Železničář / Provoz / Nejrychlejší stroje ČD v provozu
Nejrychlejší stroje ČD v provozu
29.5.2020 – autor: MARTIN HARÁK Foto: RADIM KLUS
České dráhy nasadily do provozu dvě moderní třísystémové elektrické lokomotivy 1216.903, respektive 1216.902, známé jako Taurus. První stroj vyrazil na trať symbolicky 1. dubna. Stroj v korporátním nátěru ČD odvezl odpoledne vlak EC 105 Porta Moravica do Břeclavi, odkud se po hodinové pauze vrátil zpět do svého domovského depa na vlaku EC 100.

Oba vlaky jezdí běžně mezi Polskem a Vídní, ale vzhledem ke koronavirové pandemii jsou vedeny zatím pouze mezi Bohumínem a Břeclaví. Přesně o týden později, konkrétně ve středu 8. dubna, se na kolejích objevila i druhá lokomotiva 1216.902, která sekunduje na dalších výkonech EuroCity mezi Bohumínem a Břeclaví.
Oba Taurusy byly v roce 2019 odkoupeny od rakouské stavební společnosti RTS, dceřiné firmy mezinárodní společnosti Swietelsky, která je již v dané chvíli nepotřebovala. Stroje putovaly do Střediska údržby Bohumín (OCÚ Východ) a prošly ve spolupráci s ÖBB nezbytnou údržbou s úpravou softwaru na obě napěťové soustavy v České republice a také schválením podmínek provozu Drážním úřadem. To bylo nezbytné pro zahájení provozu na českém území. „Zásadní změnou bylo například dosazení širších smykadel na stejnosměrné sběrače,“ řekl šéf bohumínského depa Stanislav Vaštyl.
Jejich standardní denní plánovaný běh je přibližně 850 km.
Nejrychlejší stroj ČD
Jedná se nyní o nejrychlejší hnací vozidla ve vlastnictví českého dopravce s maximální rychlostí 230 km/h a s nejvyšší dosaženou rychlostí až 253 km/h. Na českých tratích budou nicméně využívat místní maximální rychlost 160 km/h. Lokomotivy Taurus, což v překladu znamená býk, jsou konstruovány pro osobní i nákladní dopravu. Vyrábí je firma Siemens, která jich doposud vyprodukovala přes pět stovek.
Po dobu mimořádného stavu a uzavření hranic se počítá s tím, že budou jezdit podle dočasného „koronavirového“ oběhu mezi Bohumínem a Břeclaví na spojích EC 100/101 Moravia, EC 104/105 Porta Moravica a EC 130/131 Báthory. Po zklidnění pandemické situace by měly oba stroje s vlaky EuroCity zajíždět až do rakouské metropole.
Další články této rubriky
Zajímavosti z lokomotivního parku ČD Cargo
26.5.2023 - Dceřiná společnost Českých drah ČD Cargo, největší tuzemský železniční nákladní dopravce, staví svoji budoucnost na čtyřech strategických pilířích – interoperabilitě, expanzi do zahraničí, intermodalitě a společenské… »
ČD Cargo vyhrálo výběrové řízení na přepravu uhlí
26.4.2023 - V roce 2022 přepravilo ČD Cargo přes 10,5 milionu tun hnědého uhlí do elektráren, tepláren i do uhelných skladů po celé České republice. Je to o přibližně 3 miliony tun více než v roce 2021. Přijali jsme celou řadu opatření a… »
Hala ČD Cargo v Lovosicích nabízí vysoký standard služeb
27.3.2023 - Provoz lovosické skladovací haly ČD Cargo byl zahájen již v roce 2010. V rámci projektu rozvoje logistických služeb měly podobné objekty vyrůst ještě v Brně a v Ostravě-Mošnově. Krize na konci prvního desetiletí nového milénia… »