Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Provoz / Railjety ČD a ÖBB vyjely s posilovými vozy

Railjety ČD a ÖBB vyjely s posilovými vozy

16.3.2020 – autor: JOSEF HOLEK

Už od začátku roku je na našich tratích k vidění poněkud neobvyklý obrázek. Netrakční jednotky railjet ČD a ÖBB vyrazily posílené o dodatečné vozy druhé třídy s rychlostí 200 km/h. Za netradičním řazením stojí nárůst počtu cestujících.

Railjety ČD a ÖBB vyjely s posilovými vozy

Neustále se zvyšující počet cestujících ve vlacích Českých drah vedl k posílení ucelených, netrakčních jednotek railjet. Od konce loňského roku jsou na vybraných spojích řazeny i dva vozy klasické stavby řad Bmz a Bpmz od rakouských železnic (ÖBB) a dva nedávno modernizované vozy řady Bmz v barvách ČD. Cílem dopravců je udržení kvality cestování.

„Tím, že vznikly spoje rj 256 a rj 257 Vindobona, bylo nutné vložit do systému další railjet od ÖBB. Museli jsme tedy přistoupit k jinému řešení oběhů, čímž se railjety od ÖBB dostaly na odpolední spoje z Prahy, a o pátcích a nedělích tak vznikl problém s kapacitou míst ve druhé třídě spojů, na které jsou netrakční jednotky nasazovány. Railjet rakouského dopravce má navíc více míst v první třídě než my, a tím pádem chybí kapacita ve dvojce,“ vysvětlil Libor Bastián, vedoucí oddělení jízdního řádu ČD. Zmíněný pár Vindobon bude od května letošního roku zajíždět až do Berlína, čímž vznikne přímé spojení německé metropole s Prahou, Vídní a Grazem. „Railjety jsme připraveni posilovat tak dlouho, dokud bude poptávka po našich službách. Rok od roku počty cestujících, zejména ve špičkových časech, rostou. Vložení dalších vozů tedy nelze vyloučit,“ doplnil Bastián.

Posílen i personál

Posilové vozy ČD nebylo nutné stahovat z jiných vlaků. Nasazení se přizpůsobilo křivce obsazenosti a v rámci souboru vozů určených pro dálkovou dopravu byly rozplánovány na jednotlivé linky. České posily jezdí na spojích rj 371 v pátek a rj 373 v neděli, tyto posily jsou nasazené v úseku Praha – Břeclav. „Zpět z Břeclavi se vozy vracejí na spoji IC 574. Přivěšení za railjet  by způsobilo zpoždění,“ uvedl Lukáš Zástěra z odboru provozu osobní dopravy ČD. Rakouské posilové vozy jezdí na spojích rj 372 a 373 z Grazu do Prahy a zpět. Posilové vagony jsou z Prahy řazeny vždy na konci soupravy, za řídicím vozem řady Afmpz. Ve směru z Grazu jsou opět řazeny na konci, ale za lokomotivou řady 1216. Místa v rakouských posilových vozech je možné rezervovat. České vozy budou do rezervačního systému zařazeny po ukončení zkušebního provozu.

Přizpůsobilo se i obsazení vlakovou četou. „Připojené osobní vozy má na starosti další člen vlakového doprovodu. Personální problémy nám to zatím nečiní,“ sdělila Jitka Kubíková, ředitelka OJ ZAP ČD.


Průměrné hodnocení (6 hlasů): 4.67

Další články této rubriky

Práce na kladenském S-bahnu se blíží k závěruPráce na kladenském S-bahnu se blíží k závěru

18.7.2024 - Trať mezi kladenským centrálním nádražím a stanicí Kladno-Ostrovec přes zastávku Kladno město sice měří pouze lehce přes pět kilometrů, práce na její modernizaci však svým rozsahem patří mezi nejvýznamnější tuzemské… »

V Pardubicích slouží nová zastávka i lávkaV Pardubicích slouží nová zastávka i lávka

10.7.2024 - Po bezmála čtyřech letech skončila modernizace železničního uzlu v Pardubicích. Cestující díky tomu mohou využívat nové moderní nástupiště, pohodlně dostupné výtahy a eskalátory. Část vlaků také začala zajíždět na novou… »

Nová stanice v Bubnech už pomalu získává podobuNová stanice v Bubnech už pomalu získává podobu

16.6.2024 - Už více než rok trvá kompletní rekonstrukce úseku železniční trati mezi pražskými Bubny a Výstavištěm. Letos výrazně pokročila především výstavba čtyřkolejné stanice v Bubnech, včetně navazujících estakád. Ty nahradí jak… »

 

Všechny články rubriky Provoz

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika