Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Provoz / Nejrychlejší stroje ČD v provozu

Nejrychlejší stroje ČD v provozu

29.5.2020 – autor: MARTIN HARÁK Foto: RADIM KLUS

České dráhy nasadily do provozu dvě moderní třísystémové elektrické lokomotivy 1216.903, respektive 1216.902, známé jako Taurus. První stroj vyrazil na trať symbolicky 1. dubna. Stroj v korporátním nátěru ČD odvezl odpoledne vlak EC 105 Porta Moravica do Břeclavi, odkud se po hodinové pauze vrátil zpět do svého domovského depa na vlaku EC 100.

Nejrychlejší stroje ČD v provozu

Oba vlaky jezdí běžně mezi Polskem a Vídní, ale vzhledem ke koronavirové pandemii jsou vedeny zatím pouze mezi Bohumínem a Břeclaví. Přesně o týden později, konkrétně ve středu 8. dubna, se na kolejích objevila i druhá lokomotiva 1216.902, která sekunduje na dalších výkonech EuroCity mezi Bohumínem a Břeclaví.

Oba Taurusy byly v roce 2019 odkoupeny od rakouské stavební společnosti RTS, dceřiné firmy mezinárodní společnosti Swietelsky, která je již v dané chvíli nepotřebovala. Stroje putovaly do Střediska údržby Bohumín (OCÚ Východ) a prošly ve spolupráci s ÖBB nezbytnou údržbou s úpravou softwaru na obě napěťové soustavy v České republice a také schválením podmínek provozu Drážním úřadem. To bylo nezbytné pro zahájení provozu na českém území. „Zásadní změnou bylo například dosazení širších smykadel na stejnosměrné sběrače,“ řekl šéf bohumínského depa Stanislav Vaštyl.
Jejich standardní denní plánovaný běh je přibližně 850 km.

Nejrychlejší stroj ČD

Jedná se nyní o nejrychlejší hnací vozidla ve vlastnictví českého dopravce s maximální rychlostí 230 km/h a s nejvyšší dosaženou rychlostí až 253 km/h. Na českých tratích budou nicméně využívat místní maximální rychlost 160 km/h. Lokomotivy Taurus, což v překladu znamená býk, jsou konstruovány pro osobní i nákladní dopravu. Vyrábí je firma Siemens, která jich doposud vyprodukovala přes pět stovek.

Po dobu mimořádného stavu a uzavření hranic se počítá s tím, že budou jezdit podle dočasného „koronavirového“ oběhu mezi Bohumínem a Břeclaví na spojích EC 100/101 Moravia, EC 104/105 Porta Moravica a EC 130/131 Báthory. Po zklidnění pandemické situace by měly oba stroje s vlaky EuroCity zajíždět až do rakouské metropole. 


Průměrné hodnocení (4 hlasů): 3.75

Další články této rubriky

CPD získalo osvědčení o akreditaci na dalších pět letCPD získalo osvědčení o akreditaci na dalších pět let

25.11.2022 - Certifikační středisko personálu defektoskopie (CPD) Českých drah získalo akreditaci na dalších pět let. V rámci železniční dopravy se jedná o jediné certifikační pracoviště v České republice. Defektoskopie je přitom velmi… »

V laboratoři bedlivě střeží kvalitu provozních kapalinV laboratoři bedlivě střeží kvalitu provozních kapalin

28.10.2022 - V nenápadném domě v centru Mostu sídlí mezi rozličnými přístroji a zkumavkami Alena Zajícová. S celou Oblastní chemickou laboratoří Českých drah, která je součástí OCÚ Západ, bdí nad kvalitou provozních kapalin. Práce je to… »

V pražské aglomeraci přibývají moderní nádražíV pražské aglomeraci přibývají moderní nádraží

3.10.2022 - Železniční doprava v hlavním městě zažívá v poslední dekádě významný růst. Zatímco na přelomu tisíciletí počet přepravených osob stagnoval, v deseti předcovidových letech se prakticky zdvojnásobil. Za trend může… »

 

Všechny články rubriky Provoz

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika