Železničář / Provoz / Národní dopravce revitalizuje další vozy starších řad
Národní dopravce revitalizuje další vozy starších řad
5.9.2018 – autor: JOSEF HOLEK
Kvalita cestování je na prvním místě pozornosti ČD a díky tomu trvale roste počet přepravených cestujících. Vlivem průtahů při procesování veřejných zakázek na nové vozy je bohužel jisté, že všechny starší vagony označované jako „koženky“ se nepodaří z provozu dálkových vlaků koncem roku 2019 odstavit, jak se původně předpokládalo. Proto je upravován interiér u 100 vozů řad A, B, AB a BDs.
Pracuje se již několik měsíců především v DKV Plzeň neboli v Oblastním centru údržby ČD Západ v Plzni. Vozy postupně vyjíždí do celé republiky a budou využívány na přechodnou dobu zhruba dvou let, než dorazí zbrusu nové vagony z nedávno uzavřených kontraktů pro klíčové mezinárodní linky, odkud přejdou tam nyní nasazované vozy na další významné linky dálkové dopravy.
„Stovka vozů bude hotova letos v říjnu,“ potvrdil Michal Štěpán, člen představenstva ČD odpovědný za úsek osobní dopravy s tím, že ve vozech už nejsou koženkové potahy sedadel, obnovené jsou toalety a interiér je hloubkově vyčištěn. U vozů, s jejichž dalším nasazením se již nepočítalo, jsou doplňována i bezpečnostní oranžová LED světla u vstupních dveří a příslušné nálepky a piktogramy. Náklady na tuto zakázku se vyšplhají na zhruba 35 milionů korun a upravené vozy národní dopravce průběžně nasazuje zejména na dálkové linky R8, R9, R11 a R20.
Vozy pro Prahu i střední Čechy
Po vzoru úprav vozů pro dálkovou dopravu si rekultivaci dopřeje ještě dalších jedenapadesát vozů řad Bdt, Bdmtee a Btee, tentokrát určených pro segment spěšných vlaků, neboť v pražské a středočeské aglomeraci dochází k navýšení těchto výkonů. Národní dopravce revitalizaci provede od listopadu 2018 do června 2019, po dohodě s objednatelem, a vozy budou hned od nového roku postupně nasazovány na spěšné vlaky z Prahy do Tábora a na linku do Kutné Hory. Spojů do obou měst přibude od 9. prosince 2018. „Úpravy za zhruba čtyřicet milionů korun zajistí zákazníkům na přechodnou dobu příjemnější cestování do doby dodávky nových vlaků,“ upřesnil Michal Štěpán.
ČD mají navíc připraveno k nasazení do provozu dalších padesát vozů řad Bdt, B, Bd, Bdmtee a Btee kvůli očekávanému nárůstu počtu cestujících souvisejícímu se zavedením nových státních slev k 1. září 2018. S úpravami vozového parku se započalo od února, jakmile začala debata o vládním materiálu.
Do provozu tak od začátku školního roku zasáhnou starší záložní vozy z rezervy vyčleněné na mimořádné situace. Dislokovány budou v celé republice tak, aby byly připravené operativně k zařazení do souprav. „Dnes nelze úplně přesně odhadnout, které oběhy si vynutí posílení, proto máme vozy připravené a řazení vlaků, kde to bude technologicky možné, průběžně upravíme. Naše vlaky, až na pár výjimek, nejsou totiž povinně místenkové. Chceme maximálně zachovat kvalitu v jednotlivých segmentech dopravní obsluhy, proto nelze vyloučit, že dočasně na jedné konkrétní lince mírně kvalitu snížíme nasazením starších vozů, aby ostatní posílené linky kvalitu držely, tedy přesuneme některý z oběhů na jiné linky,“ zdůraznil Štěpán.
Další články této rubriky
V olomouckém depu ČD vylaďuje podvozky vozů nový měřicí lis
15.11.2024 - České dráhy investují nejen do modernizace vozidlového parku, ale i do údržbové a servisní základny. Investice jdou i do vybavení stávajících středisek údržby. V olomouckém depu pracují technici s novinkou, která zajišťuje… »
Na Dni dodavatelů se řešila kvalita i termíny dodávek
10.11.2024 - České dráhy v říjnu uspořádaly další setkání s výrobci nových vlaků, zástupci opravárenských firem i dodavateli náhradních dílů. Už 4. ročník Dne dodavatelů se zaměřil především na kvalitu a termíny dodávaných vozidel… »
Hrubá stavba velkorysého bubenského nádraží je hotova
28.10.2024 - Při jízdě vlakem z pražského Masarykova nádraží na Kralupy nad Vltavou si nejde nepovšimnout působivé stavby nového nádraží Praha-Bubny. Z celého dříve rozsáhlého kolejiště tamější stanice zbyla jediná kolej, která obloukem… »