Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Provoz / Raillex: Specialista na přepravy automotive

Raillex: Specialista na přepravy automotive

25.12.2024

Přepravy automotive představují v produktovém portfoliu ČD Cargo významnou roli. Jsme partnery významných evropských automobilek, intenzivně spolupracujeme s operátory – vlastníky železničních vozů na přepravy automobilů. Nezanedbatelnou roli při přepravách pro automobilový průmysl hraje i Raillex, akciová společnost s majetkovou účastí ČD Cargo.

Raillex: Specialista na přepravy automotive

Raillex byl založen v roce 2006 jako vůbec první společný podnik pod hlavičkou Českých drah s orientací na nákladní dopravu. Úkolem bylo vybudovat a provozovat síť logistických center s kolejovým napojením. Lokality pro vybudování těchto center byly jasné – Praha, Brno, Ostrava. První centrum mělo vzniknout v Praze-Běchovicích, kde se počítalo se dvěma halami po 15 000 m² s rampami a kolejovým napojením. Tento záměr zkrachoval vlivem obrovské vlny protestů majitelů přilehlých pozemků v rámci územního řízení. 
Ve stejné době probíhala na úrovni agentury Czech Invest jednání se zahraničním investorem Hyundai Motor Manufacturing (HMMC), který měl zájem umístit v Nošovicích závod na výrobu automobilů. V rámci jednání se řešilo také infrastrukturální napojení automobilky. Korejská strana byla zpočátku k železnici velmi nedůvěřivá, přesvědčily ji až pozitivní reference z automobilek ŠKODA Auto a TPCA. Do základního projektu výstavby automobilky se tak dostalo kolejové napojení a vlečkové kolejiště s moduly kontejnerového terminálu. V té době došlo také k výměně druhého akcionáře Raillexu, když spoluzakladatele, logistickou společnost Setto, nahradila společnost CHB Logistics se zkušenostmi ze silniční dopravy pro skupinu HMMC. Na podzim roku 2008 podepsal Raillex s HMMC smlouvu na výstavbu vlečkového areálu a následně smlouvu na jeho provozování. Koncem ledna 2009 proběhla kolaudace vlečkového areálu a 17. února 2009 přijel do Nošovic ze slovinského přístavu Koper první kontejnerový vlak.

Vlečkový areál i nakládka
Dnes společnost Raillex provozuje vlečkový areál v průmyslové zóně společnosti Hyundai v Nošovicích včetně jeho komplexní údržby. Od roku 2017 zajišťuje také nakládku hotových automobilů na železniční vagony. Původní nakládka automobilů „pod širým nebem“ se od roku 2022 díky investici HMMC změnila na moderní a bezpečnější nakládku v hale pomocí přesuvny.  
Ve spolupráci s mateřskou společností ČD Cargo se Raillex podílí na zajištění přeprav plechů, komponent pro výrobu automobilů v kontejnerech z německých a belgických přístavů a z Koreje. Opačným směrem putují vyrobené automobily Hyundai v exportu do celého světa, především přes německé, belgické a slovinské přístavy. V maximální míře je v obou směrech využívána přeprava po železnici v návaznosti na námořní přepravu. Původní myšlenka Raillexu na vybudování sítě logistických center po České republice zcela nezanikla, pouze se postupně transformovala do vzniku společností Terminal Brno a ČD-DUSS Terminál. 
„Podíl železničních přeprav na celkovém objemu výroby Hyundai se pohybuje od zahájení výroby v rozmezí od 15 do 33 %,“ popisuje aktuální situaci Pavel Špráchal, předseda představenstva společnosti Raillex a doplňuje: „Naším cílem je dosáhnout podílu kolem 45 %, čemuž by odpovídala nakládka tří autovlaků denně. Pro tento objem máme vše k dispozici – nakládkové týmy, personální obsazení vlečky, hnací vozidla, strojvedoucí a samozřejmě kapacitu železniční infrastruktury. Bohužel tento cíl se nám stále nedaří dosáhnout. Částečně z naší viny, například z důvodu pozdního příjezdu prázdných souprav k nakládce nebo při výlukách, částečně v důsledku plánování ze strany zákazníka, kdy není možné po železnici expedovat požadovaný objem automobilů ve velice krátkém čase.“ 
 


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0

Další články této rubriky

Mezistátním výkonům ČD vévodí VectronyMezistátním výkonům ČD vévodí Vectrony

26.1.2025 - Nový jízdní řád platný od 15. prosince 2024 přinesl rovněž řadu významných novinek v obězích lokomotiv v čele vlaků Českých drah. Letošní změny jsou díky náhradě dosluhujících lokomotiv moderními stroji Siemens Vectron a… »

České dráhy dokončily obnovu vjezdové části Centra údržby Praha jihČeské dráhy dokončily obnovu vjezdové části Centra údržby Praha jih

11.1.2025 - České dráhy v polovině listopadu úspěšně dokončily kompletní modernizaci vjezdové části Centra údržby Praha jih v pražské Michli, která začala loni v březnu. Během více než šestiměsíční výluky byly zmodernizovány celkem… »

Na obnovu tratí a stanic příští rok půjde bezmála 63 miliard korunNa obnovu tratí a stanic příští rok půjde bezmála 63 miliard korun

15.12.2024 - Správa železnic bude mít příští rok na obnovu tratí a stanic k dispozici 62,7 miliardy korun, tedy téměř o miliardu víc než letos. Rekordních 39,3 mld. půjde na investice, díky tomu odstartuje například modernizace důležitého… »

 

Všechny články rubriky Provoz

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika