Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Provoz / Na Plzeňsku se naučili pracovat s výlukami v zádech

Na Plzeňsku se naučili pracovat s výlukami v zádech

10.10.2013 – autor: MARTIN HARÁK

Plzeňský uzel se dlouhodobě potýká s velkou stavební činností. Může za to především budování 3. tranzitního koridoru. Rozsáhlá omezení s tím související se pak projevují na cestujících, ale i na provozních zaměstnancích. „Současné stavby zasahují prakticky do všech tratí, které Plzní procházejí. Aby nedocházelo ke kolizím, je nutná koordinace s dalšími významnými stavbami v kraji, například s přeložkou silnice I/26,“ říká ředitel KCOD Plzeň Vladimír Kostelný.

Na Plzeňsku se naučili pracovat s výlukami v zádech

Výluka stíhá výluku

Na rekonstrukce železničních mostů navazovaly v letošním roce stavby severního a jižního podchodu na plzeňském hlavním nádraží s omezením počtu dopravních kolejí a také rozsáhlé nepřetržité výluky na přilehlých tratích. Některé z nich stále probíhají. Od 1. dubna trvala výluka v úseku Plzeň hlavní nádraží – Plzeň zastávka – Dobřany, kterou současně doplňovaly výluky kvůli opravě dvou mostů na silnici I/27 v úsecích Přeštice – Švihov a Švihov – Klatovy. Omezení měla trvat původně do 27. června, ale po dlouhotrvajících deštích se prodloužila až do 4. července. „S tímto vyloučeným úsekem jsme se potýkali celých 95 dní. V červenci následovala další nepřetržitá výluka v úseku Plzeň-Koterov – Nepomuk, kde 11 dní jezdily místo vlaků náhradní autobusy,“ popisuje situaci ředitel Kostelný.

V plzeňském uzlu začala v srpnu další nepřetržitá výluka na trati z Plzně do Mostu, která byla připravena v součinnosti plzeňského a ústeckého KCOD a v několika etapách probíhala až do konce září. Navíc v oblasti Šumavy začala v září další rozsáhlá výluka s náhradní autobusovou dopravou v úseku Nýrsko – Železná Ruda-Alžbětín. Stranou nezůstávají ani regionální tratě. Například v úseku Třemešné pod Přimdou – Bor byla během září vyloučena doprava na 16 dní. Na říjen SŽDC plánuje desetidenní výluku v úseku Cebiv – Bezdružice. 

Bez kolejí, nástupišť i bez informačních systémů

Je zřejmé, že v plzeňském obvodu, jehož síť tvoří většinou jednokolejné tratě, jsou zásahy takových výluk do provozu velmi zásadní. Kromě zpoždění, která vznikají z náhrady vlaků autobusy, komplikuje provozní situaci i omezování kapacity dráhy v samotném uzlu Plzeň. Tam výluky probíhající kvůli stavbě podchodů významně zkracují či zcela vylučují dopravní koleje a nástupiště, což podstatně ztěžuje eliminaci vzniklých zpoždění ze stavební činnosti na trati. Ředitel KCOD k tomu dává komentář: „Výrazně jsou proto redukovány podmínky pro ošetřování souprav osobních vlaků a například je omezeno i používání informačních systémů pro cestující. Vzniklou situaci se snažíme zjemnit například odklony mezinárodních expresních vlaků z Prahy do Mnichova, které z Plzně směřujeme přes Klatovy.“ Podle výlukového jízdního řádu například spoje ve směru do Plzně vyjíždějí z výchozích stanic dříve, aby byly zajištěny přípoje na ostatní tratě.

„Tento stav trvá již několik let a klade vysoké nároky na všechny zaměstnance, kteří jsou touto mimořádnou stavební činností dotčeni. Jedná se o všechny, kteří výluky plánují, koordinují a připravují, až po ty, kteří jejich následky denně zažívají v provozu, jsou v přímém styku se zákazníky a musí umět za firmu tyto následky kompenzovat. Všem proto patří velký dík,“ říká Vladimír Kostelný. S ohledem na další připravované stavební aktivity v regionu je jasné, že tyto problémy budou Plzeňští řešit ještě několik let.


Průměrné hodnocení (6 hlasů): 2.17

Další články této rubriky

V Havlíčkově Brodě vyroste nová opravárenská halaV Havlíčkově Brodě vyroste nová opravárenská hala

11.10.2024 - Především k zajištění kvalitního servisu nových jednotek RegioPanter a RegioFox bude sloužit zcela nová opravárenská hala v depu kolejových vozidel v Havlíčkově Brodě. Její výstavbu umožní smlouva, kterou České dráhy nedávno… »

Banány, Plecháče a Bastardi brzy odejdou na zasloužený odpočinekBanány, Plecháče a Bastardi brzy odejdou na zasloužený odpočinek

13.9.2024 - Kvůli zavedení evropského zabezpečovače ETCS na železničních koridorech z Prahy do Ostravy, z Ostravy do Břeclavi a z Břeclavi do Prahy od 1. ledna 2025 zmizí z tuzemských tratí další letitější lokomotivy. V některých… »

Po Branickém mostě opět jezdí vlakyPo Branickém mostě opět jezdí vlaky

18.8.2024 - Branický most se po šedesáti letech dočkal jižní koleje. Koncepčně dvoukolejná stavba byla po desetiletí provozována pouze jako jednokolejná, a to včetně navazujícího úseku do Krče a dále. Přestože se o plánovaném… »

 

Všechny články rubriky Provoz

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika