Železničář / Provoz / Na přejezdy dohlédnou chytré kamery
Na přejezdy dohlédnou chytré kamery
28.5.2020 – autor: PETR SLONEK S VYUŽITÍM TZ
Dlouho připravované dovybavení rizikových železničních přejezdů automatickým monitoringem přestupků řidičů se pomalu rozbíhá. Správa železnic od 18. května spustí provoz další „inteligentní“ kamery. Po pilotním projektu v Úvalech u Prahy začne fungovat druhý přístroj na přejezdu v Uhersku.
Záznamy z tohoto zařízení budou pomáhat ve správním řízení vedeném proti hříšníkům Policií České republiky. V krajním případě tak může neukázněný řidič přijít o řidičský průkaz. „Nejedná se o represivní, ale preventivní krok, k němuž nás vede stále vysoký počet velmi neukázněných řidičů riskujících na přejezdech. O tom, že se nejedná o skrytou šikanu řidičů, svědčí i fakt, že seznam přejezdů, kde budou tato zařízení fungovat, je veřejně dostupný,“ vysvětlil generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Pokutovat už půjde
Záznamy ze stávajících kamer na přejezdech dosud neumožňovaly přímo pokutovat chybující řidiče. To se však nyní změní. Systém, jehož pilotní program odstartoval v Úvalech u Prahy před více než dvěma lety, umí nejen zaznamenávat dění na přejezdech, ale výstupy z něj dokáže pokutovat hříšníky za volantem. Kamerové systémy mohou být v rámci dohody a spolupráce s příslušnou obcí doplněny i o radar, který bude v době klidového režimu přejezdu zaznamenávat překročení nejvyšší povolené rychlosti při průjezdu silničních vozidel.
Popsaná technologie bude nasazena na 14 přejezdech, především na železničním koridoru mezi Pardubicemi a Ostravou, a také na vybraných regionálních tratích, například Žďárec u Skutče – Svitavy. Na prvním přejezdu v Uhersku začne systém fungovat už po 18. květnu letošního roku. Na zbylých přejezdech uvedených v tabulce budou kamery aktivovány ve druhé polovině července. Celkové náklady na dovybavení těchto 14 přejezdů dohledovým zařízením, a to včetně softwarového vybavení, přesáhly částku pěti milionů korun.
Druhá fáze instalace těchto inteligentních kamer, při níž se vybaví zcela novým zařízením dalších 16 přejezdů po celé ČR, se s ohledem na náročnou přípravu uskuteční do konce příštího roku.
č. přejezdu |
Lokalita |
---|---|
P4897 |
Uhersko |
P6847 |
Vendolí |
P6865 |
Kamenec u Poličky |
P6890 |
Borová |
P6896 |
Borová |
P6913 |
Krouna |
P8290 |
Karviná |
P6511 |
Dolní Lutyně |
P6501 |
Studénka |
P6506 |
Jistebník |
P6508 |
Ostrava |
P7868 |
Velké Hoštice |
P8280 |
Vendryně |
P6496 |
Mankovice |
Další články této rubriky
Banány, Plecháče a Bastardi brzy odejdou na zasloužený odpočinek
13.9.2024 - Kvůli zavedení evropského zabezpečovače ETCS na železničních koridorech z Prahy do Ostravy, z Ostravy do Břeclavi a z Břeclavi do Prahy od 1. ledna 2025 zmizí z tuzemských tratí další letitější lokomotivy. V některých… »
Po Branickém mostě opět jezdí vlaky
18.8.2024 - Branický most se po šedesáti letech dočkal jižní koleje. Koncepčně dvoukolejná stavba byla po desetiletí provozována pouze jako jednokolejná, a to včetně navazujícího úseku do Krče a dále. Přestože se o plánovaném… »
Smíchov a Masaryčka se proměnily ve staveniště
8.8.2024 - Přestože se práce na rekonstrukci Masarykova nádraží zpočátku soustředily převážně na prostor kolem sedmé koleje, se začátkem léta začaly ovlivňovat provoz mnohem více. Linky S2 a S22 provozované v Praze se musely přestěhovat… »