Železničář / Provoz / Nové vozy pro České dráhy už pomalu vznikají
Nové vozy pro České dráhy už pomalu vznikají
2.10.2019 – autor: JOSEF HOLEK Vizualizace: SIEMENS MOBILITY/ŠKODA TRANSPORTATION
Padesát nových vozů, které Českým drahám dodá konsorcium Siemens Mobility a Škoda Transportation, už je ve výrobě. První pětivozová souprava by měla do rukou dopravce dorazit v květnu 2021. Po dokončení se všechny vlaky objeví na vnitrostátních linkách mířících z Prahy na sever a západ Čech.

Průběžně od května do října roku 2021 má výrobce Českým drahám postupně dodat deset pětivozových souprav. Ty si národní dopravce objednal u konsorcia firem Siemens Mobility a Škoda Transportation. Od letošního jara vznikají ve výrobních závodech těchto společností první díly hrubých staveb vozů. Nové osobní vozy budou do určité míry technicky vycházet z oblíbených netrakčních jednotek railjet.
„Základní konstrukce hrubé stavby jsou svařovány u společnosti Škoda Transportation, poté na kamionu putují na svaření kompletní hrubé stavby do Siemensu ve Vídni, kde posléze technici zajistí lakování a základní montáž. Finalizaci, tedy konečnou montáž, pro kterou hlavní dodávky materiálu zajišťoval Siemens, následně provede Škodovka v závodě v Ostravě-Vítkovicích,“ upřesnil Jan Hrabáček, vedoucí oddělení koncepce osobní dopravy Českých drah s tím, že nové, tlakotěsné osobní vozy budou moci jezdit rychlostí až 200 km/h. „Soupravy by měly v provozu jezdit jako ucelené a bude možné k nim připojit přes UIC rozhraní konvenční osobní vozy,“ vysvětlil.
Bohatě vybaveny
V každé soupravě bude zařazen vůz první třídy řady Ampz s pětapadesáti místy k sezení, druhou třídu představují dva velkoprostorové vozy řady Bmpz s osmdesáti místy k sezení, multifunkční řady Bbmpz s 50 místy k sezení a řady Bdmpz pro 68 cestujících a místem pro přepravu jízdních kol. „První ani druhá třída se nebudou svým uspořádáním příliš lišit od railjetu. Multifunkční vůz bude kombinovat uspořádání různých vozů stávajícího railjetu. Rozšíří se však počet míst pro vozíčkáře na tři a součástí vozu se také stane dětské kino,“ dodal Hrabáček. Barevné provedení interiéru a exteriéru vychází z aktuálního designového manuálu Českých drah.
V komfortní výbavě nových vlaků se pochopitelně počítá s elektrickými zásuvkami, připojením k internetu pomocí technologie wi-fi, klimatizací, audiovizuálním informačním systémem, stolečky, lampičkami anebo s elektronickým rezervačním systémem. Novinkou bude možnost automatického dobíjení mobilních telefonů u vybraných sedadel v 1. vozové třídě.
Předpokládané nasazení těchto souprav České dráhy předpokládají s příchodem grafikonu 2021/2022 na vnitrostátní vozbu z Prahy do Chebu přes Plzeň (linka Ex6) i Ústí nad Labem (linka R15). Zakázka dopravce vyjde na necelé tři miliardy korun.
Další články této rubriky
Olomoucké depo projde kompletní modernizací
14.4.2025 - Ve Středisku údržby Českých drah v Olomouci začala rekonstrukce opravárenské haly. Investice za 400 milionů korun je první fází celkové modernizace střediska, která podstatně zvýší kvalitu údržby a úroveň pracovních podmínek… »
České dráhy vybudují ve svých depech fotovoltaické elektrárny
9.4.2025 - České dráhy připravují výstavbu několika střešních a pozemních fotovoltaických elektráren ve vybraných depech. Solární panely plánuje dopravce umístit na své objekty v Havlíčkově Brodě, České Třebové, Děčíně a pražské… »
S posunem v depech pomáhají želvy
24.3.2025 - V dílnách a depech na Moravě pomáhá zaměstnancům od konce loňského roku trojice nových akumulátorových vozíků, jimž se přezdívá želva nebo tank. Využívají se především při posunu vagonů a ucelených jednotek. Díky nim se… »