Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Provoz / Raketa z Bohumína do Prahy převáží kolejová vozidla i drážní časopisy

Raketa z Bohumína do Prahy převáží kolejová vozidla i drážní časopisy

8.4.2014 – autor: MARTIN NAVRÁTIL

Oficiálně jde o vlak Sv 1306. Železničáři mu však neřeknou jinak než Raketa. Mezi několika tisíci spojů Českých drah jde o unikát. Vlak jedoucí z Bohumína na pražské Odstavné nádraží jih, ačkoli se jedná o výkon osobního dopravce, nepřeváží cestující, ale jen náklad. Do soupravy jsou řazeny nejen správkové vozy a lokomotivy či redislokovaná kolejová vozidla, ale do distribuční sítě se tímto vlakem dostává také magazín ČD pro vás i jiné tiskoviny a letáky.

Raketa z Bohumína do Prahy převáží kolejová vozidla i drážní časopisy

V Olomouci na nádraží stojí tři vozíky vrchovatě naložené balíky třetího letošního čísla časopisu ČD pro vás. Časopis se tiskne v Břeclavi, ale z olomouckého hlavního nádraží se pomocí vlaku Sv 1306 rozváží na některá distribuční místa. Onu první březnovou středu má vlak, přezdívaný ještě z dob přeprav spěšnin Raketa, zpoždění. Na vině jsou výluky, zejména pak komplikovaná dopravní situace v samotné Olomouci, kde se přestavuje stanice. Do cíle na pražském Odstavném nádraží jih, kam má vlak přes Hradec Králové a Nymburk dorazit večer, ale není problém zpoždění zkrátit. 

Počet vozů výrazně kolísá

Sotva lokomotiva 162.046 zastaví u peronu, začnou drážní zaměstnanci doslova kmitat. Posunovač odvěsí lokomotivu, která je tentokrát určena pro DKV Olomouc. Tranzitérka přípravářka Lenka Vyoralová mezitím provádí soupis vlakové dokumentace soupravy a na zadní část vlaku vzápětí na milimetr přesně zabrzdí 1. staniční záloha (714.015), která tu odvěsí vůz typu Bdt262 čísla 50 54 20-19 183-3 určený do olomoucké opravny vozů. A to již skladnice přepravy a řidič vozíku s pomocí manipulanta Jana Rašky začínají překládat časopisy do útrob zavazadlového vozu typu Ds952 čísla 50 54 95-40 082-0.

Za chvíli jsou všechny balíky srovnány do komínků podle stanic určení. Pak už souprava jen počká (do 10.55) na novou lokomotivu 163.096 a po předjetí nějakým tím vlakem vyšší třídy může vyrazit k Zábřehu na Moravě. „Dneska je vlak kratší, ale míváme i jedenáct vozů,“ říká manipulant Raška. A my dodáváme, že někdy veze i 25 vozidel. 

Omezení rychlosti je kvůli vozům, které míří do opravy

Raketa, jezdící do poloviny dubna dvakrát týdně v obou směrech, z toho celoročně ve středu do Prahy a ve čtvrtek zpět s pravidelným vozem Ds, ale neslouží jen převozu tiskoviny ČD pro vás. Ostatně časopis v ní putuje jen jednou za měsíc. Vlak je především určen pro kolejová vozidla včetně správkových vozů – tedy vozidla jedoucí do opravy nebo z opravy. Proto také má omezenou rychlost na 80 km/h a všichni zúčastnění zaměstnanci musí toto rychlostní omezení sledovat, pokud se v něm zrovna nějaké rychlostí omezené vozidlo právě nachází. Návazný přesun z/do míst, která nejsou v trase Rakety, se zajišťuje na vhodných pravidelných návazných vlacích – a když to nejde jinak, tak i výjimečně samostatnými jízdami.

Historie tohoto jediného nákladního vlaku Českých drah je už docela dlouhá. Až do konce grafikonu 1999/2000 se pro tento účel využívaly poštovní expresy Praha – Bohumín, ale právě u nich docházelo k omezení rychlosti danému stavem vozu, případně rozvázání přípojů, což zákazník, Česká pošta, nechtěl akceptovat. Se začátkem jízdního řádu 2000/01 tak začala jezdit dvojice rychlíků 1308/1309. Po zvýšení poplatků za dopravní cestu (od 15. 1. 2010) byla omezena pravidelnost trasy vlaků jen na úsek Olomouc hl. n. – Praha-Vršovice. Od této doby mají Rakety čísla 1306/1307. Trasa se později ustálila na úseku Bohumín – Praha ONJ vjezd. 

