Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Provoz / Pomáháme manažerovi infrastruktury zvyšovat rychlost na tratích

Pomáháme manažerovi infrastruktury zvyšovat rychlost na tratích

9.5.2014 – autor: MARTIN HARÁK

V roce 2012 byla mezi Českými drahami a Správou železniční dopravní cesty podepsána Deklarace o spolupráci, která se týká především optimalizace traťových rychlostí. Dokument neřeší rozsáhlé změny dopravních modelů vyplývající z klasické modernizace infrastruktury jako je budování koridorů či modernizace zabezpečovacích zařízení. Jeho cílem je pracovat na postupné úpravě infrastruktury a provádět drobná zlepšení ve prospěch dopravce i zákazníka.

Pomáháme manažerovi infrastruktury zvyšovat rychlost na tratích

Každý rok České dráhy předávají SŽDC požadavky a náměty na prověření možnosti zvýšení traťové rychlosti. I zdánlivě malé zvýšení v rozsahu 5 až 20 km/h, resp. odstranění rychlostních propadů na vybraných úsecích, přispívá především ke zvýšení stability grafikonu, popřípadě umožní změnu v jeho konstrukci – například se přesune křižování do vhodnější stanice. Současně se sleduje snižování energetické náročnosti dopravce. Při vhodné kombinaci více opatření v rámci jedné tratě či linky tak lze zlepšit přestupní vazby či celkový koncept dopravní nabídky. 

Den D nastává 30. srpna

Vždy k 30. srpnu ČD zasílají informace s přehledem úseků či tratí, kde je možná změna dopravního řešení. Tím je myšlena změna křižování nebo dosažení přípojů a také úseky s možností zvýšení stability provozu. Popřípadě jde o traťové úseky, kde dopravce předpokládá nasazení takzvaných stanovených vozidel, která mohou využívat traťové rychlosti při průjezdu oblouky pro nedostatek převýšení 130 mm na takzvané horní rychlostníky. U manažera infrastruktury byla proto založena odborná pracovní skupina, která výše uvedené požadavky posuzuje a doporučuje technická řešení pro jednotlivé případy. Skupina je vedena Odborem strategie za významné podpory Odboru traťového hospodářství. Na činnosti této pracovní skupiny se dále podílejí všechny zainteresované odborné útvary Generálního ředitelství SŽDC.

V rámci spolupráce Českých drah a SŽDC se podařilo například zvýšit traťovou rychlost na trati z Turnova do Prahy, konkrétně pak mezi Všetaty a stanicí Praha-Satalice na několika úsecích z 90 na 100 km/h, což přispělo k vyšší stabilitě jízdního řádu. Na dalším úseku z Plzně-Jižního předměstí do Vejprnic se zvýší maximální rychlost z 90 na 100 km/h a po výměně některých pražců až na rychlost 120 km/h. 

Pomáhají i horní rychlostníky

Nad rámec činnosti odborné pracovní skupiny SŽDC je téma optimalizace traťových rychlostí akcentováno i v rámci provádění opravných prací z důvodu zajištění provozu železniční dopravy. Při plánování a provádění souvislých opravných prací se následně posuzují možnosti optimalizace traťové rychlosti. Cílem je postupné zavedení rychlostního profilu označeného jako V130 (horní rychlostník) pro vybraná vozidla, která mohou projíždět oblouky vyšší rychlostí. Tam, kde taková vozidla nejezdí ani nebudou jezdit, bude dále zvyšována rychlost návěstěná „běžnými“ rychlostníky N. Navíc je potřeba koordinovat optimalizace traťových rychlostí s požadavky vyplývajících z potřeb objednatelů dopravy i samotných dopravců.

Dobře seřízená spolupráce

Výsledkem dobré spolupráce dopravce, objednatele a manažera infrastruktury je maximálně efektivní železniční doprava. Činnost pracovní skupiny pro optimalizaci traťových rychlostí je úzce koordinována se záměry modernizací železniční sítě. Většina revitalizací je zaměřena na odstranění míst s nízkou rychlostí. S návrhy často přicházejí bystří a všímaví zaměstnanci ČD z provozu, zejména strojvedoucí. 

Podklady jsou připravovány na jednotlivých KCOD. Následně jsou na úseku osobní dopravy hromadně zasílány na SŽDC, která pak má čas na jejich vyhodnocení v rámci zmiňované pracovní skupiny. Po interním vyhodnocení vypracuje vždy k 1. březnu následujícího roku hodnocení možností realizace vybraných námětů na konkrétních tratích a úsecích.

 

HORNÍ RYCHLOSTNÍKY N

PLÁNY ÚPRAV NA ROK 2014

Při umístění dvou rychlostníků N nad sebou se vyšší rychlostí řídí tzv. stanovená vozidla, tj. ta, která mohou využívat vyšších hodnot nedostatků převýšení. Jedná se o následující vozidla:

1. hnací vozidla českých dopravců řad 150.2, 151, 162, 163, 263, 350, 362, 363, 371, 372, 380, 440, 441, 442, 471, 480, 640, 641, 642, 650, 651, 840, 841, 842, 843, 844 a 845, vč. jednotek řady 680 Pendolino, pokud nemají funkční naklápění; německá vozidla ER 20 (řada 761, ÖBB 2016, BR 223), 180, 189, 642, ale také Taurusy ÖBB řad 1116 a 1216 a PKP řady 5370 (Husarz) 

2. osobní a řídicí vozy s kotoučovou brzdou

3. vozy pro přepravu osobních automobilů řady DDm915.

Rychlosti návěstěné horními rychlostníky jsou zpravidla o 5–10 km/h vyšší než hodnoty dovolené běžným rychlostníkem N. Obecně lze říci, že již všechna nová vozidla dodávaná českým dopravcům budou moci využít horní rychlostníky.

V roce 2013 bylo ze strany ČD uplatněno 160 požadavků. Po „odfiltrování“ těch, které budou řešeny v rámci tzv. Malých projektů OPD, nebo realizovány později, bylo vybráno 34 požadavků k dalšímu rozpracování formou technických zpráv. V průběhu letošního roku má být realizováno následujících 15 požadavků na optimalizaci traťové rychlosti:

Děčín východ – Benešov nad Ploučnicí
Planá u M. L. – Tachov
Žďár nad Sázavou – Nové Město na Moravě
Hulín – Valašské Meziříčí
Opava východ – Hlučín
Veselí nad Lužnicí – Havlíčkův Brod
Moravské Bránice – Ivančice
Znojmo – Moravské Budějovice
Křižanov – Velké Meziříčí zastávka
Suchdol nad Odrou – Nový Jičín město
Studénka – Bílovec
Mladá Boleslav – Mělník
Obrnice – Břvany
Louny město – Domoušice
Olbramovice – Sedlčany

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Průměrné hodnocení (4 hlasů): 2.25

Další články této rubriky

Práce na kladenském S-bahnu se blíží k závěruPráce na kladenském S-bahnu se blíží k závěru

18.7.2024 - Trať mezi kladenským centrálním nádražím a stanicí Kladno-Ostrovec přes zastávku Kladno město sice měří pouze lehce přes pět kilometrů, práce na její modernizaci však svým rozsahem patří mezi nejvýznamnější tuzemské… »

V Pardubicích slouží nová zastávka i lávkaV Pardubicích slouží nová zastávka i lávka

10.7.2024 - Po bezmála čtyřech letech skončila modernizace železničního uzlu v Pardubicích. Cestující díky tomu mohou využívat nové moderní nástupiště, pohodlně dostupné výtahy a eskalátory. Část vlaků také začala zajíždět na novou… »

Nová stanice v Bubnech už pomalu získává podobuNová stanice v Bubnech už pomalu získává podobu

16.6.2024 - Už více než rok trvá kompletní rekonstrukce úseku železniční trati mezi pražskými Bubny a Výstavištěm. Letos výrazně pokročila především výstavba čtyřkolejné stanice v Bubnech, včetně navazujících estakád. Ty nahradí jak… »

 

Všechny články rubriky Provoz

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika