Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Provoz / Railjety ČD a ÖBB vyjely s posilovými vozy

Railjety ČD a ÖBB vyjely s posilovými vozy

16.3.2020 – autor: JOSEF HOLEK

Už od začátku roku je na našich tratích k vidění poněkud neobvyklý obrázek. Netrakční jednotky railjet ČD a ÖBB vyrazily posílené o dodatečné vozy druhé třídy s rychlostí 200 km/h. Za netradičním řazením stojí nárůst počtu cestujících.

Railjety ČD a ÖBB vyjely s posilovými vozy

Neustále se zvyšující počet cestujících ve vlacích Českých drah vedl k posílení ucelených, netrakčních jednotek railjet. Od konce loňského roku jsou na vybraných spojích řazeny i dva vozy klasické stavby řad Bmz a Bpmz od rakouských železnic (ÖBB) a dva nedávno modernizované vozy řady Bmz v barvách ČD. Cílem dopravců je udržení kvality cestování.

„Tím, že vznikly spoje rj 256 a rj 257 Vindobona, bylo nutné vložit do systému další railjet od ÖBB. Museli jsme tedy přistoupit k jinému řešení oběhů, čímž se railjety od ÖBB dostaly na odpolední spoje z Prahy, a o pátcích a nedělích tak vznikl problém s kapacitou míst ve druhé třídě spojů, na které jsou netrakční jednotky nasazovány. Railjet rakouského dopravce má navíc více míst v první třídě než my, a tím pádem chybí kapacita ve dvojce,“ vysvětlil Libor Bastián, vedoucí oddělení jízdního řádu ČD. Zmíněný pár Vindobon bude od května letošního roku zajíždět až do Berlína, čímž vznikne přímé spojení německé metropole s Prahou, Vídní a Grazem. „Railjety jsme připraveni posilovat tak dlouho, dokud bude poptávka po našich službách. Rok od roku počty cestujících, zejména ve špičkových časech, rostou. Vložení dalších vozů tedy nelze vyloučit,“ doplnil Bastián.

Posílen i personál

Posilové vozy ČD nebylo nutné stahovat z jiných vlaků. Nasazení se přizpůsobilo křivce obsazenosti a v rámci souboru vozů určených pro dálkovou dopravu byly rozplánovány na jednotlivé linky. České posily jezdí na spojích rj 371 v pátek a rj 373 v neděli, tyto posily jsou nasazené v úseku Praha – Břeclav. „Zpět z Břeclavi se vozy vracejí na spoji IC 574. Přivěšení za railjet  by způsobilo zpoždění,“ uvedl Lukáš Zástěra z odboru provozu osobní dopravy ČD. Rakouské posilové vozy jezdí na spojích rj 372 a 373 z Grazu do Prahy a zpět. Posilové vagony jsou z Prahy řazeny vždy na konci soupravy, za řídicím vozem řady Afmpz. Ve směru z Grazu jsou opět řazeny na konci, ale za lokomotivou řady 1216. Místa v rakouských posilových vozech je možné rezervovat. České vozy budou do rezervačního systému zařazeny po ukončení zkušebního provozu.

Přizpůsobilo se i obsazení vlakovou četou. „Připojené osobní vozy má na starosti další člen vlakového doprovodu. Personální problémy nám to zatím nečiní,“ sdělila Jitka Kubíková, ředitelka OJ ZAP ČD.


Průměrné hodnocení (6 hlasů): 4.67

Další články této rubriky

Po Branickém mostě opět jezdí vlakyPo Branickém mostě opět jezdí vlaky

18.8.2024 - Branický most se po šedesáti letech dočkal jižní koleje. Koncepčně dvoukolejná stavba byla po desetiletí provozována pouze jako jednokolejná, a to včetně navazujícího úseku do Krče a dále. Přestože se o plánovaném… »

Smíchov a Masaryčka se proměnily ve staveništěSmíchov a Masaryčka se proměnily ve staveniště

8.8.2024 - Přestože se práce na rekonstrukci Masarykova nádraží zpočátku soustředily převážně na prostor kolem sedmé koleje, se začátkem léta začaly ovlivňovat provoz mnohem více. Linky S2 a S22 provozované v Praze se musely přestěhovat… »

Vliv proměny vozidlového parku na jeho údržbuVliv proměny vozidlového parku na jeho údržbu

24.7.2024 - Cestující pří jízdě vlakem zpravidla upřednostňují moderní vozidla. Proto je pozitivní, že se Českým drahám daří starší vagony, jednotky a soupravy postupně nahrazovat novými. To však klade další a nemalé nároky na techniky,… »

 

Všechny články rubriky Provoz

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika