Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Provoz / Poslední vyrobená Regionova opustila brány závodu v Šumperku

Poslední vyrobená Regionova opustila brány závodu v Šumperku

20.12.2012 – autor: MARTIN HARÁK

Po sedmi letech skončila v Šumperku výroba motorových Regionov, které vznikaly z asi 30 let starých vozů řad 810 a 010. V pořadí 237. jednotku ve středu 12. prosince odevzdali zástupci společnosti Pars nova dopravci. Regionální vozidla nyní jezdí na tratích ve všech krajích republiky, přičemž zajišťují výkon necelé třetiny všech osobních vlaků Českých drah.

Poslední vyrobená Regionova opustila brány závodu v Šumperku

Ve středu 12. prosince 2012, přesně ve 12 hodin a 12 minut, vyjela z areálu šumperské společnosti Pars nova poslední vyrobená motorová jednotka Regionova. Vozidlo s označením 814.310 odvezl zkušený strojvedoucí Petr Stuchlý z rakovnické provozní jednotky DKV Plzeň, což samo o sobě neslo určitou symboliku. Právě do Rakovníka totiž zamířila před sedmi lety první prototypová Regionova 814.001. Celkem bylo vyrobeno 237 Regionov, z toho 236 slouží Českým drahám. „Jsem opravdu dojatý,“ řekl strojvedoucí Petr Stuchlý před odjezdem. „Do Šumperka jezdím s motorovými vozy přes dvacet let, a tak se tady znám s velkou řadou lidí nejen z dílny, ale i z technického zázemí. Odvezl jsem celou řadu nových Regionov, což ale dneškem skončilo. Uzavřela se tak jedna etapa na železnici,“ trochu si povzdechl pan strojvedoucí, který na rozloučenou nejen několikrát zahoukal, ale i zamával všem přítomným hostům.     

V Šumperku skončila jedna železniční éra. V závodě společnosti Pars nova, která patří do skupiny Škoda Transportation, ukončili výrobu Regionov. Výjimečný projekt přinesl obnovu vozidlového parku třicet let starých motorových vozů řad 810 a 010 a znamenal i určitý posun v kvalitě cestování prakticky ve všech českých a moravských regionech.

„Jednotky Regionova nyní jezdí ve všech krajích České republiky. Pokrývají asi z 30 procent provoz všech osobních vlaků a denně najezdí více než 63 tisíc kilometrů. Vlaky poskytují vyšší komfort pro cestující než původní motorové vozy hlavně díky pohodlnějším sedačkám či bezbariérovému řešení pro vozíčkáře, cestující s kočárky a s jízdními koly,“ komentoval událost výkonný ředitel pro marketing a produkty Českých drah Miroslav Šebeňa. 

Ryze český výrobek

Výroba Regionov probíhala kompletně v České republice a více než 95 procent komponentů bylo české výroby. Náklady na přestavbu jedné jednotky představovaly asi třetinovou cenu oproti novým vozidlům pro podobný počet cestujících. „Modernizace znamenala smysluplnou obnovu vozidlového parku Českých drah a kromě finančních úspor měla pozitivní vliv i na zaměstnanost v regionech. Výroba Regionov zajistila stabilizaci pracovních míst pro asi 250 zaměstnanců Pars nova a odhadem pro dalších 200 až 300 pracovníků u našich subdodavatelů,“ řekl na malé slavnosti přímo v šumperské továrně předseda představenstva Pars nova Tomáš Ignačák.

Na naši otázku, jaký dopad má ukončení výroby na zaměstnanost v závodě, Tomáš Ignačák odpověděl: „Vedení šumperské továrny se touto situací zabývalo již delší dobu a jsem rád, že se nám podařilo nasmlouvat další zakázky v takovém objemu, že nikoho nebudeme muset propustit. Nyní naše síly napneme do velkých rekonstrukcí osobních vozů, ale i elektrických lokomotiv, a budeme se také zabývat vyvazovacími opravami.“ 

Snaha o pohodlné sezení

Českým drahám bylo dodáno celkem 210 dvouvozových Regionov řad 814 a 814.3 a 26 třívozových Regionov řady 814.2. Navíc byl jeden dvouvozový vlak dodán pro společnost Železnice Desná. Regionovy jsou oproti původním vozům řady 810 vybaveny loketními a vysokými zádovými opěrkami včetně podhlavníků, mají ergonomický tvar sedáků, které jsou potaženy textilem. Významnou změnou se stala také vakuová toaleta a stahovací okna. V novém jízdním řádu 2013 se na Českých drahách turnusově plánuje nasazení 169 dvouvozových a 22 třívozových jednotek. Další jednotky slouží jako záloha pro plánované a mimořádné opravy a řešení mimořádných událostí.

PÁR FAKTŮ O REGIONOVÁCH

• Délka všech 237 vyrobených jednotek činí přesně 7 058,6 metru.

• Jedna turnusová jednotka najede denně v průměru 342 kilometrů.

• Ve všech Regionovách je dohromady 21 360 míst k sezení.

• Celková délka nově instalované kabeláže činí asi 3,6 milionu metrů.

• Motory všech Regionov mají celkovou sílu 63,6 MW.

• Až na jednu výjimku slouží všechny Regionovy Českým drahám. 

• Drtivá většina jezdí ve žluto-zeleném nátěru. Na severní Moravě natrefíte
i na modré Regionovy v klasických barvách ČD.


Průměrné hodnocení (1 hlasů): 5

Fotogalerie

Další články této rubriky

Lovosická nástupiště v novém, v Kladně již z peronuLovosická nástupiště v novém, v Kladně již z peronu

12.4.2024 - V rámci našeho infrastrukturního okénka se tentokrát podíváme na čtyři významné stavby, které v posledních měsících doznaly výraznějších změn. Konkrétně na lovosické nádraží, kde jsou již v provozu všechna nová… »

České dráhy posílily údržbu vozů České dráhy posílily údržbu vozů

17.3.2024 - Linka R17 Vltava / Lužnice / Silva Nortica z Prahy do Českých Budějovic, Českých Velenic a Vídně se dlouhodobě potýkala s nedostatkem vozů. Kvůli tomu musely být nasazeny náhradní vozy nebo zkráceny soupravy. České dráhy proto… »

V železničním srdci republiky přibyl už třetí simulátorV železničním srdci republiky přibyl už třetí simulátor

11.3.2024 - ČD Cargo představilo ve druhé polovině února nový simulátor lokomotivy Siemens Vectron. Umístěný je v České Třebové, tradiční baště tuzemských železničářů. Velmi zdařilou a do detailu vyvedenou kopii skutečné kabiny… »

 

Všechny články rubriky Provoz

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika