Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Provoz / Peršingy v barvách Carga jezdí do Polska

Peršingy v barvách Carga jezdí do Polska

24.2.2016 – autor: MARTIN HARÁK

Osvědčená série stejnosměrných lokomotiv řady 163, pocházející z druhé poloviny osmdesátých a začátku devadesátých let, se vrací zpět k nákladní dopravě. Dceřiná společnost ČD Cargo získala koncem loňského roku třiadvacet těchto strojů, které České dráhy již nepotřebují. Třináct Peršingů je určeno pro mezinárodní provoz do Polska a zbývající kusy postupně nahrazují dosluhující zastaralé lokomotivy řady 122.

Peršingy v barvách Carga jezdí do Polska

Podívejme se ve zkratce na historii řady 163 v nákladní dopravě. Třicítka strojů, jež původně sloužila na tratích se stejnosměrnou proudovou soustavou, byla před několika lety postupně přestavěna na dvousystémové mašiny 363.5. Dnes je ČD Cargo provozuje v řadě evropských zemí. Dceřiné společnosti Českých drah tak pro stejnosměrnou vozbu zbyly jen Hrbouny řady 130 a také například Šestikoláky 181 a 182 nebo starší Bobiny řad 122 a 123. A právě posledně jmenované lokomotivy budou částečně nahrazeny deseti Peršingy, které jsou dislokovány v SOKV Ústí nad Labem.
Zcela jiná situace panuje v Ostravě na druhém konci republiky. Tamní SOKV dostalo třináct z větší části polonizovaných strojů, které se Českým drahám vrátily po vypršení kontraktu z pronájmu od polského osobního dopravce Przewozy Regionalne. V polské Toruni si lokomotivy pronajali na několik let hlavně kvůli naprostému nedostatku vlastních vozidel a byly používány v expresní a rychlíkové vozbě. Na těchto strojích technici již provedli některé úpravy pro provoz v Polsku. Ty společnost ČD Cargo částečně převzala, zbytek si zařídila ve vlastní režii sama.

Nutností jsou nové radiostanice

Prioritou polonizace uvedených strojů je jejich přizpůsobení pro provoz jak v Česku, tak i Polsku. Vladimír Hranoš z ostravského SOKV řekl, že základem je dosazení odpovídajícího národního zabezpečovacího zařízení, včetně radiostanice. Pro provoz na tratích polského manažera infrastruktury, firmy Polskie Linie Kolejowe, je zásadním bezpečnostním prvkem systém CA (Czuwak aktywny), což je zařízení kontroly bdělosti strojvedoucího, které se u nás lidově nazývá „živák“. Nedílnou součástí je i systém SHP (Samoczyne hamowanie pociągów), což znamená samočinné brzdění vlaku. Odborníci z SOKV Ostrava řešili i problematiku nejen počtu, ale zároveň i umístění radiostanic. Právě ty jsou z pochopitelných důvodů rozdílné jak pro provoz v Česku, tak v Polsku. Podle Hranoše se v Ostravě rozhodli pro zástavbu duálního provozu pouze českých radiostanic VS 67, avšak vybavených duálním provozem pro ČR a Polsko, protože tím ušetří nejen místo na stanovišti strojvůdce, ale zároveň bude mít lokomotivní obsluha větší komfort při obsluze jen jednoho jediného přístroje. Duální stanice je navíc vybavena polským systémem radiostop, umožňujícím v případě nouze zastavení vlaku na dálku právě pomocí této stanice. Aby byl výčet úprav na polonizovaných Peršinzích úplný, je ještě nutné zmínit úpravy sběrače proudu a výměnu pozičních světel na obou čelech lokomotiv.

Trvale jsou k dispozici dva strojvedoucí

Vedoucí skupiny lokomotivních čet ostravské Provozní jednotky ČD Cargo Aleš Kika potvrdil, že většina tamních strojvedoucích, kteří vlastní osvědčení k řízení elektrických lokomotiv, zná vozidla řady 163 ještě z minulosti. Navíc řízení Peršingů není nijak zvlášť odlišné od dvousystémových strojů řady 363, které jsou v provozu na Ostravsku v hojném počtu. V lednu se doškolilo na polonizovanou řadu 163 posledních patnáct strojvedoucích, což byla otázka jedné výcvikové směny. Ostravští mají denně k dispozici dva stálé posty pro strojvedoucí, kteří vyvážejí vlaky s Peršingy z ostravské aglomerace buď do polských Chałupek nebo Petrovic u Karviné, kde žezlo přebírají jejich polští kolegové z dceřiné společnosti Koleje Czeskie. Ti pak ucelené vlaky odvážejí například až do polských přístavů u Baltického moře, ale i jinam. Protože těchto vlaků stále přibývá, má řízení provozu plno práce s operativním předisponováním jednotlivých strojvedoucích na vlaky, které se blíží například k českým hranicím. Aleš Kika upřesnil, že lokomotivy mířící do Polska jsou z větší části vybaveny systémem GPS, který umožňuje on-line sledovat pohyb stroje po polském nebo našem území. „GPS je v běžném provozu již na Hrbounech řady 130, Peršingy, které jsme nedávno obdrželi, jsou touto technologií teprve postupně vybavovány,“ doplnil vedoucí skupiny lokomotivních čet.


Průměrné hodnocení (14 hlasů): 4.21

Další články této rubriky

Lovosická nástupiště v novém, v Kladně již z peronuLovosická nástupiště v novém, v Kladně již z peronu

12.4.2024 - V rámci našeho infrastrukturního okénka se tentokrát podíváme na čtyři významné stavby, které v posledních měsících doznaly výraznějších změn. Konkrétně na lovosické nádraží, kde jsou již v provozu všechna nová… »

České dráhy posílily údržbu vozů České dráhy posílily údržbu vozů

17.3.2024 - Linka R17 Vltava / Lužnice / Silva Nortica z Prahy do Českých Budějovic, Českých Velenic a Vídně se dlouhodobě potýkala s nedostatkem vozů. Kvůli tomu musely být nasazeny náhradní vozy nebo zkráceny soupravy. České dráhy proto… »

V železničním srdci republiky přibyl už třetí simulátorV železničním srdci republiky přibyl už třetí simulátor

11.3.2024 - ČD Cargo představilo ve druhé polovině února nový simulátor lokomotivy Siemens Vectron. Umístěný je v České Třebové, tradiční baště tuzemských železničářů. Velmi zdařilou a do detailu vyvedenou kopii skutečné kabiny… »

 

Všechny články rubriky Provoz

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika