Železničář / Provoz / Rozpálená Ostrava hostila čtrnáctý Czech Raildays
Rozpálená Ostrava hostila čtrnáctý Czech Raildays
27.6.2013 – autor: MARTIN HARÁK
Měsíc červen je pro železniční odborníky i výrobce drážní techniky a příznivce kolejové dopravy tradičně ve znamení pravidelného dostaveníčka v moravskoslezské metropoli Ostravě. Právě tam své brány otevřel již počtrnácté mezinárodní veletrh Czech Raildays. Součástí letošního ročníku, na kterém se prezentovalo téměř 170 firem, byl i seminář na téma Trendy v oblasti infrastruktury a kolejových vozidel.

Když se řekne Czech Raildays, asi vám v hlavě naskočí trojice slov veletrh-Ostrava-červen. Však o této akci, která představuje poutavou přehlídku domácího i zahraničního kolejového průmyslu, píšeme v Železničáři pravidelně. Ani letošní rok nebyl výjimkou, i když panovala výrazně větší vedra než v předchozích letech. Slavnostní pásku přestřihl generální ředitel Českých drah Petr Žaluda, který poděkoval všem návštěvníkům, kteří do Ostravy přijeli vlaky národního dopravce. „Čím více vás bude používat naše vlakové spoje, tím budeme mít více peněz na nákup nové techniky. Jsem velmi rád, že se naši firmu podařilo ozdravit natolik, že je schopna investovat každoročně poměrně velké částky na nákup nových kolejových vozidel. Ostatně některá tato vozidla jsou vystavena i ve veletržním areálu,“ uvedl Petr Žaluda.
Společná prezentace Skupiny ČD
České dráhy se na veletrhu, který trval od 18. do 20. června, prezentovaly ve stánku s dceřinými společnostmi ČD Cargo, DPOV, VUZ, ČD - Informační Systémy a ČD - Telematika. „Vystavili jsme modernizovaný vůz řady Bbdgmee, ve kterém byl po celou dobu konání veletrhu přítomen průvodce z řad našeho vlakového doprovodu. Ten odpovídal na dotazy a současně předváděl, jak vůz uvnitř funguje. Současně se návštěvníci mohli dozvědět z velké informační tabule před samotným vozem základní technická data a vše o vybavení vozu,“ řekla nám Petra Nekudová z Generálního ředitelství Českých drah. Technický ředitel VUZ Petr Kaván potvrdil tradiční účast železničního výzkumu na veletrhu. „Na veletrh jezdíme každoročně nejen se setkat s našimi obchodními partnery, ale současně navazovat nové kontakty v oblasti zkušebnictví, ale také činnosti takzvané autorizované osoby.“
V rámci letošního Czech Raildays byla předána Českým drahám v zastoupení ředitele Odboru regionální dopravy Ivo Tomana nová motorová jednotka PESA Link (RegioShark) s pořadovým číslem 17, která směřuje na Karlovarsko. „V našem kraji bude postupně v provozu celkem osm jednotek, přičemž tři jsou již dodány, další by měly brzy následovat,“ potvrdil ředitel karlovarského KCOD Vladimír Omelka. Nové vozy pro ČD ostatně přivezla ukázat i společnost Škoda, kde byl k vidění třívozový RegioPanter řady 650, který může jezdit na stejnosměrném i střídavém trolejovém napětí.
Speciály a silné elektriky
„Soustředíme se nyní více na výrobu speciálních železničních vozidel,“ uvedl generální ředitel společnosti CZ LOKO Josef Bárta. „Na letošní Czech Raildays jsme přivezli nové vozidlo MVTV 22, které je určeno pro kontrolu a údržbu trakčního vedení, a současně motorový univerzální vozík MUV 74.1 s výbavou pro zimní provoz, kde nechybí ani radlice a fréza na odklízení sněhu. Tyto speciály jsou určeny především pro správce infrastruktury,“ dodal.
Vectron od firmy Siemens – jednu z nejsilnějších elektrických evropských lokomotiv – si mohli zájemci prohlédnout v rámci ostravské výstavy již podruhé. „Tuto moderní lokomotivu jsme vystavovali již před dvěma lety, nicméně jde stále o novinku. Letos jsme do Ostravy přivezli stroj určený pro vozbu na střídavé trakci. Lokomotivu ale můžeme dodávat v různých provedeních a kombinacích pro stejnosměrná i střídavá trolejová napětí. Vectron také získal jako první na světě certifikát o shodě s požadavky všech relevantních technických směrnic pro interoperabilitu TSI a současně národní schválení k provozu například v Německu, Rakousku, Rumunsku nebo Polsku,“ uvedla Petra Svatošová ze Siemensu.
Dodavatelé pro železnici
Kromě výrobců vozidel se na veletrhu prezentovala celá řada firem, která je dodavatelsky spojena s železničním průmyslem nebo železnicí jako takovou. V Ostravě proto nemohla chybět firma AŽD Praha, která dodává například zabezpečovací zařízení, ale také MSV elektronika – výrobce elektroniky pro kolejová vozidla – nebo UniControls, která se podílí se šumperským závodem Pars nova na modernizacích elektrických lokomotiv řady 363 pro ČD. Vedle toho bylo možné zkusit i sedadla pro regionální nebo dálkové vlaky od firmy Borcad či si prohlédnout elektronická zařízení a sběrače proudu od společnosti Faiveley Transport.
Fotogalerie
Další články této rubriky
Olomoucké depo projde kompletní modernizací
14.4.2025 - Ve Středisku údržby Českých drah v Olomouci začala rekonstrukce opravárenské haly. Investice za 400 milionů korun je první fází celkové modernizace střediska, která podstatně zvýší kvalitu údržby a úroveň pracovních podmínek… »
České dráhy vybudují ve svých depech fotovoltaické elektrárny
9.4.2025 - České dráhy připravují výstavbu několika střešních a pozemních fotovoltaických elektráren ve vybraných depech. Solární panely plánuje dopravce umístit na své objekty v Havlíčkově Brodě, České Třebové, Děčíně a pražské… »
S posunem v depech pomáhají želvy
24.3.2025 - V dílnách a depech na Moravě pomáhá zaměstnancům od konce loňského roku trojice nových akumulátorových vozíků, jimž se přezdívá želva nebo tank. Využívají se především při posunu vagonů a ucelených jednotek. Díky nim se… »