedesáti letech dočkal jižní koleje. Koncepčně dvoukolejná stavba byla po desetiletí provozována pouze jako jednokolejná, a to včetně navazujícího úseku do Krče a dále. Přestože se o plánovaném… »

Smíchov a Masaryčka se proměnily ve staveništěSmíchov a Masaryčka se proměnily ve staveniště

8.8.2024 - Přestože se práce na rekonstrukci Masarykova nádraží zpočátku soustředily převážně na prostor kolem sedmé koleje, se začátkem léta začaly ovlivňovat provoz mnohem více. Linky S2 a S22 provozované v Praze se musely přestěhovat… »

 

Všechny články rubriky Provoz

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika