Železničář / Provoz / Railjety ČD a ÖBB vyjely s posilovými vozy
Railjety ČD a ÖBB vyjely s posilovými vozy
16.3.2020 – autor: JOSEF HOLEK
Už od začátku roku je na našich tratích k vidění poněkud neobvyklý obrázek. Netrakční jednotky railjet ČD a ÖBB vyrazily posílené o dodatečné vozy druhé třídy s rychlostí 200 km/h. Za netradičním řazením stojí nárůst počtu cestujících.

Neustále se zvyšující počet cestujících ve vlacích Českých drah vedl k posílení ucelených, netrakčních jednotek railjet. Od konce loňského roku jsou na vybraných spojích řazeny i dva vozy klasické stavby řad Bmz a Bpmz od rakouských železnic (ÖBB) a dva nedávno modernizované vozy řady Bmz v barvách ČD. Cílem dopravců je udržení kvality cestování.
„Tím, že vznikly spoje rj 256 a rj 257 Vindobona, bylo nutné vložit do systému další railjet od ÖBB. Museli jsme tedy přistoupit k jinému řešení oběhů, čímž se railjety od ÖBB dostaly na odpolední spoje z Prahy, a o pátcích a nedělích tak vznikl problém s kapacitou míst ve druhé třídě spojů, na které jsou netrakční jednotky nasazovány. Railjet rakouského dopravce má navíc více míst v první třídě než my, a tím pádem chybí kapacita ve dvojce,“ vysvětlil Libor Bastián, vedoucí oddělení jízdního řádu ČD. Zmíněný pár Vindobon bude od května letošního roku zajíždět až do Berlína, čímž vznikne přímé spojení německé metropole s Prahou, Vídní a Grazem. „Railjety jsme připraveni posilovat tak dlouho, dokud bude poptávka po našich službách. Rok od roku počty cestujících, zejména ve špičkových časech, rostou. Vložení dalších vozů tedy nelze vyloučit,“ doplnil Bastián.
Posílen i personál
Posilové vozy ČD nebylo nutné stahovat z jiných vlaků. Nasazení se přizpůsobilo křivce obsazenosti a v rámci souboru vozů určených pro dálkovou dopravu byly rozplánovány na jednotlivé linky. České posily jezdí na spojích rj 371 v pátek a rj 373 v neděli, tyto posily jsou nasazené v úseku Praha – Břeclav. „Zpět z Břeclavi se vozy vracejí na spoji IC 574. Přivěšení za railjet by způsobilo zpoždění,“ uvedl Lukáš Zástěra z odboru provozu osobní dopravy ČD. Rakouské posilové vozy jezdí na spojích rj 372 a 373 z Grazu do Prahy a zpět. Posilové vagony jsou z Prahy řazeny vždy na konci soupravy, za řídicím vozem řady Afmpz. Ve směru z Grazu jsou opět řazeny na konci, ale za lokomotivou řady 1216. Místa v rakouských posilových vozech je možné rezervovat. České vozy budou do rezervačního systému zařazeny po ukončení zkušebního provozu.
Přizpůsobilo se i obsazení vlakovou četou. „Připojené osobní vozy má na starosti další člen vlakového doprovodu. Personální problémy nám to zatím nečiní,“ sdělila Jitka Kubíková, ředitelka OJ ZAP ČD.
Další články této rubriky
Zajímavosti z lokomotivního parku ČD Cargo
26.5.2023 - Dceřiná společnost Českých drah ČD Cargo, největší tuzemský železniční nákladní dopravce, staví svoji budoucnost na čtyřech strategických pilířích – interoperabilitě, expanzi do zahraničí, intermodalitě a společenské… »
ČD Cargo vyhrálo výběrové řízení na přepravu uhlí
26.4.2023 - V roce 2022 přepravilo ČD Cargo přes 10,5 milionu tun hnědého uhlí do elektráren, tepláren i do uhelných skladů po celé České republice. Je to o přibližně 3 miliony tun více než v roce 2021. Přijali jsme celou řadu opatření a… »
Hala ČD Cargo v Lovosicích nabízí vysoký standard služeb
27.3.2023 - Provoz lovosické skladovací haly ČD Cargo byl zahájen již v roce 2010. V rámci projektu rozvoje logistických služeb měly podobné objekty vyrůst ještě v Brně a v Ostravě-Mošnově. Krize na konci prvního desetiletí nového milénia… »