Železničář / Provoz / Po Branickém mostě opět jezdí vlaky
Po Branickém mostě opět jezdí vlaky
18.8.2024 – autor: VÍT ČEPICKÝ
Branický most se po šedesáti letech dočkal jižní koleje. Koncepčně dvoukolejná stavba byla po desetiletí provozována pouze jako jednokolejná, a to včetně navazujícího úseku do Krče a dále. Přestože se o plánovaném zdvoukolejnění debatovalo historicky mnohokrát, klíčová část převážně nákladní branické spojky z Radotína do Vršovic odvádějící zátěž mimo pražské centrum se dočká plného provozního profilu teprve v letošním roce. Se začátkem prázdnin byl obnoven provoz po jedné traťové koleji, druhá by měla být zprovozněna na podzim.
Zejména pro nákladní dopravce končí složitý půlrok. Zatímco výtoňský most v důsledku degradace technického stavu postupně přichází o kapacitu i únosnost, čím dál oblíbenější železniční alternativa překonání Vltavy v podobě Branického mostu byla z důvodu rekonstrukce v prvním pololetí roku 2024 zcela mimo provoz. Toto období je ale konečně u konce a Branický most se znovu vrací na scénu.
Prvního července byla zprovozněna první traťová kolej, tedy ta, jež v historii mostu nikdy položena nebyla, pomineme-li krátké období zátěžových testů. Díky tomu se opět poněkud stabilizuje nákladní provoz a vrací se rovněž alternativa pro vedení osobních vlaků mimo železniční most ze Smíchova na Výtoň. Práce tím ale zdaleka nekončí, pokračují na druhé polovině mostního tělesa i v návazném úseku tak, aby na podzim mohla být trať zprovozněna v plném, dvoukolejném profilu od Chuchelského tunelu přes Branický most až na krčské nádraží.
Zkapacitnění trati nebude mít pozitivní vliv pouze na dopravu nákladní – celá stavební akce přinese výrazné benefity i pro dopravu osobní. V budoucnu díky ní bude možné zavést nové linky městské železnice, jež mají pomoci převzít zátěž z vytížených současných tras veřejné dopravy, nabídnout nová spojení a celkově zatraktivnit dráhu jako příhodnou dopravní alternativu k nesmírně zbytnělé silniční dopravě.
Zastávka na Kačerově do nového
S tím souvisí i další stavba, která se sice přímo v dotčeném úseku nenachází, ale bezprostředně s ním souvisí. Je jí přebudování zastávky Praha-Kačerov. Ta byla v dočasném řešení s jedním boč-ním nástupištěm zprovozněna před deseti lety a napojila železniční linky S8 a S88 na autobusový terminál a zejména stanici metra C. Nyní je však zásadně rekonstruována, aby mohla být s plnohodnotným zprovozněním Branického mostu otevřena již jako ostrovní se dvěma nástupními hranami, přístupovou lávkou a výtahem, díky čemuž bude připravena právě na zavádění dalších městských linek.
A pominout nesmíme ani přínos zvýšení kapacity optikou plánované výstavby nového výtoňského mostu. V době, kdy se provoz mezi smíchovským nádražím a pražským hlavním nádražím zcela přeruší, poskytne Branický most možnost přesměrování zejména dálkové dopravy od Plzně přes Vršovice až na hlavní nádraží. Šedesát let od zprovoznění tak důležitost téměř kilometr dlouhé subtilní betonové stavby, jež je pro jižní část vltavského údolí typická, ještě vzrůstá.
Další články této rubriky
Banány, Plecháče a Bastardi brzy odejdou na zasloužený odpočinek
13.9.2024 - Kvůli zavedení evropského zabezpečovače ETCS na železničních koridorech z Prahy do Ostravy, z Ostravy do Břeclavi a z Břeclavi do Prahy od 1. ledna 2025 zmizí z tuzemských tratí další letitější lokomotivy. V některých… »
Smíchov a Masaryčka se proměnily ve staveniště
8.8.2024 - Přestože se práce na rekonstrukci Masarykova nádraží zpočátku soustředily převážně na prostor kolem sedmé koleje, se začátkem léta začaly ovlivňovat provoz mnohem více. Linky S2 a S22 provozované v Praze se musely přestěhovat… »
Vliv proměny vozidlového parku na jeho údržbu
24.7.2024 - Cestující pří jízdě vlakem zpravidla upřednostňují moderní vozidla. Proto je pozitivní, že se Českým drahám daří starší vagony, jednotky a soupravy postupně nahrazovat novými. To však klade další a nemalé nároky na techniky,… »