Železničář / Provoz / Noční spoje na Slovensko hrají barvami omlazených lůžkových vozů
Noční spoje na Slovensko hrají barvami omlazených lůžkových vozů
9.9.2015 – autor: ALEŠ KUČERA
Od poloviny srpna jsou postupně do souprav spojů EuroNight 444 a 445 Slovakia zařazovány modernizované lůžkové vozy řady WLABmee200 NG společnosti WAGON SERVICE travel. Vozy zakoupila tato slovenská společnost od ruského národního dopravce RŽD, kde nosily označení WLABmee62, v červnu 2015. Vozy následně podstoupily modernizaci, repasi a technické revize v ŽOS Vrútky a ŽOS Trnava. Nyní je již využívají naši cestující, přičemž servis na jejich palubách poskytuje společnost Wagon Slovakia Košice.

Vozy WLABmee62, ze kterých modernizovaná řada vychází, byly vyráběny v 90. letech v tehdejší východoněmecké vagonce Waggonbau Görlitz (dnes Bombardier Germany) a již z původní výroby šlo o moderní konstrukci. Jsou například vybaveny podvozky GP200 s maximální rychlostí 200 km/h. Disponují klimatizací nebo toaletami s uzavřeným systém. Nový slovenský majitel se během modernizace zaměřil na další vylepšení, na palubě jsou zcela nové chladničky a vnitřní vybavení, například koberce, matrace nebo zařízení oddílu průvodce.
Nejviditelnější změnou je ale celkový redesign vozů, jehož autorem je známý český dopravní architekt Patrik Kotas. Ten stojí mimo jiné též za barevným řešením českého Pendolina, designem vagonů pražského metra typu M1 nebo několika pražských tramvajových zastávek a stanic metra.
Zajímavostí jsou velká stylizovaná písmena WL na skříni vozu, které nevychází z názvu majitele nebo provozovatele služeb na palubě, jak by se mohlo na první pohled zdát. Jsou odkazem na jednu z nejstarších společností v oboru – Wagon Lits, která stála za luxusem slavného Orient Expresu a určila označení vozů zvláštní stavby WL.
Slovakia jezdí v jednotném složení
Novinka je konstrukčně totožná s vozy slovenského národního dopravce ZSSK. Ty k nám pravidelně zajíždějí na spojích EuroNight 444 a 445 Slovakia již několik let a po doplnění o nové vozy WAGON SERVICE travel tak bude souprava EN 444/445 sestavena z vozů této jednotné řady. Na rozdíl od vozů ZSSK a dříve zakoupených vozů WLABmee62 se tato novinka liší zmíněným výrazným designem, který upoutá cestující především v interiéru (přehlednější navigace kupé, kdy jsou jednotlivé dveře oddílu řešeny odlišnými barvami).
Uvolněné lůžkové vozy řady WLABmee823 Českých drah s klimatizací, vakuovými toaletami a rychlostí 160 km/h, budou z řazení EN 444/445 přesunuty na výkon R 442/443 Bohemia. Tím bude sjednocen nabízený standard na nočních vlacích mezi Českem a Slovenskem a poslední neklimatizované lůžkové vozy řady WLAB822 Českých drah, pocházející z roku 1985, zůstanou ponechány jen jako záloha pro mimořádnosti a pro posilové sezonní výkony.
Další články této rubriky
Olomoucké depo projde kompletní modernizací
14.4.2025 - Ve Středisku údržby Českých drah v Olomouci začala rekonstrukce opravárenské haly. Investice za 400 milionů korun je první fází celkové modernizace střediska, která podstatně zvýší kvalitu údržby a úroveň pracovních podmínek… »
České dráhy vybudují ve svých depech fotovoltaické elektrárny
9.4.2025 - České dráhy připravují výstavbu několika střešních a pozemních fotovoltaických elektráren ve vybraných depech. Solární panely plánuje dopravce umístit na své objekty v Havlíčkově Brodě, České Třebové, Děčíně a pražské… »
S posunem v depech pomáhají želvy
24.3.2025 - V dílnách a depech na Moravě pomáhá zaměstnancům od konce loňského roku trojice nových akumulátorových vozíků, jimž se přezdívá želva nebo tank. Využívají se především při posunu vagonů a ucelených jednotek. Díky nim se… »