Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Provoz / Polská výpomoc u nejrychlejšího EuroCity

Polská výpomoc u nejrychlejšího EuroCity

1.3.2013 – autor: MARTIN HARÁK

Na našich kolejích se setkáváme nejen s Taurusy ÖBB, ale nově i se stejnými stroji polského dopravce PKP Intercity. Ty jsou předurčeny pro vedení nejrychlejšího vlaku EuroCity 110 Praha, který má v některých úsecích téměř shodné jízdní doby jako Pendolino. Husarů, jak se polským Taurusům říká, má však polský dopravce málo, a tak je někdy nahrazují stroje EP09.

Polská výpomoc u nejrychlejšího EuroCity

Lokomotivní řada EU44, čili Husar nebo Taurus, je právem chloubou dálkového osobního dopravce v Polsku – PKP Intercity. Jako takový byl i kvůli svému výkonu určen vzájemnou česko-polskou dohodou pro dopravu reprezentativního spoje EC 110 Praha z Varšavy do Prahy. Tento vlak patří k nejrychlejším mezistátním spojům u nás a mezi Prahou a Ostravou dosahuje průměrné rychlosti 113 km/h, v celé trase z Prahy až do Varšavy pak asi 99 km/h.

„Poláci vlastní deset Husarů, ze kterých ale potřebují sedm na turnusovou službu na trasách z Varšavy, respektive Gdyně přes Poznaň do Berlína. Ze zbývajících tří strojů jsou dva záložní a jeden je počítán na trasu do Prahy. V případě mimořádné situace nebo poruchy vyčleněného stroje jeho výkon převezme lokomotiva řady EP09. Ono to má nakonec svou logiku, protože épéčka nejsou uzpůsobena pro provoz na německém trakčním napětí 15 kV, ale pouze na stejnosměrné trakci 3 kV,“ vysvětluje důvody občasných změn v řazení přednosta bohumínské Provozní jednotky DKV Olomouc Jan Podstawka. 

Půlhodinový pobyt v Bohumíně

Oba zmiňované polské stroje jsou sice uzpůsobeny na rychlost 160 km/h, ale trasu Varšava – Praha by mohly ujet ještě rychleji. V současné době totiž některé ze spojů stojí zbytečně téměř půl hodiny v Bohumíně. „Je nám líto, že polská strana pozdě zareagovala na návrhy vzájemného nasazování hnacích vozidel v česko-polském mezistátním provozu. Při současné vozbě, kdy náš strojvedoucí veze vlak již z polských Katovic, by v Bohumíně stačil jen dvou- až tříminutový pobyt. Místo toho vlak čeká na čas, který byl plánován na střídání strojvedoucích a technickou prohlídku vlaku. Polská strana ale na příští jízdní řád slíbila nápravu,“ říká přednosta.

Jaká lokomotiva přijede?

Další obtíží je skutečnost, že čeští dispečeři do poslední chvíle nevědí, jaká lokomotiva z Polska přijede. „Polská strana přestala z neznámých důvodů předhlašovat nepravidelnosti v nasazování lokomotiv. Pro vozbu po českém území jsou totiž uzpůsobeny jen některé partnerské stroje, takže v případě zařazení jiného vozidla je za ně nutné hledat adekvátní náhradu pro dopravu příslušného vlaku v úseku Petrovice u Karviné – Bohumín, kde pak dochází k přepřahu vlaku za lokomotivu Českých drah. Většinou se tato situace vyřeší vysláním české lokomotivy třeba i pomalejší řady do Petrovic u Karviné, ale je dobré, abychom byli na tuto situaci včas připraveni,“ stýská si vedoucí provozního oddělení Provozní jednotky Bohumín Pavel Kaláč.

