Železničář / Provoz / První Plecháč pro ČD Cargo vyjel z ČMŽO
První Plecháč pro ČD Cargo vyjel z ČMŽO
27.9.2023
Areál opraven společnosti Českomoravská železniční opravna (ČMŽO) v Přerově opustil v pátek 21. července první Plecháč neboli lokomotiva řady 242. Stroje této řady odkoupené od mateřských Českých drah se stanou novou posilou našeho lokomotivního parku, a díky jejich modernizaci a dosazení ETCS se počítá s jejich nasazováním v delším časovém horizontu.
Plecháče také na vnitrostátních výkonech postupně nahradí starší lokomotivy řady 230, které však ČD Cargo plánuje využívat v zahraničí, zejména na Slovensku, v Maďarsku a případně dále na Balkáně. Celkem by flotilu lokomotiv řady 242 ČD Cargo mělo tvořit asi 30 až 35 strojů.
Výběrové řízení na provedení periodických oprav 15 lokomotiv řady 242 v rozsahu R3 (dříve EH oprava) vyhlášené v roce 2022 vyhrála Českomoravská železniční opravna (ČMŽO). Tato rodinná firma vznikla v roce 1994 a dá se říci, že na rozdíl od jiných opravárenských společností začínala téměř od nuly. Svoje zázemí si vybudovala v areálu bývalých Přerovských strojíren, kde má v současné době již pět moderních hal, včetně kolovky a lakovny.
Opravy i montáž ETCS
Dnes Skupinu ČMŽO tvoří pět firem s více než 360 zaměstnanci a kromě oprav stejnosměrných a střídavých elektrických lokomotiv se Skupina ČMŽO zabývá instalací systému ETCS do lokomotiv nebo opravami historických železničních vozidel. V tomto směru představuje referenci číslo 1 oprava legendárního motorového vozu M 290.002 Slovenská strela. O preciznosti renovace se mohou přesvědčit jak návštěvníci jejího depozitáře v Kopřivnici, tak účastníci četných vyhlídkových jízd. Pro ČD Cargo představuje ČMŽO tradičního partnera, který mimo jiné provedl konverzi 18 lokomotiv řady 163 na 363, a firma ČMŽO – elektronika je členem konsorcia pro instalaci evropského vlakového zabezpečovače
ETCS nejen do konvertovaných, ale i do původních lokomotiv řady 363.
Ale pojďme zpět k Plecháčům. V sedmdesátých letech 20. století elektrifikace jižních částí Československa trakční soustavou na střídavý proud zvyšovala potřebu odpovídajících lokomotiv. Proto byla Škodě Plzeň zadána výroba dalších lokomotiv pro provoz na této soustavě. Lokomotivy řady 240 byly osvědčené, ale z důvodu vysoké ceny skelného laminátu, jenž byl použit na jejich lokomotivní skříně, bylo rozhodnuto o použití ocelové skříně. Byla tedy užita mírně upravená lokomotivní skříň z lokomotivy řady 123 vyráběné v roce 1971, a to nové lokomotivě 242 vyneslo i její přezdívku Plecháč. Lokomotivy se vyráběly pod továrním označením 73E. První série třiceti strojů byla dodána roku 1975. Druhá série zahrnovala 26 lokomotiv a bývalé ČSD ji převzaly v roce 1979. Třetí sérii třiceti lokomotiv ČSD získaly v roce 1981. Celkem bylo dodáno 86 lokomotiv, přičemž stroj původního značení S 499.0286 byl poslední vyrobenou lokomotivou ŠKODA první generace. Zároveň jde o poslední lokomotivy, které se ještě obešly bez elektroniky.
Dvojka ve značení zůstala
Někoho trochu může mást značení lokomotiv 242.2xx, když bylo lokomotiv pouze 86. Je to dáno tím, že v původním značení lokomotivy nedostaly samostatnou řadu, ale jen o 200 zvýšené číslo řady 240, například S 499.0201. Bylo to proto, aby byla zdůrazněna příbuznost s řadou 240, a při přechodu na nové značení sice dostaly samostatnou řadu, ale dvojka jim stále zůstala. Zpočátku byly všechny stroje dislokovány pouze v depech Plzeň a České Budějovice, odkud zajišťovaly provoz na přilehlých tratích. Postupně se však lokomotivy této řady dostaly i do Brna a Jihlavy. Po vzniku ČD Cargo celá řada zůstala u Českých drah, dceřiná společnost ČD Cargo dostala do majetku jen stroje řady 230 a 240. Bylo to dáno tím, že řada 242 byla primárně určena pro výkony v osobní dopravě, i když v jižních a západních Čechách je bylo možné spatřit i v čele nákladních vlaků.
Stroj s číslem 242.234 byl do dílen ČMŽO v Přerově přistaven 15. února 2023, zpět do stavu ČD Cargo byl převzat 13. července téhož roku. V tu dobu již byly v halách opravovány další dvě lokomotivy. Časově by kontrakt měl být dokončen do dvou let. Lokomotivy se po opravě R3 mohou pochlubit například unifikovaným pultem strojvedoucího a v budoucnu se počítá i s jejich provozem ve dvoučlenném řízení. Výběrové řízení na instalaci ETCS do těchto lokomotiv nyní probíhá. Lokomotiva 242.209 prodělává revizní opravu R3 v SOKV České Budějovice, revizní opravy R1 budou na vybraných lokomotivách prováděny v DPOV Přerov.
Další články této rubriky
V olomouckém depu ČD vylaďuje podvozky vozů nový měřicí lis
15.11.2024 - České dráhy investují nejen do modernizace vozidlového parku, ale i do údržbové a servisní základny. Investice jdou i do vybavení stávajících středisek údržby. V olomouckém depu pracují technici s novinkou, která zajišťuje… »
Na Dni dodavatelů se řešila kvalita i termíny dodávek
10.11.2024 - České dráhy v říjnu uspořádaly další setkání s výrobci nových vlaků, zástupci opravárenských firem i dodavateli náhradních dílů. Už 4. ročník Dne dodavatelů se zaměřil především na kvalitu a termíny dodávaných vozidel… »
Hrubá stavba velkorysého bubenského nádraží je hotova
28.10.2024 - Při jízdě vlakem z pražského Masarykova nádraží na Kralupy nad Vltavou si nejde nepovšimnout působivé stavby nového nádraží Praha-Bubny. Z celého dříve rozsáhlého kolejiště tamější stanice zbyla jediná kolej, která obloukem… »