Železničář / Provoz / Průkopníci samoobslužného provozu: Kasičky slouží už dvacet let
Průkopníci samoobslužného provozu: Kasičky slouží už dvacet let
22.5.2014 – autor: MARTIN NAVRÁTIL
Při letmém pohledu vyjma číselného označení jsou motorové vozy řady 809 zvenku k nerozeznání od motorových osmsetdesítek, ze kterých vznikly. Oba druhy vozidel jsou statečnými zachránci lokálek. Kasičky, jak se jim přezdívá, začaly sloužit v první polovině devadesátých let v souvislosti se zaváděním samoobslužného provozu.
První dva prototypy legendární řady M 152.0 byly ve Studénce vyrobeny už roku 1973. Dva roky nato začala výroba 678 kusů. Původně jich měly být jen tři stovky, ale jelikož sešlo ze sériové výroby čtyřnápravových vozů M 475.0 (860), dnešní osmsetdesítky se vychrlily v úctyhodném počtu. Počátkem racionalizačních devadesátých let začal být aktuální požadavek na úpravu vozů tak, aby mohly jezdit obsazené pouze strojvedoucím, který by zároveň prováděl výdej a kontrolu jízdních dokladů.
V roce 1994 byla v Moravskoslezské vagonce Studénka provedena rekonstrukce prvních tří vozů pro režim dodnes označovaný 0/0-S. Ta spočívala v úpravě příčky oddělující stanoviště strojvedoucího od oddílu a v instalaci výdejního okénka do dveří stanoviště. Vybavení bylo doplněno o informační systém (rozhlasové zařízení plus indikace a signalizace zastávky na znamení) a zařízení kontroly bdělosti strojvedoucího (KBS-E) a radiostanice VS 47.
S automaty Mikroelektronika
První vozy, přestavované v únoru 1994, se rozjely na lokálky Vranovice – Pohořelice, Lysá nad Labem – Milovice a Kralupy nad Vltavou – Velvary. Byly to 810.281 (pro PJ Kralupy), 282 (pro Břeclav) a 596 (Nymburk). Do roku 1996 bylo modernizováno na řadu 809 celkem 28 kusů osmsetdesítek. (K administrativnímu přečíslování na řadu 809 došlo 1. 4. 1996.) Jejich poměrně rozšířená přezdívka představuje do jisté míry zvláštnost. Vozy řady 809 totiž kasičky, tedy prodejní automaty, nemají, zatímco vozy řady 810 ano – jenže těm se tak většinou neříká (např. Orchestriony).
Roku 2009 byla započata náhrada informačního systému Bahoza modernějším jiného typu. I když se systém osmsetdevítek vcelku osvědčil, další vozy pro samoobslužný provoz už disponovaly jiným zařízením – měly prodejní automat Mikroelektronika Vysoké Mýto, znehodnocovače a jiný informační systém. Nebyly jim rovněž posouvány přepážky, strojvedoucí prodává jízdenky otevřenými dveřmi nebo dodatečně zřízeným okénkem v původních dveřích do kabiny. Takto upravovaným vozům bylo ponecháno řadové označení s tím, že se někdy služebně označují 810 NT (tzv. nové technologie – dříve užívaný výraz pro dnešní specifický způsob odbavování cestujících).
Dvanáct vozů krouží okolo Řípu
Po dlouholeté službě v okolí Prahy a jinde jsou dnes vozy řady 809 turnusovány v DKV Plzeň, PJ Rakovník, na Provozním pracovišti Louny. Hned dvanáct jich je turnusováno ve skupině TS 890, která má průměrný denní běh 322 km, a prohánějí se nejen na Lounsku, jak by se zdálo. Kasičky vozí cestující nejen na lokálkách okolo hory Říp, ale zajíždějí i na lokálky Čelákovice – Brandýs nad Labem – Neratovice, Kralupy – Velvary, Kralupy – Neratovice a Vraňany – Lužec nad Vltavou. O víkendech pendlují na městské lince ML Roztoky u Prahy – Praha-Libeň – Praha-Hostivař. Nově slouží na ramenu Kralupy – Zlonice – Louny (– Most), kde byl k novému jízdnímu řádu zaveden rovněž specifický způsob odbavování cestujících. Specialitkou je třeba pozdní večerní koridorový Flamendr Os 9605 z Roudnice nad Labem do Prahy hlavního nádraží a následný půlnoční Os 9616 z Prahy do Kralup. Některé jezdí či jezdily i v PJ Znojmo, Veselí nad Moravou, Opava a České Budějovice.
Barevná přehlídka
Mezi vozy řady 809 lze spatřit hned několik barevných provedení v minulých desetiletích běžných pro řadu 810 – od klasiky červeň-slonová kost přes „Najbrta“ (u 809.345, která byla opravována po násilném poškození) až po červeno-krémový nátěr s úzkým žlutým pruhem na čelech (809.534). Kromě valašskomeziříčského vozu 810.271 je jediným vozem u ČD, který má červený nátěr se 600 mm širokým tmavožlutým pruhem, lounský 809.281, který před lety končil provoz na trati Kopidlno – Bakov nad Jizerou. Zatím jediný vůz této řady byl zrušen – a to 809.528 po nehodě v Hněvicích. Ostatní nenápadní zachránci lokálek obětavě slouží dál a jistě tu ještě řadu let budou.
Fotogalerie
Další články této rubriky
Na obnovu tratí a stanic příští rok půjde bezmála 63 miliard korun
15.12.2024 - Správa železnic bude mít příští rok na obnovu tratí a stanic k dispozici 62,7 miliardy korun, tedy téměř o miliardu víc než letos. Rekordních 39,3 mld. půjde na investice, díky tomu odstartuje například modernizace důležitého… »
V olomouckém depu ČD vylaďuje podvozky vozů nový měřicí lis
15.11.2024 - České dráhy investují nejen do modernizace vozidlového parku, ale i do údržbové a servisní základny. Investice jdou i do vybavení stávajících středisek údržby. V olomouckém depu pracují technici s novinkou, která zajišťuje… »
Na Dni dodavatelů se řešila kvalita i termíny dodávek
10.11.2024 - České dráhy v říjnu uspořádaly další setkání s výrobci nových vlaků, zástupci opravárenských firem i dodavateli náhradních dílů. Už 4. ročník Dne dodavatelů se zaměřil především na kvalitu a termíny dodávaných vozidel… »