Jízda začíná depeší

Správkové vozy z/do Bohumína byly až do prosince 2009 převáženy na rychlostně vhodném páru R 408/409 Vltava, jehož jízda je dnes již minulostí. Z denního vlakového spoje se stal garantovaný spoj za úhradu zahraničního dopravce (RŽD) a dnes jezdí s vozy způsobilými na rychlost 160 km/h třikrát týdně. Od 7. 2. 2010 byla jízda vlaků 1306/1307 pravidelně sledována a zaváděna samostatnou depeší. Dodnes je praxe taková, že požadavky na převoz vozidel se sbíhají v pražské kanceláři Odboru 11, která veškeré informace a požadavky shromažďuje a pak depeši pro Raketu včetně návazných přeprav na každý termín jízdy vytváří. Stejně tak řeší veškeré operativní věci s ní spojené. A vede o všem také pečlivou statistiku.

Díky ní se tak čtenář dozví, že do 17. března 2014 bylo Raketou Sv 1306 do Prahy odvezeno 2 987 vozidel a spojem Sv 1307 ve směru opačném celkem 2 366 vozů a hnacích vozidel různého druhu (od nákladních vozů ložených potřebnými vozidlovými díly přes různé vozy osobní, řídicí, elektrické jednotky až po rychlíkové lokomotivy) – celkem tedy za 243 uskutečněných a sledovaných jízd je to 5 353 vozidel, což činí průměrných 22 vozidel na každý vlakový pár. 

Mašiny jsou zároveň dispečerkou

Raketu vozí v současné době turnusově strojvůdci TS 141 DKV Olomouc z Provozní jednotky Bohumín s některou ze tří lokomotiv řady 162, které zároveň slouží jako dispečerky DispD v Olomouci a České Třebové. Před lety byla Raketa dokonce velkým lákadlem pro železniční fotografy, protože na ni tehdy DKV Olomouc vedle turnusových Žehliček vystavovalo nejčastěji v té době ještě provozuschopné stroje 141.018 a 141.054 a třináctkrát dokonce dnes již muzejní Bobiny 140.004 a 140.085.     

NĚKTERÁ VOZIDLA V ČELE RAKETY

111.030                – odvezla zatím 935 vozidel za 42 jízd
141.018                – odvezla 854 vozidel za 42 jízd
162.035                – odvezla zatím 776 vozidel za 33 jízd
163.041                – odvezla zatím 721 vozidel za 33 jízd
141.054                – odvezla 567 vozidel za 34 jízd
140.085                – odvezla 245 vozidel za 12 jízd  
163.096                – odvezla zatím 165 vozidel za 8 jízd
110.045                – odvezla 112 vozidel za 7 jízd
111.005                – odvezla 79 vozidel za 3 jízdy
140.004                – odvezla při jediné jízdě 27 vozidel


Průměrné hodnocení (4 hlasů): 4.75

Fotogalerie

Další články této rubriky

RegioSpider vyjel na trať z Postoloprt do České LípyRegioSpider vyjel na trať z Postoloprt do České Lípy

11.10.2021 - Na lince U11 Postoloprty – Louny – Česká Lípa nově nasazují České dráhy čtyři motorové vozy řady 841.2 Stadler RegioShuttle RS1. Celkem 22 vozů zakoupily ČD na konci loňského roku od německého dopravce SWEG. Vlaky projdou… »

 Do Hamburku v budoucnu pojedou Taurusy Do Hamburku v budoucnu pojedou Taurusy

8.10.2021 - Do roku 2025 hodlají České dráhy pořídit další tři vícesystémové lokomotivy Siemens Taurus. Dvě už firma ve svém vozidlovém parku má, další čtyři zakoupila před pár týdny od společnosti Wiener Lokalbahnen Cargo. Stroje řady… »

ČD modernizují lokomotivu pro úzkorozchodnou OsoblažkuČD modernizují lokomotivu pro úzkorozchodnou Osoblažku

29.9.2021 - Na Osoblažku, úzkorozchodnou trať spojující Osoblahu s Třemešnou ve Slezsku, vyjede modernizovaná lokomotiva 705.914, která byla od roku 2016 mimo provoz. Stroj dostane nový motor, opravy se dočká i skříň. Na opravě pracuje… »

 

Všechny články rubriky Provoz

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika