Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Provoz / Pod Jeseníky vlaky už brzy pojedou po elektrizované trati

Pod Jeseníky vlaky už brzy pojedou po elektrizované trati

27.1.2016 – autor: MARTIN NAVRÁTIL

Trať Šumperk – Kouty nad Desnou loni zažila největší proměnu ve své 111 let trvající existenci. Spojnice, na které zajišťuje provoz Svazek obcí údolí Desné (SOÚD), byla kompletně elektrizována a zvýšila se na ní i traťová rychlost. Elektrické RegioPantery Českých drah by tady měly jezdit už za několik měsíců – od poloviny června letošního roku.

Pod Jeseníky vlaky už brzy pojedou po elektrizované trati

V současné době cesta devatenáct kilometrů dlouhého úseku Regionovou s logem ŽD (dopravcem je Veolia Transport Morava) zabere bezmála čtyřicet minut, po zvýšení traťové rychlosti by ho elektrické spoje měly zvládat v čase kolem dvaceti minut. Odpadne i nepříjemné přestupování v Šumperku. Ani elektrizací trati do podhůří Jeseníků plány SOÚD a Olomouckého kraje nekončí. V seznamu investic na rok 2018 je prodloužení trati z Koutů zhruba o kilometr dál k místním sjezdovkám. Spíše do říše fantazie patří úvaha o tom, že by vlaky mohly v budoucnu projíždět novým tunelem pod Červenohorským sedlem a dále pokračovat do Polska.

Rekordně rychlá stavba

Realizace této akce byla nejen rychlá, ale i finančně velmi „příjemná“. Hodnotící komise vybírala v soutěži mezi třemi účastníky (krom vítěze OHL ŽS a STRABAG Rail). Drážním úřadem, sekcí stavební, bylo na konci března 2015 uděleno stavební povolení, jež 30. 4. nabylo právní moci. Už 24. dubna 2015 byla podepsána smlouva o dílo se zhotovitelem, jímž bylo sdružení EŽ a Eurovia – Železnice Desná (za objednatele SOÚD). Ze zakázky v objemu skoro 400 milionů většinu nákladů uhradí evropské fondy, zbytek SFDI. Subdodavateli byly společnosti ŽSD, AK signal Brno, Eurovia Services, Supervisory systems, Adolf Tauber.

Stavbaři vybudovali nové zabezpečovací zařízení ve čtyřech stanicích a na trati. Přejezdová zabezpečovací zařízení, sdělovací a informační zařízení. Celou trať lemuje nový optický kabel. Upraveny byly též některé přejezdy a ve Vikýřovicích vyrostl nový most přes Račí potok. U zastávky v Loučné-Filipové byla postavena nová trakční měnírna. Ze zastávky v centru Loučné nad Desnou se stala výhybna se dvěma kolejemi a nástupištěm uprostřed.

RegioPantery by měly do Koutů vyrazit už v červnu

Instalace troleje proběhla speciálním strojem, který pomocí pohyblivých ramen natahoval nosné lano i trolej. Parta montérů na výsuvných plošinách pak vodiče připevnila ke sloupům. Tzv. technologie pod tahem, která je odlišná od klasické ruční, má výhodu v podobě kratší doby montáže. S montáží vodičů začala firma 15. října 2015, hotovo bylo na konci listopadu. Podle posledních informací se se zahájením elektrického provozu počítá v polovině roku 2016. Plánuje se, že tu vlaky budou jezdit v hodinovém taktu.

Zhodnotí se investice a budou do Koutů místo motorových vozů zajíždět elektrické jednotky RegioPanter ze Zábřehu na Moravě? Podle mluvčí Olomouckého kraje Kamily Navrátilové kraj s Českými drahami o provozu na této dotované trati intenzivně jedná. Předpokládaný termín  zahájení provozu v elektrické trakci je 12. června letošního roku.

POPOVODŇOVÉ ZMRTVÝCHVSTÁNÍ

Železniční trať Šumperk – Kouty nad Desnou s odbočkou do Sobotína je příkladem toho, jak odhodlání místních může zachránit už téměř odepsanou infrastrukturu. Trať, už předtím označovanou za neperspektivní a ztrátovou, fatálně poničila povodeň v roce 1997, že hrozil její zánik. Obce podél trati se však s koncem železnice nechtěly smířit. Vznikl Svazek obcí údolí Desné, který převzal zničenou trať, dokázal na její obnovu sehnat finance a později ji i získat do svého majetku. V roce 1999 byla trať opravena.


Průměrné hodnocení (13 hlasů): 4.23

Další články této rubriky

Lovosická nástupiště v novém, v Kladně již z peronuLovosická nástupiště v novém, v Kladně již z peronu

12.4.2024 - V rámci našeho infrastrukturního okénka se tentokrát podíváme na čtyři významné stavby, které v posledních měsících doznaly výraznějších změn. Konkrétně na lovosické nádraží, kde jsou již v provozu všechna nová… »

České dráhy posílily údržbu vozů České dráhy posílily údržbu vozů

17.3.2024 - Linka R17 Vltava / Lužnice / Silva Nortica z Prahy do Českých Budějovic, Českých Velenic a Vídně se dlouhodobě potýkala s nedostatkem vozů. Kvůli tomu musely být nasazeny náhradní vozy nebo zkráceny soupravy. České dráhy proto… »

V železničním srdci republiky přibyl už třetí simulátorV železničním srdci republiky přibyl už třetí simulátor

11.3.2024 - ČD Cargo představilo ve druhé polovině února nový simulátor lokomotivy Siemens Vectron. Umístěný je v České Třebové, tradiční baště tuzemských železničářů. Velmi zdařilou a do detailu vyvedenou kopii skutečné kabiny… »

 

Všechny články rubriky Provoz

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika