Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Provoz / Naše tiskárna v Olomouci sází na nový výkonný stroj

Naše tiskárna v Olomouci sází na nový výkonný stroj

12.8.2015 – autor: MARTIN HARÁK

Nedávná ekonomická krize silně zasáhla také polygrafický trh a zákazníci mají častěji zájem o menší náklady tisků, než tomu bylo v minulosti. To nahrává tiskárnám, které dokážou přizpůsobit technologie novému trendu. Objemy zakázek často nejsou výhodné pro tisk ofsetovou technologií na velkých a výkonných strojích, ale spadají spíše už do oblasti digitálního produkčního tisku, který má před sebou, ať už v laserové nebo injektové podobě, slibnou budoucnost. Jedna z takových tiskáren je součástí Zásobovacího centra Českých drah a sídlí v Olomouci.

Naše tiskárna v Olomouci sází na nový výkonný stroj

Moderní tisková technologie, pořízená pro potřeby národního dopravce, umožňuje vytvářet personifikované zakázky, jako je například číslování jednotlivých průkazů pro cestující veřejnost. Tato technologie umožňuje, aby každý jednotlivý výtisk obsahoval různá data, například jméno a příjmení zákazníka apod.

Prioritou jsou materiály pro železnici

„Základem naší činnosti jsou tiskové práce pro železniční sektor. Mimo to máme zakázky i od různých externích subjektů, jako jsou neziskové organizace, muzea, divadla či obecní úřady,“ vysvětlil šéf tiskárny Emil Pališek. Potvrdil, že největší vytížení tiskárny je vždy při změnách grafikonu vlakové dopravy. Vzhledem k tomu, že v Olomouci tisknou všechny pomůcky ke grafikonu vlakové dopravy, má personál hodně napilno především ke konci roku.

Nezanedbatelnou část produkce olomoucké tiskárny tvoří regionální jízdní řády pro cestující veřejnost, směrové cedule do vlakových souprav či cestovní průvodci pro všechny vlaky vyšší kvality. Jen málokdo ví, že olomoucká tiskárna zajišťuje polepy a samolepicí piktogramy na kolejová vozidla Českých drah a také označení do vestibulů a nástupišť na tuzemských nádražích.

„Neomezené“ možnosti digitálního tisku

Digitální technologii pořídili v Olomouci především kvůli její úžasné variabilitě tisku. Na stroji se dají tisknout jak super kvalitní fotografie, tak i obyčejné tiskopisy na recyklované či samopropisovací papíry. Na příkladu směrových cedulí do vlakových souprav se ukázala praktická výhoda digitálního tisku, který umožňuje zkompletování sad už při samotném tisku bez nutnosti dalšího snášení jednotlivých archů v knihárně. Digitální tisk je u menších nákladů tisků efektivnější než stará ofsetová technologie při zachování stejné kvality. Velkokapacitní zásobníky na vstupu a výstupu digitálního stroje zajišťují prakticky bezobslužný provoz zařízení. Také spektrum potiskovaných médií je daleko větší než u ofsetových strojů. Současné digitální stroje zvládají potisk od nízkogramážových médií, jako je například samopropisovací papír, přes běžné ofsetové a natírané papíry až po kartonové lepenky a syntetické materiály, kterými jsou plastové samolepky nebo fólie.

Počty zakázek rostou, objemy ale klesají

V tiskárně Zásobovacího centra Českých drah byla digitální tisková technologie původně spíše doplňkem k stávajícím tiskovým zařízením. Po zvyšující se poptávce po těchto službách se proto tiskaři rozhodli investovat do výkonného produkčního stroje C 1000 od firmy Xerox umožňujícího tisknout rychlostí až tři tisíce plnobarevných archů o daném rozměru do 330  480 mm v rozlišení 2 400 dpi za hodinu. Stroj často tiskne i nepřetržitě celý týden v kuse, včetně nočních směn. „Jedná se o stroj se špičkovou tiskovou technologií, kvalitativně shodnou s ofsetovým tiskem, a takových je v České republice instalovaných pouze pár kusů. Vzhledem k specifickému spektru tiskových zakázek na dráze se tiskárně stroj jednoznačně ekonomicky vyplatí. Náročnost na obsluhu takového stroje je zcela minimální a zvládne ji každý dobře zaškolený zaměstnanec nebo i brigádník,“ řekl Pališek. Podle vedoucího tiskárny v poslední době nastává poněkud paradoxní situace, kdy zakázek je stále více, ale tisknou se v menších objemech. „Každý dnes počítá každou korunu, takže je tento tisk ekonomičtější.“

Univerzální stroj

Unikátnost tiskárny ČD v Olomouci spočívá v její univerzálnosti. Pokrývá totiž potřeby nejen národního dopravce, ale současně řady dalších tuzemských firem spojených s železniční dopravou. A to jak dceřiných společností Českých drah, tak i státní organizace SŽDC či řady privátních firem. V Olomouci se tiskne prakticky všechno počínaje služebními pomůckami přes reklamní brožury a letáky až třeba po čtrnáctideník Železničář či měsíčník Můj vláček. Takový rozsah služeb je možný díky digitální technologii, která má v olomoucké drážní tiskárně několikaletou tradici.


Průměrné hodnocení (6 hlasů): 3.67

Další články této rubriky

Lovosická nástupiště v novém, v Kladně již z peronuLovosická nástupiště v novém, v Kladně již z peronu

12.4.2024 - V rámci našeho infrastrukturního okénka se tentokrát podíváme na čtyři významné stavby, které v posledních měsících doznaly výraznějších změn. Konkrétně na lovosické nádraží, kde jsou již v provozu všechna nová… »

České dráhy posílily údržbu vozů České dráhy posílily údržbu vozů

17.3.2024 - Linka R17 Vltava / Lužnice / Silva Nortica z Prahy do Českých Budějovic, Českých Velenic a Vídně se dlouhodobě potýkala s nedostatkem vozů. Kvůli tomu musely být nasazeny náhradní vozy nebo zkráceny soupravy. České dráhy proto… »

V železničním srdci republiky přibyl už třetí simulátorV železničním srdci republiky přibyl už třetí simulátor

11.3.2024 - ČD Cargo představilo ve druhé polovině února nový simulátor lokomotivy Siemens Vectron. Umístěný je v České Třebové, tradiční baště tuzemských železničářů. Velmi zdařilou a do detailu vyvedenou kopii skutečné kabiny… »

 

Všechny články rubriky Provoz

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika