Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Provoz / Rekonstrukce Staré Paky rozmotala letitý gordický uzel

Rekonstrukce Staré Paky rozmotala letitý gordický uzel

20.2.2013 – autor: MATRIN NAVRÁTIL

Bolestivé místo železnice v Podkrkonoší bylo odstraněno. Stanice Stará Paka byla až do loňského listopadu jedním z posledních uzlů bez odjezdových návěstidel s ručně stavěnými výhybkami. Dnes tu nad bezpečností bdí elektronické stavědlo a doprava se výrazně zrychlila. Dva roky trvající radikální modernizace ale přinesla také nutnost změnit zažité zvyky cestujících i železničářů.

Rekonstrukce Staré Paky rozmotala letitý gordický uzel

V rámci rekonstrukce Staré Paky byl zcela změněn reliéf kolejiště. Vyrostla tu prefabrikovaná nástupiště s informačními systémy a ubylo kolejí, jichž ostatně s úbytkem nákladní dopravy není tolik potřeba. Demontováno bylo 30 výhybek a 6 255 metrů kolejí. Naopak zcela nových je bezmála dva a půl kilometru kolejí typu S-49 a 2 211 metrů rege­nerovaného železničního svršku téhož typu na pražcích SB8, 9 nových a 8 regenerovaných výhybek, přičemž 14 jich bylo vybaveno elektrickým ohřevem výměn. K vyšší bezpečnosti přispěje instalace přejezdového zabezpečovacího za­řízení na 12 přejezdech. V železniční stanici, zabezpečené elektronickým staničním zabezpečovacím zařízením 3. kategorie, vzniklo nové dispečerské pracoviště pro postupné zapínání dálkového ovládání tratě Jaroměř – Stará Paka – Železný Brod.  Prozatím se odtud dálkově řídí více než 40 km tratě. Ostatní přilehlé traťové úseky do Lomnice nad Popelkou, Roztok u Jilemnice, Horky u Staré Paky a Nové Paky jsou místo dosavadního telefonického dorozumívání osazeny automatickými hradly. Velkým přínosem elektronického stavědla ESA 44 (mimochodem nejmodernějšího v republice) je možnost současných vjezdů a odjezdů vlaků, což při původním zabezpečení nebylo možné. 

Cestující i zaměstnanci si pomalu zvykají

Přestavba ale přinesla i změnu technologických postupů, které nejsou všemi vnímány jako přínos, zejména z pohledu strojvedoucího. Vlaky ve Staré Pace již nevypravuje výpravčí návěstí Odjezd, ale i sem dorazila kritizovaná „černá tečka“, tedy výprava vlakovou četou a odjezd na znak návěstidla, což strojvedoucím ve stanici, kam se sbíhá pět tratí, práci nijak neusnadňuje. Zpočátku se objevovaly i problémy s narážením výsuvných schodů ve střední části delších vozidel o hranu nástupiště, což se už podařilo technicky vyřešit.

Z pohledu cestujících může dělat těžkosti rozmístění nástupišť. Dříve byl totiž přestup cestujících mezi vlaky různých směrů rychlejší, protože vlaky stály relativně blízko sebe. Nyní se přesouvají sice úrovňově a pohodlnými chodníky, ale na přestup je potřeba o něco delší čas, obzvlášť u cestujících neznalých místních poměrů. Výhoda zkrácení pobytu vlaku díky rychlému stavění vlakových cest pak vezme zasvé pomalejším přestupem cestujících.

Vylepší se přípoje?

Naopak velice pozitivní je zkrácení jízdní doby osobních vlaků mezi Chlumcem a Starou Pakou o 19 minut, čímž vznikly nové přípojové vazby ze směru Turnov a naopak. Je ale trochu škoda, že se nepovedlo urychlit jízdu či mírně změnit časové polohy spěšných vlaků Chlumec – Trutnov tak, aby mohly být odstraněny v Trutnově hl. n. přibližně pětiminutové nepřípoje od, resp. na rychlíky ze směru Jaroměř a Hradec Králové a opačně. K těm tu dochází v obou směrech každé dvě hodiny. Na druhou stranu každá nedokonalost má svou cestu ke zlepšení a tato by mohla být výzvou pro příští grafikon. Pak by totiž jinak povedená rekonstrukce neměla žádnou pihu na kráse.   

INFO O STAVBĚ

Název: Rekonstrukce žst. Stará Paka pro DOZ
Celkové investiční náklady: 383 424 000 Kč, příspěvek EU: 270 565 121 Kč
Spolufinancování: Operační program Doprava z Fondu soudržnosti Evropské unie, národní zdroje: Státní fond dopravní infrastruktury
Zhotovitel: Sdružení STARÁ PAKA (společnosti AŽD Praha a Elektrizace železnic Praha)
Investor: SŽDC
Projekt: SUDOP Praha a.s.
Poznámka: Stavba potrvá fakticky do letošního dubna.


Průměrné hodnocení (3 hlasů): 3.67

Fotogalerie

Další články této rubriky

Banány, Plecháče a Bastardi brzy odejdou na zasloužený odpočinekBanány, Plecháče a Bastardi brzy odejdou na zasloužený odpočinek

13.9.2024 - Kvůli zavedení evropského zabezpečovače ETCS na železničních koridorech z Prahy do Ostravy, z Ostravy do Břeclavi a z Břeclavi do Prahy od 1. ledna 2025 zmizí z tuzemských tratí další letitější lokomotivy. V některých… »

Po Branickém mostě opět jezdí vlakyPo Branickém mostě opět jezdí vlaky

18.8.2024 - Branický most se po šedesáti letech dočkal jižní koleje. Koncepčně dvoukolejná stavba byla po desetiletí provozována pouze jako jednokolejná, a to včetně navazujícího úseku do Krče a dále. Přestože se o plánovaném… »

Smíchov a Masaryčka se proměnily ve staveništěSmíchov a Masaryčka se proměnily ve staveniště

8.8.2024 - Přestože se práce na rekonstrukci Masarykova nádraží zpočátku soustředily převážně na prostor kolem sedmé koleje, se začátkem léta začaly ovlivňovat provoz mnohem více. Linky S2 a S22 provozované v Praze se musely přestěhovat… »

 

Všechny články rubriky Provoz

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika