Železničář / Provoz / První railjety ČD dosáhly dvou milionů kilometrů
První railjety ČD dosáhly dvou milionů kilometrů
3.10.2019 – autor: PETR ŠŤÁHLAVSKÝ
Trojice railjetů pokořila hranici 2 milionů kilometrů, to je, jako by každý z nich ujel více než pětkrát cestu mezi Zemí a Měsícem. Zbytek souprav se této hranici rychle přibližuje. Dohromady už má sedm railjetů Českých drah na svém kontě více než 13,5 milionu kilometrů, více než 23 000 uskutečněných spojů a desetitisíce spokojených cestujících na trase Praha – Vídeň nebo Praha – Brno.

„Railjety jsou dnes vedle Pendolin u zákazníků nejoblíbenější spoje. Díky nim stoupl za 4,5 roku zájem o cestování mezi Prahou a Brnem nebo mezi Českem a Rakouskem o desítky procent. Proto při další modernizaci našich souprav vycházíme z této koncepce. Od května 2021 začneme nové soupravy postupně uvádět do provozu a od prosince 2021 je nabídneme na všech Západních expresech a na Krušnohorech z Prahy do Chebu přes Plzeň i přes Ústí nad Labem,“ uvedl místopředseda představenstva ČD a náměstek generálního ředitele pro obchod Radek Dvořák.
Railjet je sedmivozová pevně spojená netrakční jednotka. Využívá tak řadu výhod charakteristických pro běžné osobní vozy a zároveň pro ucelené jednotky. Mezi ně patří tlakotěsné mezivozové přechody umožňující bezbariérový pohyb po soupravě, nebo možnost posilovat tyto vlaky o dodatečné vozy klasické stavby. Railjety ČD nabízejí 442 míst k sezení, místa pro osoby na vozíku, dětské kino, sedm míst pro uložení jízdních kol. Vybavené jsou wi-fi, restauračním vozem a dalšími službami. „Railjety jsou v současnosti naše nejspolehlivější a nejproduktivnější osobní vozy, které dobře zvládají i současné náročné klimatické podmínky. Měsíčně má každá souprava plánovaný průměrný výkon okolo 38 000 kilometrů. To je skoro obvod Země po rovníku. V novém jízdním řádu na ně budeme klást ještě vyšší požadavky, když navíc zajistí provoz dvou párů posilových vlaků mezi Prahou a Brnem nebo jízdu přímého spoje Graz – Praha – Berlín s trasou dlouhou přibližně tisíc kilometrů,“ upozornil Michal Vereš, člen představenstva a námětek generálního ředitele pro provoz.
Osvědčený koncept railjetů využívají ČD při další obnově vozidlového parku. Z jejich konstrukce vychází i nejmodernější vozy pro Západní expresy a rychlíky Krušnohor. Tyto soupravy budou dodány během roku 2021 a od prosince 2021 pravidelně obslouží tyto linky. Zároveň se stávající soupravy typu EC/IC přesunou na jiné vnitrostátní rychlíkové linky, kde nahradí starší vozy z bývalé NDR.
Další články této rubriky
Zajímavosti z lokomotivního parku ČD Cargo
26.5.2023 - Dceřiná společnost Českých drah ČD Cargo, největší tuzemský železniční nákladní dopravce, staví svoji budoucnost na čtyřech strategických pilířích – interoperabilitě, expanzi do zahraničí, intermodalitě a společenské… »
ČD Cargo vyhrálo výběrové řízení na přepravu uhlí
26.4.2023 - V roce 2022 přepravilo ČD Cargo přes 10,5 milionu tun hnědého uhlí do elektráren, tepláren i do uhelných skladů po celé České republice. Je to o přibližně 3 miliony tun více než v roce 2021. Přijali jsme celou řadu opatření a… »
Hala ČD Cargo v Lovosicích nabízí vysoký standard služeb
27.3.2023 - Provoz lovosické skladovací haly ČD Cargo byl zahájen již v roce 2010. V rámci projektu rozvoje logistických služeb měly podobné objekty vyrůst ještě v Brně a v Ostravě-Mošnově. Krize na konci prvního desetiletí nového milénia… »