Železničář / Provoz / Pantery na jihu Moravy si získaly srdce cestujících i posádky
Pantery na jihu Moravy si získaly srdce cestujících i posádky
17.6.2015 – autor: MARTIN HARÁK
RegioPantery se staly nejmodernějšími regionálními vozidly v Jihomoravském kraji. Cestující oceňují především jejich vysoký komfort a posádky i strojvedoucí zase příjemné pracovní prostředí. Po dodávce poslední sedmé jednotky se tak linka S2 IDS JMK z větší části stala bezbariérovou a díky novým vlakům si železnice nachází další zákazníky. Tato nová generace vozidel národního dopravce se stává vlajkovou lodí na jihu Moravy, k níž v krátké době přibyde další flotila podobných rychlíkových jednotek typu InterPanter.
RegioPantery uvítali strojvedoucí především mladších ročníků, kteří v těchto nových strojích spatřili budoucnost v profesním růstu. Díky aktivnímu přístupu většiny z nich měli při zavádění do provozu správkaři aktuální výstupy o tom, co by se mohlo zlepšit, a navíc s jakými problémy se museli strojvedoucí během jízdy vypořádávat. „Vznikl tak kvalitní informační tok, který naší správkárně v brněnských Maloměřicích významně pomohl. Servisní technici výrobního závodu mohli rychle začít odstraňovat problémová místa, jako bylo ovládání dveří či vzájemná elektronická komunikace mezi jednotkami nebo i jednotlivými články na jednom vlaku. To se podařilo a vlaky jezdí opravdu již bez větších závad. V současné době provádíme jen některé dílčí úpravy, ale kvůli tomu jednotky neodstavujeme. Vše lze zvládnout v běžném údržbovém režimu,“ vysvětluje vedoucí Odboru provozu brněnského DKV Alois Kotrba. Upřesnil, že v Brně jsou přichystáni i na eventuální dislokaci pětičlánkových jednotek InterPanter.
Prioritou je bezbariérovost a také bezdrátové připojení
Starší občané určitě ocení bezbariérové, nízkopodlažní provedení nového „pantografu“ a určitě všichni v letních horkách i klimatizaci v celé jednotce, což byl dosud na jihomoravských regionálních tratích úkaz více než vzácný. Podobně to bylo i s wi-fi, které na Panterech vítají především mladí lidé. Ti si během jízdy vlaku chatují se svými kamarády či se probírají e-mailovou poštou. Nevýhodou je bohužel to, že právě linka S2 jihomoravského integrovaného dopravního systému jezdí mezi Brnem a Blanskem mnoha tunely, kde není zrovna optimální mobilní signál. To se bohužel týká i wi-fi. Nicméně na dalších úsecích z Brna směrem na Křenovice, nebo naopak z Blanska přes Letovice do Březové nad Svitavou, je signál lepší a bezdrátové připojení se hojně využívá.
Každý také ocení tichý chod vozidla. Je to obrovský rozdíl hlavně oproti starým pantografovým jednotkám řady 560, jejichž brzdění často „rve uši“. Navíc je z každého sedadla možné dohlédnout na informační systém, jenž zprostředkovává informace o trase vozidla, časové poloze a také směru, kam vlak jede. Vzhledem k tomu, že jde o dvou- nebo třívozové jednotky, je obsluha vlaku snadno a rychle dostupná. Pokud průvodčího nebo vlakvedoucího někdo z cestujících potřebuje, tak se rozhlédnutím do průchozí uličky může rychle orientovat, kde se zaměstnanec ČD právě nachází, případně jej může zavolat prostřednictvím interkomu, který se nachází v každé jednotce. Líbí se i pěkný, prostorný a světlý interiér a také to, že se vlakem dá pohodlně procházet dostatečně širokou uličkou a na všechno je dost prostoru – jak na příruční zavazadla, tak i na kola, případně dětské kočárky.
Specialitou spojování a rozpojování vlaků
Na vlacích, kde jsou spojené dvou- a třívozové jednotky, je k dispozici v každé jednotce jeden člen obsluhy vlaku. To je důležité i z toho důvodu, že se řada vlakových spojů na brněnském hlavním nádraží dělí. „Obě jednotky se během několika málo minut od sebe rozpojí, či naopak spojí díky automatickým spřáhlům a náš personál dopředu informuje cestující o tom, která část vlaku pokračuje dále, nebo naopak končí v Brně na hlavním nádraží. V případě potřeby si pak lidé přestoupí do přední nebo zadní jednotky a pokračují v jízdě. Spojené jednotky jezdí především na ramenu Brno – Letovice z důvodu zvýšené poptávky po železniční dopravě. Výjimkou nejsou ani jedny z prvních spojů z Vyškova do Brna či ranní nebo odpolední obraty do Křenovic,“ informuje Miroslav Kováč, který pracuje jako dozorčí ZAP Brno.
Další články této rubriky
Na obnovu tratí a stanic příští rok půjde bezmála 63 miliard korun
15.12.2024 - Správa železnic bude mít příští rok na obnovu tratí a stanic k dispozici 62,7 miliardy korun, tedy téměř o miliardu víc než letos. Rekordních 39,3 mld. půjde na investice, díky tomu odstartuje například modernizace důležitého… »
V olomouckém depu ČD vylaďuje podvozky vozů nový měřicí lis
15.11.2024 - České dráhy investují nejen do modernizace vozidlového parku, ale i do údržbové a servisní základny. Investice jdou i do vybavení stávajících středisek údržby. V olomouckém depu pracují technici s novinkou, která zajišťuje… »
Na Dni dodavatelů se řešila kvalita i termíny dodávek
10.11.2024 - České dráhy v říjnu uspořádaly další setkání s výrobci nových vlaků, zástupci opravárenských firem i dodavateli náhradních dílů. Už 4. ročník Dne dodavatelů se zaměřil především na kvalitu a termíny dodávaných vozidel… »