Železničář / Provoz / RegioSpideři si ve Veselí dopřávají komplexní péči
RegioSpideři si ve Veselí dopřávají komplexní péči
6.5.2021 – autor: JOSEF HOLEK
Pro udržení vysoké míry spolehlivosti a bezpečnosti motorových jednotek Stadler Regio Shuttle RS1 je nezbytné přesně dodržovat plánované stupně preventivních kontrol a oprav těchto vozidel. Jejich nejvyšší stupně dlouhodobě pro České dráhy provádí dceřiná společnost DPOV.
Dílny DPOV ve Veselí nad Moravou se na základě poptávky od mateřských Českých drah specializují na vyšší vyvazovací stupně oprav RegioSpiderů, jak zní obchodní název jednotek Regio-Shuttle RS1. Vozidla svými výkony na tratích Vysočiny splnila kritéria pro provedení vyvazovací opravy. Technici DPOV tak mají za úkol provést tento úkon podle předepsaného základního rozsahu, přičemž se klade důraz na funkčnost a bezpečnost klíčových provozních celků. Do péče se jim dostávají podvozky, jejich dvojkolí, powerpackové jednotky, interiéry i skříně vozidla. Jde o vozidla, která České dráhy objednaly na jaře 2010 spolu s motorovými vozy řady 840. Ty v současné době jezdí na Liberecku a do provozu se dostávaly mezi lety 2011 a 2012.
„Opravy provádíme postupně od začátku loňského roku na základě plánované přístavby Českých drah. Vzhledem k našim kapacitám a náhradním výměnným celkům se snažíme vyhovovat požadavkům Českých drah i operativně, včetně drobných neplánovaných oprav. Nyní máme na dílně dva motorové vozy,“ upřesnil Pavel Cudrák, projektový manažer veselského závodu DPOV.
Na dílně přes měsíc
Při předepsané vyvazovací opravě technici provádí kompletní regeneraci dvojkolí. Mění tedy obruče, brzdové kotouče, kompaktní ložiskové jednotky TBU a v neposlední řadě ověřují stav náprav pomocí defektoskopických zkoušek. Vzhledem ke koncepčnímu řešení ucelených funkčních dílů je demontáž celků a opětovná montáž do vozidla lehce proveditelná. Při vyvázání a zvednutí skříně zůstane na koleji v podstatě celý podvozek a powerpack včetně všech dílů. Opraváři tak mají k jednotlivým částem bezvadný přístup. Demontují veškeré díly powerpackových jednotek a nahradí je novými nebo repasovanými podle aktuální potřeby či požadavku. Po takto provedeném rozebrání technici prověří funkčnost mimo vozidlo na zkušebním stavu, kde mají možnost analyzovat bezchybnost. Spalovací motory a trakční převodovky nechává DPOV opravovat u externího opravce. Kromě menších technických detailů, které umožnují zapojení do železničního kolejového vozidla, jde o univerzální agregáty sloužící ve více aplikačních zařízeních.
V případě skříně technici DPOV běžně rekonstruují podlahy, stropy nebo sedačky, klimatizační a vytápěcí okruhy. „Od nás vyjíždí kompletně opravené vozidlo, podle požadavků Českých drah,“ dodal Pavel Cudrák s tím, že Spidery jsou na dílně zhruba 42 dní. „Pro urychlení procesu vyvazovací opravy využíváme již připravených repasovaných klíčových celků, které máme připraveny v našem výměnném systému. To umožňuje zkrátit opravnou dobu. Z pohledu technického jde o velmi spolehlivé a léty prověřené vozy. Vyrábí se od roku 1996 a po celé Evropě se jich objednalo okolo pěti set. Splňuje standardní požadavky objednatelů výkonů pro zajištění dopravy na regionálních tratích s důrazem na nízké provozní náklady a vysoký komfort pro cestující, což je v současném liberalizovaném tržním prostředí vyhledávaná kombinace,“ zhodnotil Cudrák. Vedle Spiderů ve veselském závodu DPOV opravují například i jednotky řad 844 a 814 a rovněž motorové vozy řad 842 a 843 včetně přípojných a řídicích vozů. V současné době se zde odehrává také modernizace motorových a přípojných vozidel řad 810 a BDtax pro Moravskoslezský kraj. Nově nesou označení 811 a 012.
Moderní vozy v regionech
Vozidlo Stadler Regio-Shuttle RS1 je jednodílné nízkopodlažní vozidlo s hydromechanickým přenosem výkonu. Pohon zajišťují 2 x 265 kW vznětové motory Iveco Cursor 8 s přenosem na čtyři hnací nápravy. Prosvětlený a příjemný interiér s jedenasedmdesáti místy k sezení odpovídá všem současným předpisům pro přepravu osob s omezenou možností pohybu. V komfortní výbavě nechybí klimatizace, wi-fi internetové pokrytí, elektrické zásuvky, audiovizuální systém, akustické majáčky pro nevidomé nebo uzavřené WC, vhodné i pro cestující na vozíku. Díky těmto požadovaným standardům a skvělé dynamice pojezdu jsou Spidery ideální pro provoz na regionálních tratích. S ohledem na možnost spřahování jednotlivých vozidel umožňují nasazení i v příměstské dopravě.
Další články této rubriky
V olomouckém depu ČD vylaďuje podvozky vozů nový měřicí lis
15.11.2024 - České dráhy investují nejen do modernizace vozidlového parku, ale i do údržbové a servisní základny. Investice jdou i do vybavení stávajících středisek údržby. V olomouckém depu pracují technici s novinkou, která zajišťuje… »
Na Dni dodavatelů se řešila kvalita i termíny dodávek
10.11.2024 - České dráhy v říjnu uspořádaly další setkání s výrobci nových vlaků, zástupci opravárenských firem i dodavateli náhradních dílů. Už 4. ročník Dne dodavatelů se zaměřil především na kvalitu a termíny dodávaných vozidel… »
Hrubá stavba velkorysého bubenského nádraží je hotova
28.10.2024 - Při jízdě vlakem z pražského Masarykova nádraží na Kralupy nad Vltavou si nejde nepovšimnout působivé stavby nového nádraží Praha-Bubny. Z celého dříve rozsáhlého kolejiště tamější stanice zbyla jediná kolej, která obloukem… »