Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Provoz / Práce na kladenském S-bahnu se blíží k závěru

Práce na kladenském S-bahnu se blíží k závěru

18.7.2024 – autor: VÍT ČEPICKÝ

Trať mezi kladenským centrálním nádražím a stanicí Kladno-Ostrovec přes zastávku Kladno město sice měří pouze lehce přes pět kilometrů, práce na její modernizaci však svým rozsahem patří mezi nejvýznamnější tuzemské železniční stavby. A přestože má být definitivně dokončena až příští rok, již nyní jsou zásadní úpravy před dokončením a počátkem června se uskutečnilo pokládání první koleje v celém úseku.

Práce na kladenském S-bahnu se blíží k závěru

Až se cestující v srpnu letošního roku vrátí na trase mezi kladenským „hlavním“ nádražím a Ostrovcem do vlaků, svou původní trať nebudou poznávat. Poněkud rustikální ráz centrální stanice se sypanými nástupišti, jednokolejná mezistaniční trať, nevábné Kladno město a půvabná stanička v Ostrovci – vše během posledního roku vzalo za své.
Místo toho se Kladno dočkalo moderní dvoukolejné trati. Nikoliv názvem hlavní nádraží má v současnosti hotová první dvě ostrovní nástupiště, třetí, boční teprve vzniká u staniční budovy. To zatím stojí. Dokončují se podchody, informační systém, eskalátory a bezbariérové zpřístupnění stanice pomocí výtahů. Úpravami navíc projde i přednádraží, kde vznikne moderní přestupní uzel na veřejnou autobusovou dopravu.
Výrazně se změnila i původní jednokolejka vedoucí po západním okraji Kladna směrem k jeho části Rozdělov s ikonickými věžáky. Místní patrně nejvíce uvítají nový podjezd pod tratí poblíž sportovního areálu, díky kterému jsou minulostí kolony u přejezdu na frekventované výpadovce k dálnici D6.
Velmi zajímavých změn se dočkala zastávka Kladno město. Nevábnou kostku se zázemím pro cestující a panelové nástupiště poblíž podjezdu pod čtyřproudým průtahem, jenž právě nad tratí mění jméno z Československé armády na Vítěznou, nahradila moderní vlaková zastávka, která podjezdu umně využívá. Z obou nástupišť i stran přibude schodiště k autobusovým zastávkám v bezprostřední blízkosti, na místě jsou již eskalátory, chystá se výtah a nový bude i prostor pro cestující.
A před dokončením jsou i nová dvě boční nástupiště v Kladně-Ostrovci, za kterými vzniká kolejová spojka pro obrat většiny souprav. Díky celé stavbě tak velká část Kladna získá moderní železnici a pohodlné napojení na hlavní město.

První elektrický vlak od Kralup
To ale přece jen hovoříme o vzdálenější budoucnosti, po dokončení aktuální stavby sice budou cestující těžit z pohodlnějšího přístupu ke vlaku a vyšší kapacity trati, práce na modernizaci, zdvoukolejnění a elektrizaci tratě z Kladna k pražskému Výstavišti však ještě ani nezačaly a i v ideálním případě potrvají do konce dekády.
Znamená to, že na ekologičtější elektrický provoz si Kladno ještě nějakou dobu počká. V rámci současné stavby tak vzniká pouze příprava na elektrizaci, jejímž nejviditelnějším projevem je instalace části trakčních sloupů, které si na troleje ještě pár let vyčkají.
Nakonec ovšem ono čekání pravděpodobně nebude závislé na dokončení modernizace od Prahy. Dle vývoje plánů na elektrizaci tuzemské železniční sítě lze totiž předpokládat, že první elektrický vlak do Kladna poněkud nečekaně dorazí z Kralup nad Vltavou. Právě tato trať, včetně odbočky Jeneč – Středokluky, má jako jedna z prvních podstoupit takzvanou prostou elektrizaci. Ta se již projektuje a její dokončení je předpokládáno na rok 2027, což je termín, který trolej od Prahy rozhodně nestihne. 
 


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0

Další články této rubriky

Banány, Plecháče a Bastardi brzy odejdou na zasloužený odpočinekBanány, Plecháče a Bastardi brzy odejdou na zasloužený odpočinek

13.9.2024 - Kvůli zavedení evropského zabezpečovače ETCS na železničních koridorech z Prahy do Ostravy, z Ostravy do Břeclavi a z Břeclavi do Prahy od 1. ledna 2025 zmizí z tuzemských tratí další letitější lokomotivy. V některých… »

Po Branickém mostě opět jezdí vlakyPo Branickém mostě opět jezdí vlaky

18.8.2024 - Branický most se po šedesáti letech dočkal jižní koleje. Koncepčně dvoukolejná stavba byla po desetiletí provozována pouze jako jednokolejná, a to včetně navazujícího úseku do Krče a dále. Přestože se o plánovaném… »

Smíchov a Masaryčka se proměnily ve staveništěSmíchov a Masaryčka se proměnily ve staveniště

8.8.2024 - Přestože se práce na rekonstrukci Masarykova nádraží zpočátku soustředily převážně na prostor kolem sedmé koleje, se začátkem léta začaly ovlivňovat provoz mnohem více. Linky S2 a S22 provozované v Praze se musely přestěhovat… »

 

Všechny články rubriky Provoz

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika