Železničář / Provoz / Rychlíky přes Vysočinu v zajetí pomalé infrastruktury
Rychlíky přes Vysočinu v zajetí pomalé infrastruktury
3.10.2013 – autor: MARTIN HARÁK
Na Vysočině najdeme tři tratě zásadního významu. Je to trať 230, respektive 250, spojující Brno s Havlíčkovým Brodem a Kolínem, následovaná neméně důležitou spojnicí 240 Brno – Jihlava a tratí 225 Jihlava – Veselí nad Lužnicí. Všechny tři hlavní tratě mají dvě klíčové charakteristiky: velké množství přepravených cestujících v rychlících a nízkou rychlost. V příštích měsících a letech dojde spíše jen k dílčím zlepšením.
Rychlíky přes Vysočinu občas připomínají vyhlídkové spoje. Zejména tratě z Brna přes Třebíč a Jihlavu směřující dále na České Budějovice a Plzeň, kde zvláště v létě cestují celé rodiny na dovolenou. O něco lepší je situace na „magistrále“, tedy tratích 230 a 250, kde vlaky Českých drah mohou jet 100, někde i 120 km/h. V minulosti zde občas projelo i Pendolino, přestože do plnohodnotné rezervy ke koridorovému spojení má hodně daleko – především kvůli četným obloukům v okolí Golčova Jeníkova a Čáslavi.
Trať Havlíčkův Brod – Žďár nad Sázavou – Brno byla postavena v padesátých letech minulého století podle moderních metod, které jsou částečně srovnatelné s dnešními koridorovými stavbami. Jde například o absenci úrovňových křížení se silnicí a plnou peronizaci zastávek i stanic. Po opravě železničního svršku a celkové rekonstrukci železničního zabezpečovacího zařízení, které by určitě nestálo závratné finanční prostředky, má tato dráha velkou šanci na zvýšení významu. Vždyť v minulosti zde pravidelně jezdily mezinárodní vlaky EuroCity.
Elektrifikace do Třebíče? Asi ne
Neškodí připomenout, že zhruba před patnácti lety se vážně uvažovalo o elektrifikaci a zároveň částečné revitalizaci tratě Brno – Třebíč – Jihlava. Z projektu sešlo hlavně kvůli rozdílným stanoviskům Jihomoravské kraje a Kraje Vysočina, takže poslední verze hovoří pouze o elektrifikaci úseku Brno – Zastávka u Brna. To pomůže jen jihomoravské integrované dopravě, která je ale zavedena až do Náměště nad Oslavou. Investiční akce ale nezlepší parametry rychlíkové taktové dopravy. Například v úseku Zastávka u Brna – Okříšky se nikde nejede vyšší rychlostí než 60 km/h, což opravdu není odpovídající pulzu 21. století. Podobné traťové rychlosti najdeme také na většině úseků tratě Jihlava – Horní Cerekev – Veselí nad Lužnicí.
Brzdou jsou četné přejezdy
Podle odborníků ze SŽDC jsou jednou z největších brzd zvýšení traťových rychlostí úrovňové železniční přejezdy. Největší problém je nejen v četnosti těchto přejezdů, ale v řadě případů také jejich zanedbatelnému významu. Leckteré přejezdy totiž směřují na pole nebo do lesa a mnohé z nich evidentně řadu let neslouží svému účelu. Redukcí zbytečných přejezdů a zároveň vybavení důležitějších zabezpečovacím zařízením, které by snad nepřišlo na nějaké horentní částky, by se dala podle znalců zkrátit jízdní doba mezi Brnem, Třebíčí a Jihlavou až o 20 minut, což už je významná úspora.
Je pravda, že z Brna do Jihlavy lze po dálnici dojet za hodinu a vlakem je to zatím přesně o hodinu déle. Nicméně rychlíky přes Třebíč a Jihlavu využívá významná část lidí, zvláště pak v turistické sezoně, ke svému cestování dále do jižních nebo západních Čech, takže tato trasa má své opodstatnění. Nelze opomenout ani velkou třebíčskou aglomeraci, která leží zcela mimo dálnici a tím pádem je vlak jak na Jihlavu, tak i na Brno hojně využíván.
Investiční akce na obzoru
Pomalu se určitě blýská na lepší časy, protože v současné době se na Vysočině připravuje několik investičních akcí. V první fázi chystá SŽDC v takřka dvacetikilometrovém úseku Sklené nad Oslavou – Žďár nad Sázavou rekonstrukci obou kolejí a současně svršku, zabezpečovacího zařízení, ale i trolejového vedení a řady mostů a propustků. Traťová rychlost by se měla zvýšit ze 100 na 120 km/h, resp. až na 125 km/h pro vozidla využívající takzvané horní rychlostníky, což jsou například rakouské elektrické lokomotivy Taurus nebo české stroje řady 380 s vozy vybavenými kotoučovými brzdami. Naklápěcí jednotky Pendolino by následně mohly po této revitalizované trati jezdit rychlostí až 140 km/h.
Jako druhá významná akce se připravuje revitalizace tratě Okříšky – Zastávka u Brna. Cílem této revitalizace má být zlepšení jízdního komfortu a také zvýšení traťové rychlosti se zkrácením jízdních dob včetně zvýšení bezpečnosti na železničních přejezdech. Správa železniční dopravní cesty plánuje i rekonstrukce stanic a zastávek podle požadavků objednatelů osobní dopravy včetně zřízení nových nástupištních přístřešků pro cestující včetně moderních informačních systémů.
PLÁNOVANÉ INVESTICE
- Zvýšení bezpečnosti rekonstrukcí kolejových obvodů a několika přejezdů na trati Jihlava – Veselí nad Lužnicí (trať 250)
- Rekonstrukce koleje číslo 1 a 2 v úseku Sklené nad Oslavou – Žďár nad Sázavou (trať 250)
- Revitalizace v úseku Okříšky – Zastávka u Brna (trať 240)
- Vybudování nástupiště a nákladiště včetně kolejových úprav ve stanici Třebíč
- Sanace skalních zářezů na různých tratích
Další články této rubriky
V olomouckém depu ČD vylaďuje podvozky vozů nový měřicí lis
15.11.2024 - České dráhy investují nejen do modernizace vozidlového parku, ale i do údržbové a servisní základny. Investice jdou i do vybavení stávajících středisek údržby. V olomouckém depu pracují technici s novinkou, která zajišťuje… »
Na Dni dodavatelů se řešila kvalita i termíny dodávek
10.11.2024 - České dráhy v říjnu uspořádaly další setkání s výrobci nových vlaků, zástupci opravárenských firem i dodavateli náhradních dílů. Už 4. ročník Dne dodavatelů se zaměřil především na kvalitu a termíny dodávaných vozidel… »
Hrubá stavba velkorysého bubenského nádraží je hotova
28.10.2024 - Při jízdě vlakem z pražského Masarykova nádraží na Kralupy nad Vltavou si nejde nepovšimnout působivé stavby nového nádraží Praha-Bubny. Z celého dříve rozsáhlého kolejiště tamější stanice zbyla jediná kolej, která obloukem… »