Železničář / Provoz / Poslední hlásce ve slezských Holasovicích zvoní umíráček
Poslední hlásce ve slezských Holasovicích zvoní umíráček
8.4.2015 – autor: MARTIN HARÁK
Zastávku Holasovice, která se nachází na trati 310 mezi Opavou a Krnovem, lze bezpochyby považovat za železniční skanzen. Je to patrně poslední hláska v celém Moravskoslezském kraji. Jde o raritu i v celostátním měřítku, neboť takových objektů s ručně ovládanými mechanickými návěstidly a současně i mechanickými závorami na kliku zůstalo na tuzemské železniční síti opravdu minimum. Její dny jsou však pomalu sečteny.
Obsluha řídí sled vlaků, stahuje závory a prodává jízdenky
Samotná staniční budova je typem hrázděné stavby konstruované z hraněných svislých a vodorovných trámků zpevněných šikmými vzpěrami, vnitřní prostor je pak vyplněn cihlami a omítkou. Původní čekárna pochází z konce 19. století. Pákové mechanické zařízení, jímž se ovládají návěstidla, obsluhuje v železniční zastávce zaměstnanec, takzvaný hláskař. Řídí sled vlaků v daných prostorových oddílech mezi stanicemi Opava západ a Skrochovice. Současně sleduje činnost světelného přejezdového zabezpečovacího zařízení na kontrolní skříňce z nedalekého přejezdu a ručně ovládá mechanické závory na přilehlé komunikaci. To je už naprostý unikát, protože ručně se závory ovládají již jen zřídka. Hláskař kromě svých dopravních povinností je i osobním pokladníkem, to znamená, že navíc ještě prodává jízdenky národního dopravce. Jedinou moderní technikou tak v celém objektu zůstává počítač sloužící právě k výdeji jízdenek. Jinak je kompletně zařízení pozůstatkem minulosti.
Původně byla hláska jednosměrná ze směru od Skrochovic a mezi sousední jednosměrnou hláskou Neplachovice ze směru od Opavy, která dnes již neexistuje, se dával traťový souhlas. V červenci 1973 vznikla v Holasovicích obousměrná hláska. „Do 90. let minulého století zde bylo i nákladiště s manipulační kolejí, kde se vykládalo uhlí, stavební materiál a nakládaly cihly z nedaleké cihelny. Na podzim se přes Holasovice vozila řepa do vávrovického a skrochovského cukrovaru,“ vzpomíná bývalý přednosta stanice Opava východ a historik Jiří Valeček.
Trať letos zmodernizují, ovládána bude dálkově
Hláska v Holasovicích ale nebude mít také dlouhého trvání, protože manažer infrastruktury plánuje dálkové ovládání z jednoho místa ve stanici Krnov. Automatická hradla jsou naplánována nejen mezi Krnovem a Skrochovicemi, ale i v úseku Skrochovice – Opava západ. Mezi západním a východním nádražím v Opavě bude k dispozici automatické hradlo s jedním oddílem. Většina přejezdů bude vybavena přejezdovým světelným zabezpečovacím zařízením, některé i závorami. Brzy by se pak na trati měla zvýšit i maximální rychlost a tím pádem se celé stávající zabezpečovací zařízení stane už jen zajímavou železniční historií.
Další články této rubriky
Na obnovu tratí a stanic příští rok půjde bezmála 63 miliard korun
15.12.2024 - Správa železnic bude mít příští rok na obnovu tratí a stanic k dispozici 62,7 miliardy korun, tedy téměř o miliardu víc než letos. Rekordních 39,3 mld. půjde na investice, díky tomu odstartuje například modernizace důležitého… »
V olomouckém depu ČD vylaďuje podvozky vozů nový měřicí lis
15.11.2024 - České dráhy investují nejen do modernizace vozidlového parku, ale i do údržbové a servisní základny. Investice jdou i do vybavení stávajících středisek údržby. V olomouckém depu pracují technici s novinkou, která zajišťuje… »
Na Dni dodavatelů se řešila kvalita i termíny dodávek
10.11.2024 - České dráhy v říjnu uspořádaly další setkání s výrobci nových vlaků, zástupci opravárenských firem i dodavateli náhradních dílů. Už 4. ročník Dne dodavatelů se zaměřil především na kvalitu a termíny dodávaných vozidel… »