Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Provoz / Rodí se Panteři i nové osobní vozy

Rodí se Panteři i nové osobní vozy

17.4.2020 – autor: JOSEF HOLEK

Cestující na vnitrostátních dálkových i regionálních linkách se dočkají nových osobních vozů a dalších jednotek RegioPanter. Vozy klasické stavby už jsou ve výrobě nejen u nás, ale i v Rakousku. Finální podobu dostávají také první Panteři pro spěšné vlaky spojující Plzeň s Karlovými Vary.

Rodí se Panteři i nové osobní vozy

Padesát nových vozů řazených v deseti pětivozových soupravách pro expresní segment a čtyři elektrické jednotky RegioPanter pro segment spěšný. To je nová technika ČD, jež se v dalším roce roce objeví zejména na vnitrostátních dálkových i regionálních linkách. Vozy klasické stavby, které pro ČD vyrábí konsorcium firem Siemens Mobility a Škoda Transportation, postupně vznikají ve Vídni a Ostravě a vychází z osvědčených vozů netrakčních jednotek ViaggioComfort. „Nalakovaný vůz přijíždí do Škody Vagonka v Ostravě na kamionu jako nadrozměrný náklad. Je již osazený okny, dveřmi a s ochranným, antikorozním nástřikem,“ uvedl Pavol Ježík, projektový manažer Škody Transportation. V Ostravě montéři doplňují kompletní interiér včetně tepelného obložení, podlahy, toalety, osvětlení, podvozky, centrální zdroj energie, vzduchotechniku a další rozvody.

Šelmy propojí dva kraje

První dva vozy přijely z Vídně na začátku roku, další dva v únoru a další tři v březnu. „Maximálně budeme schopni expedovat jeden vůz každé čtyři pracovní dny. Výroba jednoho vozu však trvá několik měsíců. Montáže by měly skončit v dubnu 2021,“ upřesnil Ježík. Na typové a sériové zkoušky první souprava dorazí zřejmě na přelomu června a července letošního roku. ČD předpokládají, že vozy nasadí do provozu příští rok. Objeví se na dálkových spojích mířících z Prahy do Chebu přes Plzeň i Ústí nad Labem. Pro spěšné vlaky, které by měly příští rok v dubnu spojit Plzeň s Karlovými Vary, v Ostravě a Plzni vzniká čtveřice dvouvozových jednotek řady 650. „V Ostravě vyrobíme hliníkové skříně a převezeme je do Plzně, kde instalujeme další komponenty. Dodáme podvozky, výzbroj a začnou zkoušky,“ popsal Ivo Gurňák, obchodní ředitel Škody Vagonka, která projekt realizuje v konsorciu se Škodou Transportation.

Jen o 6 minut pomalejší

V březnu byla před dokončením první jednotka. Druhá zamířila do lakovny. RegioPantery poté poputují na testy. „Ty skončí v listopadu letošního roku a postupně vlaky podstoupí typová schválení. Oproti předchozím typům jsme totiž provedli spousty úprav na základě nových legislativních požadavků a technických norem, byť vychází z jednotky, kterou ČD běžně používají a která jezdí už od roku 2012. Schvalovací proces by měl skončit v březnu 2021,“ vysvětlil Gurňák. Panteři, kteří spojí obě západočeské metropole, budou mít nové informační systémy, wi-fi, pohodlnější sedadla a zabezpečovač ETCS. Naopak exteriér se mění méně, na první pohled zaujmou jen ostřeji řezaná světla.

Oba kraje si od RegioPanterů slibují rychlejší spojení, byť spěšné vlaky na mezikrajských výkonech jezdí už nyní, nejčastěji v podání jednotek řady 844. „Spoje budou jen o šest minut pomalejší než Západní expresy, které obsluhují daleko méně zastávek. Vlaky ČD budou díky vložení nových jednotek na spojnici Chebu a Plzně jezdit každou hodinu,“ uvedl Vladimír Omelka, obchodní ředitel karlovarského Regionálního obchodního centra ČD. Nyní expresy zvládají 106 km dlouhou trasu z Plzně do Chebu za 1 hodinu a 21 minut. „Máme radost, že se společný projekt s Plzeňským krajem podařilo realizovat, a jsem přesvědčen, že bude mít pro kraj obrovský přínos,“ uzavřel Martin Hurajčík, náměstek hejtmana Karlovarského kraje pro oblast dopravy.


Průměrné hodnocení (4 hlasů): 5

Další články této rubriky

Práce na kladenském S-bahnu se blíží k závěruPráce na kladenském S-bahnu se blíží k závěru

18.7.2024 - Trať mezi kladenským centrálním nádražím a stanicí Kladno-Ostrovec přes zastávku Kladno město sice měří pouze lehce přes pět kilometrů, práce na její modernizaci však svým rozsahem patří mezi nejvýznamnější tuzemské… »

V Pardubicích slouží nová zastávka i lávkaV Pardubicích slouží nová zastávka i lávka

10.7.2024 - Po bezmála čtyřech letech skončila modernizace železničního uzlu v Pardubicích. Cestující díky tomu mohou využívat nové moderní nástupiště, pohodlně dostupné výtahy a eskalátory. Část vlaků také začala zajíždět na novou… »

Nová stanice v Bubnech už pomalu získává podobuNová stanice v Bubnech už pomalu získává podobu

16.6.2024 - Už více než rok trvá kompletní rekonstrukce úseku železniční trati mezi pražskými Bubny a Výstavištěm. Letos výrazně pokročila především výstavba čtyřkolejné stanice v Bubnech, včetně navazujících estakád. Ty nahradí jak… »

 

Všechny články rubriky Provoz

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika