Železničář / Provoz / Olomoucké depo projde kompletní modernizací
Olomoucké depo projde kompletní modernizací
14.4.2025
Ve Středisku údržby Českých drah v Olomouci začala rekonstrukce opravárenské haly. Investice za 400 milionů korun je první fází celkové modernizace střediska, která podstatně zvýší kvalitu údržby a úroveň pracovních podmínek a souvisí i s rozsáhlou obměnou vozového parku v podobě tří desítek nových jednotek RegioPanter.

Modernizací projde areál současného depa v ulici U Podjezdu. Rekonstrukce opravárenské haly s označením B je jednou z největších investic nejen v rámci olomouckého depa, ale i celé údržbové základny ČD. Stavba byla zahájena slavnostním poklepáním na železniční dvojkolí. „V Olomouckém kraji byly na elektrizované tratě nasazeny RegioPantery druhé generace. S obměnou vozidel musí jít ruku v ruce i modernizace naší údržbové základny, která je klíčová pro kvalitní a bezproblémový provoz na železnici,“ řekl předseda představenstva a generální ředitel ČD Michal Krapinec.
V současné době je hala propojena s vedlejší budovou A, v rámci stavebních prací dojde k jejich oddělení příčkou. V rekonstruované hale budou servisované nové RegioPantery. Jde o ucelené třívozové téměř 80 metrů dlouhé jednotky, které se běžně nerozpojují. Proto se hala musí prodloužit a některé starší objekty v areálu tak musely být zbourány.
„Nové vlaky mají zcela jiné požadavky na servis a údržbu. Jsou nabité technologiemi a elektronikou, která vyžaduje odpovídající údržbu a diagnostiku. Hala B bude všechny tyto požadavky po rekonstrukci splňovat. Zároveň dojde k jejímu prodloužení ze současných 85 na 123 metrů, takže se do ní ucelené jednotky RegioPanter vejdou celou svou délkou. V olomouckém depu je tato stavba jen začátek, poté bude následovat vybudování nového komplexního areálu pro údržbu a úklid vlaků za více než jednu a půl miliardy korun,“ uvedl místopředseda představenstva ČD a náměstek pro servis Michal Kraus.
Novinkou mostový jeřáb
Mezi nové vybavení servisní haly bude patřit mostový jeřáb o nosnosti 12,5 tuny, který pokryje celou její délku a umožní přemísťovat i těžké a objemné komponenty umístěné na střeše nízkopodlažních vozidel, jako jsou klimatizační jednotky či sběrače. Dále budou v hale umístěny pevné i mobilní prohlížecí lávky, které umožní bezpečný přístup techniků k dílům na střeše a jejich prohlídku, případně opravy přímo na místě. Díky prodloužení trakčního vedení na příjezdových kolejích se zrychlí manipulace s elektrickými jednotkami. Zlepší se i pracovní podmínky pro zaměst-nance servisu. Hala bude zateplena, vybavena novými průmyslovými podlahami a vytápěním. Postaví se nové dílenské a sociální vybavení. Náklady na rekonstrukci činí 400 milionů korun. Stavba by měla být dokončena v červnu 2026.
„Skutečnost, že rekonstrukce haly B se uskuteční za plného provozu sousední haly A, klade mimořádné nároky na organizaci stavby. Je nezbytné zajistit taková opatření, která umožní bezpečný a plynulý provoz haly A i během prací. V rámci rekonstrukce se rovněž odstraní stávající opláštění. Ocelová konstrukce zůstane zachována, odborně očištěna a opatřena novým antikorozním nátěrem. Poté se instaluje nové opláštění a další technologické části objektu – od monolitických konstrukcí po nové rozvody technologií,“ popsal generální ředitel akciové společnosti OHLA ŽS Roman Kocúrek.
Po dokončení této přestavby bude modernizace v Olomouci pokračovat výstavbou areálu technickohygienické údržby. Jeho součástí bude nová tříkolejná hala dlouhá 150 metrů nebo ekologická myčka železničních vozidel. A právě současná rekonstrukce haly B a její prodloužení je nutnou podmínkou pro vybudování zmiňovaného areálu, aby bylo během jeho stavby kde provádět údržbu vozidel.
Další články této rubriky
České dráhy vybudují ve svých depech fotovoltaické elektrárny
9.4.2025 - České dráhy připravují výstavbu několika střešních a pozemních fotovoltaických elektráren ve vybraných depech. Solární panely plánuje dopravce umístit na své objekty v Havlíčkově Brodě, České Třebové, Děčíně a pražské… »
S posunem v depech pomáhají želvy
24.3.2025 - V dílnách a depech na Moravě pomáhá zaměstnancům od konce loňského roku trojice nových akumulátorových vozíků, jimž se přezdívá želva nebo tank. Využívají se především při posunu vagonů a ucelených jednotek. Díky nim se… »
Banány míří definitivně do výslužby
9.3.2025 - Legendární lokomotivy řady 150 a 151 známé pod přezdívkami Banán či Dvojka míří definitivně do výslužby. V pravidelném provozu skončí na začátku března. Pak je ČD odstaví do zálohy a následně nabídnou k prodeji případným… »