I tady se ale blýská na lepší časy. Sledování konkrétního nasazení polských vozidel na výkonech do Česka by pomohla on-line aplikace, kterou budou vyplňovat dispečeři PKP Intercity před odjezdem vlaku z Varšavy směrem do Prahy. Tabulka je nyní zkušebně zavěšena na jednom internetovém vyhledávači a přístup k ní budou mít přesně určení zaměstnanci se svým přístupovým kódem a heslem. „Tato webová aplikace bude sloužit i potřebám kolegů ze společnosti PKP Intercity, kteří předběžně přislíbili její on-line aktualizaci,“ dodává Pavel Kaláč.

Kdysi exotika, dnes každodenní záležitost

Všechny polské lokomotivy, které zajíždějí do českého vnitrozemí, musí být vybaveny naší radiostanici, vlakovým zabezpečovačem Mirel a elektronickým rychloměrem. Oprávnění k vozbě do České republiky má všech deset již zmíněných Husarů, které jsou vlastně shodné s lokomotivami Taurus řady 1216 Rakouských spolkových drah, které jezdí na ramenu Vídeň – Brno – Praha. Jediný rozdíl je v tom, že polské stroje jsou navíc vybaveny polským vlakovým zabezpečovačem SHP+CA.

„Pro českou infrastrukturu dopravce PKP Intercity ještě přizpůsobil sedm lokomotiv řady EU07, které do českého vnitrozemí zajíždějí již několik let. Ty jsou ale určené jen do maximální rychlosti 120 km/h a používají se na jiné vlaky než EuroCity nebo expresy. Z nich pak ještě dvě mohou jezdit od státní hranice pouze do Bohumína. Aby byl výčet úplný, nelze nezmínit deset modernizovaných lokomotiv řady EP09, které pocházejí z dvacetikusové rekonstruované série společnosti PKP Intercity. Šest strojů je již schváleno pro provoz po našem území, zbývající čtyři by měly být připraveny maximálně do letošního dubna. Právě tyto stroje tvoří zálohu za chybějící Husary a lze se s nimi tedy běžně setkat na vlacích EC 110 a Ex 543, resp. Ex 541 mezi Bohumínem a Prahou,“ doplňuje Jan Podstawka. Pro tuzemského železničního fanouška je tudíž zajímavé, že díky spolupráci dopravců a podobnosti české a polské infrastruktury tyto dříve exotické lokomotivy na českých kolejích takřka zdomácněly.

Nasazení řady EU 44 PKP Intercity u ČD

EC 110
Warszawa Wschodnia – Bohumín (odj. 13.15) – Praha hl. n. (příj. 16.45)

Ex 543
Praha hl. n. (odj. 18.09) – Bohumín (příj. 22.10) – jezdí pouze v sobotu

Ex 541
Praha hl. n. (odj. 20.16) – Bohumín (0.10) – jezdí v pondělí až pátek a neděli

R 406
Bohumín (odj. 2.48) – Warszawa Wschodnia


Průměrné hodnocení (1 hlasů): 3

Další články této rubriky

Banány, Plecháče a Bastardi brzy odejdou na zasloužený odpočinekBanány, Plecháče a Bastardi brzy odejdou na zasloužený odpočinek

13.9.2024 - Kvůli zavedení evropského zabezpečovače ETCS na železničních koridorech z Prahy do Ostravy, z Ostravy do Břeclavi a z Břeclavi do Prahy od 1. ledna 2025 zmizí z tuzemských tratí další letitější lokomotivy. V některých… »

Po Branickém mostě opět jezdí vlakyPo Branickém mostě opět jezdí vlaky

18.8.2024 - Branický most se po šedesáti letech dočkal jižní koleje. Koncepčně dvoukolejná stavba byla po desetiletí provozována pouze jako jednokolejná, a to včetně navazujícího úseku do Krče a dále. Přestože se o plánovaném… »

Smíchov a Masaryčka se proměnily ve staveništěSmíchov a Masaryčka se proměnily ve staveniště

8.8.2024 - Přestože se práce na rekonstrukci Masarykova nádraží zpočátku soustředily převážně na prostor kolem sedmé koleje, se začátkem léta začaly ovlivňovat provoz mnohem více. Linky S2 a S22 provozované v Praze se musely přestěhovat… »

 

Všechny články rubriky Provoz

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika