Železničář / Provoz / Raketa z Bohumína do Prahy převáží kolejová vozidla i drážní časopisy
Raketa z Bohumína do Prahy převáží kolejová vozidla i drážní časopisy
8.4.2014 – autor: MARTIN NAVRÁTIL
Oficiálně jde o vlak Sv 1306. Železničáři mu však neřeknou jinak než Raketa. Mezi několika tisíci spojů Českých drah jde o unikát. Vlak jedoucí z Bohumína na pražské Odstavné nádraží jih, ačkoli se jedná o výkon osobního dopravce, nepřeváží cestující, ale jen náklad. Do soupravy jsou řazeny nejen správkové vozy a lokomotivy či redislokovaná kolejová vozidla, ale do distribuční sítě se tímto vlakem dostává také magazín ČD pro vás i jiné tiskoviny a letáky.
V Olomouci na nádraží stojí tři vozíky vrchovatě naložené balíky třetího letošního čísla časopisu ČD pro vás. Časopis se tiskne v Břeclavi, ale z olomouckého hlavního nádraží se pomocí vlaku Sv 1306 rozváží na některá distribuční místa. Onu první březnovou středu má vlak, přezdívaný ještě z dob přeprav spěšnin Raketa, zpoždění. Na vině jsou výluky, zejména pak komplikovaná dopravní situace v samotné Olomouci, kde se přestavuje stanice. Do cíle na pražském Odstavném nádraží jih, kam má vlak přes Hradec Králové a Nymburk dorazit večer, ale není problém zpoždění zkrátit.
Počet vozů výrazně kolísá
Sotva lokomotiva 162.046 zastaví u peronu, začnou drážní zaměstnanci doslova kmitat. Posunovač odvěsí lokomotivu, která je tentokrát určena pro DKV Olomouc. Tranzitérka přípravářka Lenka Vyoralová mezitím provádí soupis vlakové dokumentace soupravy a na zadní část vlaku vzápětí na milimetr přesně zabrzdí 1. staniční záloha (714.015), která tu odvěsí vůz typu Bdt262 čísla 50 54 20-19 183-3 určený do olomoucké opravny vozů. A to již skladnice přepravy a řidič vozíku s pomocí manipulanta Jana Rašky začínají překládat časopisy do útrob zavazadlového vozu typu Ds952 čísla 50 54 95-40 082-0.
Za chvíli jsou všechny balíky srovnány do komínků podle stanic určení. Pak už souprava jen počká (do 10.55) na novou lokomotivu 163.096 a po předjetí nějakým tím vlakem vyšší třídy může vyrazit k Zábřehu na Moravě. „Dneska je vlak kratší, ale míváme i jedenáct vozů,“ říká manipulant Raška. A my dodáváme, že někdy veze i 25 vozidel.
Omezení rychlosti je kvůli vozům, které míří do opravy
Raketa, jezdící do poloviny dubna dvakrát týdně v obou směrech, z toho celoročně ve středu do Prahy a ve čtvrtek zpět s pravidelným vozem Ds, ale neslouží jen převozu tiskoviny ČD pro vás. Ostatně časopis v ní putuje jen jednou za měsíc. Vlak je především určen pro kolejová vozidla včetně správkových vozů – tedy vozidla jedoucí do opravy nebo z opravy. Proto také má omezenou rychlost na 80 km/h a všichni zúčastnění zaměstnanci musí toto rychlostní omezení sledovat, pokud se v něm zrovna nějaké rychlostí omezené vozidlo právě nachází. Návazný přesun z/do míst, která nejsou v trase Rakety, se zajišťuje na vhodných pravidelných návazných vlacích – a když to nejde jinak, tak i výjimečně samostatnými jízdami.
Historie tohoto jediného nákladního vlaku Českých drah je už docela dlouhá. Až do konce grafikonu 1999/2000 se pro tento účel využívaly poštovní expresy Praha – Bohumín, ale právě u nich docházelo k omezení rychlosti danému stavem vozu, případně rozvázání přípojů, což zákazník, Česká pošta, nechtěl akceptovat. Se začátkem jízdního řádu 2000/01 tak začala jezdit dvojice rychlíků 1308/1309. Po zvýšení poplatků za dopravní cestu (od 15. 1. 2010) byla omezena pravidelnost trasy vlaků jen na úsek Olomouc hl. n. – Praha-Vršovice. Od této doby mají Rakety čísla 1306/1307. Trasa se později ustálila na úseku Bohumín – Praha ONJ vjezd.
