Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Provoz / Nejrychlejší stroje ČD v provozu

Nejrychlejší stroje ČD v provozu

29.5.2020 – autor: MARTIN HARÁK Foto: RADIM KLUS

České dráhy nasadily do provozu dvě moderní třísystémové elektrické lokomotivy 1216.903, respektive 1216.902, známé jako Taurus. První stroj vyrazil na trať symbolicky 1. dubna. Stroj v korporátním nátěru ČD odvezl odpoledne vlak EC 105 Porta Moravica do Břeclavi, odkud se po hodinové pauze vrátil zpět do svého domovského depa na vlaku EC 100.

Nejrychlejší stroje ČD v provozu

Oba vlaky jezdí běžně mezi Polskem a Vídní, ale vzhledem ke koronavirové pandemii jsou vedeny zatím pouze mezi Bohumínem a Břeclaví. Přesně o týden později, konkrétně ve středu 8. dubna, se na kolejích objevila i druhá lokomotiva 1216.902, která sekunduje na dalších výkonech EuroCity mezi Bohumínem a Břeclaví.

Oba Taurusy byly v roce 2019 odkoupeny od rakouské stavební společnosti RTS, dceřiné firmy mezinárodní společnosti Swietelsky, která je již v dané chvíli nepotřebovala. Stroje putovaly do Střediska údržby Bohumín (OCÚ Východ) a prošly ve spolupráci s ÖBB nezbytnou údržbou s úpravou softwaru na obě napěťové soustavy v České republice a také schválením podmínek provozu Drážním úřadem. To bylo nezbytné pro zahájení provozu na českém území. „Zásadní změnou bylo například dosazení širších smykadel na stejnosměrné sběrače,“ řekl šéf bohumínského depa Stanislav Vaštyl.
Jejich standardní denní plánovaný běh je přibližně 850 km.

Nejrychlejší stroj ČD

Jedná se nyní o nejrychlejší hnací vozidla ve vlastnictví českého dopravce s maximální rychlostí 230 km/h a s nejvyšší dosaženou rychlostí až 253 km/h. Na českých tratích budou nicméně využívat místní maximální rychlost 160 km/h. Lokomotivy Taurus, což v překladu znamená býk, jsou konstruovány pro osobní i nákladní dopravu. Vyrábí je firma Siemens, která jich doposud vyprodukovala přes pět stovek.

Po dobu mimořádného stavu a uzavření hranic se počítá s tím, že budou jezdit podle dočasného „koronavirového“ oběhu mezi Bohumínem a Břeclaví na spojích EC 100/101 Moravia, EC 104/105 Porta Moravica a EC 130/131 Báthory. Po zklidnění pandemické situace by měly oba stroje s vlaky EuroCity zajíždět až do rakouské metropole. 


Průměrné hodnocení (3 hlasů): 3.33

Další články této rubriky

RegioNovy dostanou wi-fi i zásuvkyRegioNovy dostanou wi-fi i zásuvky

24.6.2020 - České dráhy pokračují v modernizaci svého vozidlového parku. Po omlazení osobních vozů pro dálkovou i regionální dopravu přišly na řadu úpravy motorových jednotek řady 814. Potřeba vychází nejen z požadavků cestujících na… »

Moderní soustruh nezastavila ani pandemieModerní soustruh nezastavila ani pandemie

22.6.2020 - Moderní podúrovňový soustruh Českých drah, jediný svého druhu v zemi, se v provozu osvědčil. Potvrzují to počty osoustružených náprav. Dopravce jej zakoupil a zprovoznil před dvěma lety ve zrekonstruované hale pražského Střediska… »

Na přejezdy dohlédnou chytré kameryNa přejezdy dohlédnou chytré kamery

28.5.2020 - Dlouho připravované dovybavení rizikových železničních přejezdů automatickým monitoringem přestupků řidičů se pomalu rozbíhá. Správa železnic od 18. května spustí provoz další „inteligentní“ kamery. Po pilotním projektu v… »

 

Všechny články rubriky Provoz

 

Tipy redakce

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika