Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Provoz / Opravujeme nákladní lokomotivy a vagony pro ČD Cargo

Opravujeme nákladní lokomotivy a vagony pro ČD Cargo

23.12.2015 – autor: MARTIN HARÁK

Údržba lokomotiv a vozů dceřiné společnosti ČD Cargo se odehrává mimo vlastní Střediska oprav kolejových vozidel v depech kolejových vozidel Českých drah. Využívá se tak síťového uspořádání národního dopravce, který má pracoviště po celé republice. Při vzniku dceřinky ČD Cargo sice přešla část údržbářů a opravářů nákladních vozidel do nové společnosti, ale řada z nich zůstala i nadále na pracovištích mateřské firmy. Proto se oba podniky dohodly na tom, že se údržby a opravy budou dělat v místě výkonů vozidel, aby se předešlo neefektivním transportům na dlouhé vzdálenosti.

Opravujeme nákladní lokomotivy a vagony pro ČD Cargo

Základní údržbu lokomotiv a vozů pro ČD Cargo provádí vedle mateřské firmy ČD i další dceřiná společnost DPOV na pracovištích v Přerově i Nymburku. „Z hlediska četnosti oprav je dostačující nasmlouvaný stav. V některém roce může být větší potřeba například u vozidel z naší pražské nebo ostravské provozní jednotky a v tom dalším třeba z Liberce nebo Plzně. Nicméně se vždy můžeme operativně domluvit s kolegy z Českých drah, a to i v případě zvýšených potřeb naší údržby,“ uvedl ředitel Odboru údržby a oprav kolejových vozidel ČD Cargo Zdeněk Štěpánek.

Příkladem je Česká Třebová

Kromě provozního ošetření a malých prohlídek lokomotiv společnosti ČD Cargo se u Českých drah provádějí opravy vyššího stupně. Jde například o Depo kolejových vozidel v České Třebové, kde se uskutečňují vyvazovací opravy elektrických lokomotiv řady 130. Jen loni se takto opravily čtyři stroje a letos následovaly další tři. Českotřebovští navíc udržují ve větší míře nákladní vozy různých řad, na kterých se zpravidla vyměňují dřevěné podlahy poškozené při nakládce, respektive vykládce a odstraňují menší či větší závady.

Od letošního roku se v České Třebové vedle běžných oprav podařilo rozšířit výkon o periodické opravy vozů, konkrétně ve stupni technické kontroly. Mimo to se v Třebové opravují vagony po násilných poškozeních, například po nehodách, a běžně jsou v tamním depu udržovány i lokomotivy ČD Cargo několika různých řad.

Nezbytná odborná způsobilost personálu

Provoz vlaků, ať již osobních nebo nákladních, si průběžně žádá pravidelnou údržbu a opravy. Vše musí zabezpečit úsek opravárenství, který tvoří personál odborně připravený a znalý konstrukce vozidel. Ale i opravárenství se vyvíjí, přicházejí vozidla nové konstrukce, mění se technologické nástroje a metody, což vyvolává i potřebu odborného růstu zaměstnanců. „Čím dál více se v poslední době rozšiřuje okruh činností. Pokud je chce člověk vykonávat, musí pro ně získat příslušné oprávnění nebo alespoň absolvovat pravidelné přezkušování,“ dodal Štěpánek.

Podle člena představenstva ČD Františka Bureše opravárenství prochází restrukturalizací a České dráhy si chtějí co nejvíce oprav dělat vlastními silami. „Naší strategií je racionalizovat vlastní opravárenské kapacity v depech v ČD respektive opravnách DPOV a posílit opravárenství tam, kde to dává smysl a je to efektivní. Pokud podniky sdružené v Asociaci podniků z oblasti železničního dodavatelského průmyslu chtějí více práce, budou se muset o zakázky férově utkat ve výběrových řízeních a poprat se na otevřeném trhu jednak mezi sebou, ale také za účasti našeho opravárenského podniku, společnosti DPOV, která tady je právě proto, abychom měli srovnání o cenách opravárenských výkonů. Nepřipustím, aby nám externí opravci opět diktovali ceny, jako tomu bylo donedávna,“ řekl Bureš.


Průměrné hodnocení (8 hlasů): 3.88

Další články této rubriky

První Plecháč pro ČD Cargo vyjel z ČMŽOPrvní Plecháč pro ČD Cargo vyjel z ČMŽO

27.9.2023 - Areál opraven společnosti Českomoravská železniční opravna (ČMŽO) v Přerově opustil v pátek 21. července první Plecháč neboli lokomotiva řady 242. Stroje této řady odkoupené od mateřských Českých drah se stanou novou posilou… »

ČD Cargo zajišťuje přepravy pohonných hmot ze Slovenska do PolskaČD Cargo zajišťuje přepravy pohonných hmot ze Slovenska do Polska

27.8.2023 - Dceřiná společnost Českých drah ČD Cargo získala před časem kontrakt na zajištění přeprav přibližně 400 tisíc tun pohonných hmot ze Slovenska do Polska, a to v tranzitu přes Českou republiku. Jedná se o úsek Lanžhot st. hr. –… »

V Liberci vzniká centrum pro vozy Regio-Shuttle RS1V Liberci vzniká centrum pro vozy Regio-Shuttle RS1

26.6.2023 - V libereckém depu vyrůstá specializované pracoviště pro opravy a údržbu motorových vozů vyrobených firmou Stadler Rail. Je určené k vyšším stupňům obnov pro všechny motorové vozy Regio--Shuttle RS1 v provozu dopravce i dalších… »

 

Všechny články rubriky Provoz

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika