Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Provoz / První CNG vlaštovka vyletěla. Odstartoval plynový puč?

První CNG vlaštovka vyletěla. Odstartoval plynový puč?

11.2.2015 – autor: MARTIN HARÁK

České dráhy a Vítkovice Machinery Group ve čtvrtek 15. ledna slavnostně zahájily ověřovací provoz lokomotivy 714.801 s pohonem na stlačený zemní plyn CNG (Compressed Natural Gas). Stroj bude nasazen v osobní dopravě na trati z Opavy do Hlučína. Jde o premiéru nejen v České republice, ale i celé střední Evropě. Hlavním benefitem přestavby je radikální snížení emisí a také nižší provozní náklady. Oproti klasické dieselové lokomotivě by měl být provoz novinky asi o polovinu levnější.

První CNG vlaštovka vyletěla. Odstartoval plynový puč?

Lokomotiva, jejíž pohon společně vyvinuli odborníci ze strojírenské skupiny Vítkovice a Výzkumného Ústavu Železničního, je v majetku Českých drah a stabilně zařazená do provozu na opavském Provozním pracovišti DKV Olomouc. Cílem zkušebního provozu lokomotivy, který se plánuje do konce letošního června, je srovnání provozních nákladů s běžnou dieselovou lokomotivou. Pohon na CNG by oproti dieselové lokomotivě podobných parametrů měl ušetřit téměř polovinu finančních nákladů. Alespoň to tvrdí zástupci výrobce plynové zástavby. „Provoz této lokomotivy je zhruba o 40 procent levnější, navíc i ekologický, protože neprodukuje žádné prachové částice a má nižší emise oxidu dusíku, oxidu uhličitého a uhelnatého,“ říká mediální zástupce Vítkovice Machinery Group Eva Kijonková.

Původně dieselová lokomotiva 714.010 (postavená na rámu Pylštyka 735.167), s novým označením 714.801, vozí od čtvrtka 15. ledna tři páry spojů denně, které z opavského východního nádraží vyjíždějí v 5.42, 13.42 a 15.42, a naopak z obratové stanice v Hlučíně na Ostravsku pak v 6.30, 14.30 a 16.30 hodin. Přesto nejde o úplně první nasazení – lokomotiva byla již loni po několik měsíců zkoušena v posunovací službě ve stanici Bohumín, protože v té době neměla ještě souhlas pro vozbu vlaků osobní dopravy. Stroj 714.801 vznikl již v roce 2011 a nejprve byl testován ve vlečkovém provozu společnosti Vítkovice Doprava ze strojírenské skupiny Vítkovice Machinery Group.

Akční rádius dosahuje 1 500 kilometrů

Čtrnáct metrů dlouhý a čtyři metry vysoký stroj na stlačený zemní plyn patří k ojedinělým svého druhu v Evropě. Do vínku dostal dva plynové motory, každý o výkonu 260 kW. Místo původní palivové nádrže na naftu jsou v těchto prostorách umístěny vysokotlaké lahve s celkovým objemem 3 430 litrů, což představuje zhruba 530 kilogramů stlačeného zemního plynu. „Právě díky tomuto velkému objemu je naše lokomotiva na CNG schopna na jedno naplnění ujet až 1 500 kilometrů. Akční rádius je samozřejmě závislý na profilu tratě a hmotnosti vlaku. V ověřovacím provozu vozí 714.801 na každém běžném výkonu čtyři přívěsné vozy řady 010 a v dopoledních hodinách ho využíváme také na staničním posunu v Opavě. Díky racionálnímu využití lokomotivy stačí jedno plnění plynem za týden. To vykonává prozatím pověřený zaměstnanec společnosti Vítkovice Doprava,“ říká přednosta bohumínské Provozní jednotky DKV Olomouc Jan Podstawka. Plynová lokomotiva se zatím bude po týdnu střídat s klasickým dieselem, aby mohly být spotřeby obou strojů průběžně porovnávány.

Lenivější, ale tišší

Podle kontrolora vozby Bohuslava Gavlase prošel každý strojvedoucí, který vykonává službu na trati Opava – Hlučín, odpovídajícím školením z obsluhy lokomotivy. „Kolegové se během dvou až tří hodin seznámili se strojem nejen teoreticky, ale vykonali i praktickou zkoušku jízdy, aby zjistili odlišnosti od řízení dieselových strojů. Není jich však mnoho – jde například o sledování tlaku plynu na manometrech či evidence ujetých kilometrů.“ Lokomotiva na CNG má však nepatrně nižší výkon než dieselová, což se projevuje na pomalejším rozjezdu i delším čase pro dosažení traťové rychlosti. To je daň za ekologický pohon, příznivější stránkou je výrazně nižší hlučnost, což zpříjemňuje výkon služby strojvedoucího.

Nová plnička vyroste v Opavě

U alternativních pohonů bývá problémem dostatek stanic na plnění konkrétním médiem. První (a zatím jediná) lokomotiva CNG Českých drah je plněna v opavském Provozním pracovišti DKV Olomouc, kde se nachází kompresní plnicí stanice. Zástupci Vítkovice Machinery Group při příležitosti uvedení stroje do osobní dopravy sdělili, že záměrem skupiny je vybudovat poblíž provozního pracoviště také velkou stacionární plnicí stanici CNG. Z té by se plnila nejen lokomotiva, ale i autobusy opavského regionálního dopravce, který má svou základnu v sousedství, a využívat by ji mohli i motoristé s automobily na CNG. Pokud se první CNG lokomotiva osvědčí po stránce technicko-provozní i ekonomiky, mohlo by využívání alternativních paliv, kterým je i stlačený zemní plyn, doznat výraznějšího rozšíření i na železnici. Obecně má vzrůstající trend, ale nejdynamičtější nárůst se projevuje v automobilové a autobusové dopravě.

714.801 V DATECH

Délka: 14 290 mm

Výška: 4 165 mm

Šířka: 3 100 mm

Rozvor podvozků: 7 600 mm

Zásoba plynu: 530 kg CNG při tlaku 200 bar

Výkon: 2x 260 kW

Motor: 2x TEDOM TG 250 AV

Dojezd na jedno naplnění: až 1 500 km


Průměrné hodnocení (12 hlasů): 4.58

Další články této rubriky

Banány, Plecháče a Bastardi brzy odejdou na zasloužený odpočinekBanány, Plecháče a Bastardi brzy odejdou na zasloužený odpočinek

13.9.2024 - Kvůli zavedení evropského zabezpečovače ETCS na železničních koridorech z Prahy do Ostravy, z Ostravy do Břeclavi a z Břeclavi do Prahy od 1. ledna 2025 zmizí z tuzemských tratí další letitější lokomotivy. V některých… »

Po Branickém mostě opět jezdí vlakyPo Branickém mostě opět jezdí vlaky

18.8.2024 - Branický most se po šedesáti letech dočkal jižní koleje. Koncepčně dvoukolejná stavba byla po desetiletí provozována pouze jako jednokolejná, a to včetně navazujícího úseku do Krče a dále. Přestože se o plánovaném… »

Smíchov a Masaryčka se proměnily ve staveništěSmíchov a Masaryčka se proměnily ve staveniště

8.8.2024 - Přestože se práce na rekonstrukci Masarykova nádraží zpočátku soustředily převážně na prostor kolem sedmé koleje, se začátkem léta začaly ovlivňovat provoz mnohem více. Linky S2 a S22 provozované v Praze se musely přestěhovat… »

 

Všechny články rubriky Provoz

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika