Železničář / Provoz / Požár v tunelu: Největší hrozbou je kouř
Požár v tunelu: Největší hrozbou je kouř
27.4.2020 – autor: PETR ŠŤÁHLAVSKÝ
Navzdory prevenci a moderní technice se oheň vlakům nevyhýbá ani dnes. Dokumentuje to případ požáru rychlovlaku ICE3 v říjnu 2018 na vysokorychlostní trati Köln – Frankfurt (M). Plameny tehdy zachvátily v plné rychlosti vlak s více než 500 cestujícími. Naštěstí se podařilo rychle zastavit a cestující evakuovat. V Česku se v letech 2017 až 2020 požár v železničním tunelu objevil pouze jedinkrát. V lednu letošního roku v Ejpovickém tunelu hořel podvozek Západního expresu. I v tomto případě byli cestující evakuováni včas.
Nejrizikovějšími místy v případě požáru jsou tunely. Hromadí se tam jedovatý kouř, který nemá kam unikat a jeho odvětrání je velmi složité. Dým v uzavřeném prostoru představuje jedno z největších rizik. Určitě si vzpomenete na tragický zimní požár ve Vejprtech, kde se v domě udusilo osm lidí. Kouř navíc snižuje viditelnost a komplikuje evakuaci i vlastní zásah hasičů. Další nebezpečí představuje samotný oheň, který vytváří značný žár. Nesnesitelná teplota pak rychle roste v celém tunelu.
Raději vyjet ven
Proto je nutné, pokud tomu nebrání technické podmínky, aby hořící vlak co nejrychleji
vyjel z tunelu. Moderní vozidla jsou kvůli tomu vybavená systémem překlenutí záchranné brzdy, který umožní strojvedoucímu odložit její účinek a vyvézt ohrožený vlak co nejrychleji z tunelu.
V případě nutnosti zastavení vlaku musí strojvedoucí a případně i obsluha vlaku dbát na to, aby, pokud je to možné, zastavil na takovém místě, kde bude snadná evakuace osob nebo zásah záchranných složek.
Někdy však z tunelu přece jen nelze vyjet. Proto jsou nové více než kilometr dlouhé tunely vybavené systémem bezpečnostních prvků a únikových cest, které umožní rychlou evakuaci osob z nebezpečného prostředí, a to dokonce i uprostřed tunelu. Na konci velkých tunelů a u únikových průchodů jsou telefonní stanice pro nouzové spojení s pracovníky Správy železnic, kteří řídí provoz v tunelu. Všechny nově budované a rekonstruované tunely v posledních přibližně pětadvaceti letech jsou vybavené řadou bezpečnostních prvků. Jedná se například o únikové chodníky, nouzové osvětlení, zpevněné plochy před portály tunelů, které umožňují snadnýpřístup k tunelu pro záchranářskou techniku a její vjezd do tunelu. Mohou posloužit i pro rychlý zásah a evakuaci osob z vlaku, který tunel právě opustil. Mezi další vybavení patří suchovody, požární nádrže, a dokonce heliporty.
Únikové chodby samozřejmostí
Více než kilometr dlouhé tunely jsou pak vybavené dodatečnými únikovými chodbami. Přibližně v polovině své délky mají svislou bezpečnostní únikovou štolu, například Zahradnický (délka 1 044 metrů, trať 220 v úseku Tomice – Olbramovice), Krasíkovský(1 098 metrů, trať 001 a 019 v úseku Krasíkov – Tatenice) a Březenský tunel (1 758 metrů, trať 124 v úseku Březno u Chomutova – Hořetice). Souběžnou únikovou štolou je vybaven Jablunkovský tunel (612 metrů, trať 320 v úseku Mosty u Jablunkova – Mosty u Jablunkova zastávka) a únik průchody do sousedního tunelu je zajištěný ve Vítkovských tunelech I a II (1 365 metrů, respektive 1 314 metrů, pod Vrchem Vítkov v Praze, vzdálenost spojovacích chodeb cca 300 metrů) a také v našem zatím nejdelším Ejpovickém tunelu (4 150 metrů, trať 170 v úseku Ejpovice – Plzeň-Doubravka, vzdálenost spojovacích chodeb cca 450 metrů),
který tvoří dvě jednokolejné tunelové roury. V těchto případech jsou si souběžné tubusy navzájem také únikovými chodbami. Ejpovický tunel je jako první u nás navíc vybavený pevnou jízdní dráhou, která umožňuje rychlý pohyb běžné(silniční) záchranářské techniky.
Bezpečnostní pravidla v tunelu
- V tunelu nepoužívejte záchrannou brzdu, snažte se s vlakem, pokud je to technicky možné, raději vždy vyjet.
- Zajistěte evakuaci osob ze zakouřených míst do dalších vozů co nejdál od místa požáru, uzavřením přechodových dveří, oken, případně vypnutím ventilace/klimatizace omezte pronikání kouře do vozů.
- Spojte se strojvedoucím, například mobilním nebo vlakovým telefonem, a informujte ho o požáru. Strojvedoucí může vlak bezpečně zastavit po opuštění tunelu přímo na ploše určené k příjezdu záchranné techniky.
- Prostřednictvím strojvedoucího, který disponuje vozidlovou radiostanicí (GSM-R, TRS) a může komunikovat s řízením provozu i v dlouhých tunelech bez veřejného signálu GSM, nebo přímo přivolejte záchranáře a ohlaste požár řízení provozu.
- Pro rychlou evakuaci osob je nutné okamžitě zastavit provoz na sousedních kolejích a v souběžných tunelech.
- V případě zastavení v tunelu zajistěte urychlenou evakuaci osob z tunelu. Pokud je to s ohledem k ohnisku požáru a místu pohybu osob možné, evakuujte proti proudění vzduchu do nezakouřené části tunelu. Vyzvěte osoby k použití nejbližší únikové cesty včetně únikových štol nebo bezpečnostních průchodů do sousedního nezakouřeného tunelu.
- Požár vlaku v tunelu, je jedním z mála případů, kdy je nutné uskutečnit evakuaci cestujících bez odkladu. V tomto případě odlišně od běžné praxe nečekejte na příjezd HZS.
- V případě malého požáru se snažte oheň uhasit přenosnými hasicími přístroji, které jsou ve vlaku. Vždy však myslete na svoji bezpečnost a nevystavujte svůj život nepřiměřenému riziku. Myslete na to, že hlavně v tunelu je pro vás největším nebezpečím jedovatý kouř vznikající i při malém požáru.
Další články této rubriky
Na obnovu tratí a stanic příští rok půjde bezmála 63 miliard korun
15.12.2024 - Správa železnic bude mít příští rok na obnovu tratí a stanic k dispozici 62,7 miliardy korun, tedy téměř o miliardu víc než letos. Rekordních 39,3 mld. půjde na investice, díky tomu odstartuje například modernizace důležitého… »
V olomouckém depu ČD vylaďuje podvozky vozů nový měřicí lis
15.11.2024 - České dráhy investují nejen do modernizace vozidlového parku, ale i do údržbové a servisní základny. Investice jdou i do vybavení stávajících středisek údržby. V olomouckém depu pracují technici s novinkou, která zajišťuje… »
Na Dni dodavatelů se řešila kvalita i termíny dodávek
10.11.2024 - České dráhy v říjnu uspořádaly další setkání s výrobci nových vlaků, zástupci opravárenských firem i dodavateli náhradních dílů. Už 4. ročník Dne dodavatelů se zaměřil především na kvalitu a termíny dodávaných vozidel… »