Železničář / Provoz / První railjety ČD dosáhly dvou milionů kilometrů
První railjety ČD dosáhly dvou milionů kilometrů
3.10.2019 – autor: PETR ŠŤÁHLAVSKÝ
Trojice railjetů pokořila hranici 2 milionů kilometrů, to je, jako by každý z nich ujel více než pětkrát cestu mezi Zemí a Měsícem. Zbytek souprav se této hranici rychle přibližuje. Dohromady už má sedm railjetů Českých drah na svém kontě více než 13,5 milionu kilometrů, více než 23 000 uskutečněných spojů a desetitisíce spokojených cestujících na trase Praha – Vídeň nebo Praha – Brno.
„Railjety jsou dnes vedle Pendolin u zákazníků nejoblíbenější spoje. Díky nim stoupl za 4,5 roku zájem o cestování mezi Prahou a Brnem nebo mezi Českem a Rakouskem o desítky procent. Proto při další modernizaci našich souprav vycházíme z této koncepce. Od května 2021 začneme nové soupravy postupně uvádět do provozu a od prosince 2021 je nabídneme na všech Západních expresech a na Krušnohorech z Prahy do Chebu přes Plzeň i přes Ústí nad Labem,“ uvedl místopředseda představenstva ČD a náměstek generálního ředitele pro obchod Radek Dvořák.
Railjet je sedmivozová pevně spojená netrakční jednotka. Využívá tak řadu výhod charakteristických pro běžné osobní vozy a zároveň pro ucelené jednotky. Mezi ně patří tlakotěsné mezivozové přechody umožňující bezbariérový pohyb po soupravě, nebo možnost posilovat tyto vlaky o dodatečné vozy klasické stavby. Railjety ČD nabízejí 442 míst k sezení, místa pro osoby na vozíku, dětské kino, sedm míst pro uložení jízdních kol. Vybavené jsou wi-fi, restauračním vozem a dalšími službami. „Railjety jsou v současnosti naše nejspolehlivější a nejproduktivnější osobní vozy, které dobře zvládají i současné náročné klimatické podmínky. Měsíčně má každá souprava plánovaný průměrný výkon okolo 38 000 kilometrů. To je skoro obvod Země po rovníku. V novém jízdním řádu na ně budeme klást ještě vyšší požadavky, když navíc zajistí provoz dvou párů posilových vlaků mezi Prahou a Brnem nebo jízdu přímého spoje Graz – Praha – Berlín s trasou dlouhou přibližně tisíc kilometrů,“ upozornil Michal Vereš, člen představenstva a námětek generálního ředitele pro provoz.
Osvědčený koncept railjetů využívají ČD při další obnově vozidlového parku. Z jejich konstrukce vychází i nejmodernější vozy pro Západní expresy a rychlíky Krušnohor. Tyto soupravy budou dodány během roku 2021 a od prosince 2021 pravidelně obslouží tyto linky. Zároveň se stávající soupravy typu EC/IC přesunou na jiné vnitrostátní rychlíkové linky, kde nahradí starší vozy z bývalé NDR.
Další články této rubriky
V olomouckém depu ČD vylaďuje podvozky vozů nový měřicí lis
15.11.2024 - České dráhy investují nejen do modernizace vozidlového parku, ale i do údržbové a servisní základny. Investice jdou i do vybavení stávajících středisek údržby. V olomouckém depu pracují technici s novinkou, která zajišťuje… »
Na Dni dodavatelů se řešila kvalita i termíny dodávek
10.11.2024 - České dráhy v říjnu uspořádaly další setkání s výrobci nových vlaků, zástupci opravárenských firem i dodavateli náhradních dílů. Už 4. ročník Dne dodavatelů se zaměřil především na kvalitu a termíny dodávaných vozidel… »
Hrubá stavba velkorysého bubenského nádraží je hotova
28.10.2024 - Při jízdě vlakem z pražského Masarykova nádraží na Kralupy nad Vltavou si nejde nepovšimnout působivé stavby nového nádraží Praha-Bubny. Z celého dříve rozsáhlého kolejiště tamější stanice zbyla jediná kolej, která obloukem… »