Jízda začíná depeší
Správkové vozy z/do Bohumína byly až do prosince 2009 převáženy na rychlostně vhodném páru R 408/409 Vltava, jehož jízda je dnes již minulostí. Z denního vlakového spoje se stal garantovaný spoj za úhradu zahraničního dopravce (RŽD) a dnes jezdí s vozy způsobilými na rychlost 160 km/h třikrát týdně. Od 7. 2. 2010 byla jízda vlaků 1306/1307 pravidelně sledována a zaváděna samostatnou depeší. Dodnes je praxe taková, že požadavky na převoz vozidel se sbíhají v pražské kanceláři Odboru 11, která veškeré informace a požadavky shromažďuje a pak depeši pro Raketu včetně návazných přeprav na každý termín jízdy vytváří. Stejně tak řeší veškeré operativní věci s ní spojené. A vede o všem také pečlivou statistiku.
Díky ní se tak čtenář dozví, že do 17. března 2014 bylo Raketou Sv 1306 do Prahy odvezeno 2 987 vozidel a spojem Sv 1307 ve směru opačném celkem 2 366 vozů a hnacích vozidel různého druhu (od nákladních vozů ložených potřebnými vozidlovými díly přes různé vozy osobní, řídicí, elektrické jednotky až po rychlíkové lokomotivy) – celkem tedy za 243 uskutečněných a sledovaných jízd je to 5 353 vozidel, což činí průměrných 22 vozidel na každý vlakový pár.
Mašiny jsou zároveň dispečerkou
Raketu vozí v současné době turnusově strojvůdci TS 141 DKV Olomouc z Provozní jednotky Bohumín s některou ze tří lokomotiv řady 162, které zároveň slouží jako dispečerky DispD v Olomouci a České Třebové. Před lety byla Raketa dokonce velkým lákadlem pro železniční fotografy, protože na ni tehdy DKV Olomouc vedle turnusových Žehliček vystavovalo nejčastěji v té době ještě provozuschopné stroje 141.018 a 141.054 a třináctkrát dokonce dnes již muzejní Bobiny 140.004 a 140.085.
NĚKTERÁ VOZIDLA V ČELE RAKETY
111.030 – odvezla zatím 935 vozidel za 42 jízd
141.018 – odvezla 854 vozidel za 42 jízd
162.035 – odvezla zatím 776 vozidel za 33 jízd
163.041 – odvezla zatím 721 vozidel za 33 jízd
141.054 – odvezla 567 vozidel za 34 jízd
140.085 – odvezla 245 vozidel za 12 jízd
163.096 – odvezla zatím 165 vozidel za 8 jízd
110.045 – odvezla 112 vozidel za 7 jízd
111.005 – odvezla 79 vozidel za 3 jízdy
140.004 – odvezla při jediné jízdě 27 vozidel
Fotogalerie
Další články této rubriky
Na obnovu tratí a stanic příští rok půjde bezmála 63 miliard korun
15.12.2024 - Správa železnic bude mít příští rok na obnovu tratí a stanic k dispozici 62,7 miliardy korun, tedy téměř o miliardu víc než letos. Rekordních 39,3 mld. půjde na investice, díky tomu odstartuje například modernizace důležitého… »
V olomouckém depu ČD vylaďuje podvozky vozů nový měřicí lis
15.11.2024 - České dráhy investují nejen do modernizace vozidlového parku, ale i do údržbové a servisní základny. Investice jdou i do vybavení stávajících středisek údržby. V olomouckém depu pracují technici s novinkou, která zajišťuje… »
Na Dni dodavatelů se řešila kvalita i termíny dodávek
10.11.2024 - České dráhy v říjnu uspořádaly další setkání s výrobci nových vlaků, zástupci opravárenských firem i dodavateli náhradních dílů. Už 4. ročník Dne dodavatelů se zaměřil především na kvalitu a termíny dodávaných vozidel… »