Železničář / Provoz / Naše tiskárna v Olomouci sází na nový výkonný stroj
Naše tiskárna v Olomouci sází na nový výkonný stroj
12.8.2015 – autor: MARTIN HARÁK
Nedávná ekonomická krize silně zasáhla také polygrafický trh a zákazníci mají častěji zájem o menší náklady tisků, než tomu bylo v minulosti. To nahrává tiskárnám, které dokážou přizpůsobit technologie novému trendu. Objemy zakázek často nejsou výhodné pro tisk ofsetovou technologií na velkých a výkonných strojích, ale spadají spíše už do oblasti digitálního produkčního tisku, který má před sebou, ať už v laserové nebo injektové podobě, slibnou budoucnost. Jedna z takových tiskáren je součástí Zásobovacího centra Českých drah a sídlí v Olomouci.
Moderní tisková technologie, pořízená pro potřeby národního dopravce, umožňuje vytvářet personifikované zakázky, jako je například číslování jednotlivých průkazů pro cestující veřejnost. Tato technologie umožňuje, aby každý jednotlivý výtisk obsahoval různá data, například jméno a příjmení zákazníka apod.
Prioritou jsou materiály pro železnici
„Základem naší činnosti jsou tiskové práce pro železniční sektor. Mimo to máme zakázky i od různých externích subjektů, jako jsou neziskové organizace, muzea, divadla či obecní úřady,“ vysvětlil šéf tiskárny Emil Pališek. Potvrdil, že největší vytížení tiskárny je vždy při změnách grafikonu vlakové dopravy. Vzhledem k tomu, že v Olomouci tisknou všechny pomůcky ke grafikonu vlakové dopravy, má personál hodně napilno především ke konci roku.
Nezanedbatelnou část produkce olomoucké tiskárny tvoří regionální jízdní řády pro cestující veřejnost, směrové cedule do vlakových souprav či cestovní průvodci pro všechny vlaky vyšší kvality. Jen málokdo ví, že olomoucká tiskárna zajišťuje polepy a samolepicí piktogramy na kolejová vozidla Českých drah a také označení do vestibulů a nástupišť na tuzemských nádražích.
„Neomezené“ možnosti digitálního tisku
Digitální technologii pořídili v Olomouci především kvůli její úžasné variabilitě tisku. Na stroji se dají tisknout jak super kvalitní fotografie, tak i obyčejné tiskopisy na recyklované či samopropisovací papíry. Na příkladu směrových cedulí do vlakových souprav se ukázala praktická výhoda digitálního tisku, který umožňuje zkompletování sad už při samotném tisku bez nutnosti dalšího snášení jednotlivých archů v knihárně. Digitální tisk je u menších nákladů tisků efektivnější než stará ofsetová technologie při zachování stejné kvality. Velkokapacitní zásobníky na vstupu a výstupu digitálního stroje zajišťují prakticky bezobslužný provoz zařízení. Také spektrum potiskovaných médií je daleko větší než u ofsetových strojů. Současné digitální stroje zvládají potisk od nízkogramážových médií, jako je například samopropisovací papír, přes běžné ofsetové a natírané papíry až po kartonové lepenky a syntetické materiály, kterými jsou plastové samolepky nebo fólie.
Počty zakázek rostou, objemy ale klesají
V tiskárně Zásobovacího centra Českých drah byla digitální tisková technologie původně spíše doplňkem k stávajícím tiskovým zařízením. Po zvyšující se poptávce po těchto službách se proto tiskaři rozhodli investovat do výkonného produkčního stroje C 1000 od firmy Xerox umožňujícího tisknout rychlostí až tři tisíce plnobarevných archů o daném rozměru do 330 480 mm v rozlišení 2 400 dpi za hodinu. Stroj často tiskne i nepřetržitě celý týden v kuse, včetně nočních směn. „Jedná se o stroj se špičkovou tiskovou technologií, kvalitativně shodnou s ofsetovým tiskem, a takových je v České republice instalovaných pouze pár kusů. Vzhledem k specifickému spektru tiskových zakázek na dráze se tiskárně stroj jednoznačně ekonomicky vyplatí. Náročnost na obsluhu takového stroje je zcela minimální a zvládne ji každý dobře zaškolený zaměstnanec nebo i brigádník,“ řekl Pališek. Podle vedoucího tiskárny v poslední době nastává poněkud paradoxní situace, kdy zakázek je stále více, ale tisknou se v menších objemech. „Každý dnes počítá každou korunu, takže je tento tisk ekonomičtější.“
Univerzální stroj
Unikátnost tiskárny ČD v Olomouci spočívá v její univerzálnosti. Pokrývá totiž potřeby nejen národního dopravce, ale současně řady dalších tuzemských firem spojených s železniční dopravou. A to jak dceřiných společností Českých drah, tak i státní organizace SŽDC či řady privátních firem. V Olomouci se tiskne prakticky všechno počínaje služebními pomůckami přes reklamní brožury a letáky až třeba po čtrnáctideník Železničář či měsíčník Můj vláček. Takový rozsah služeb je možný díky digitální technologii, která má v olomoucké drážní tiskárně několikaletou tradici.
Další články této rubriky
V olomouckém depu ČD vylaďuje podvozky vozů nový měřicí lis
15.11.2024 - České dráhy investují nejen do modernizace vozidlového parku, ale i do údržbové a servisní základny. Investice jdou i do vybavení stávajících středisek údržby. V olomouckém depu pracují technici s novinkou, která zajišťuje… »
Na Dni dodavatelů se řešila kvalita i termíny dodávek
10.11.2024 - České dráhy v říjnu uspořádaly další setkání s výrobci nových vlaků, zástupci opravárenských firem i dodavateli náhradních dílů. Už 4. ročník Dne dodavatelů se zaměřil především na kvalitu a termíny dodávaných vozidel… »
Hrubá stavba velkorysého bubenského nádraží je hotova
28.10.2024 - Při jízdě vlakem z pražského Masarykova nádraží na Kralupy nad Vltavou si nejde nepovšimnout působivé stavby nového nádraží Praha-Bubny. Z celého dříve rozsáhlého kolejiště tamější stanice zbyla jediná kolej, která obloukem… »