Železničář / Provoz / Na Lipenku zkušebně vyjely Pantery
Na Lipenku zkušebně vyjely Pantery
25.1.2022 – autor: JOSEF HOLEK
Moderní elektrické jednotky RegioPanter Českých drah vyjely na trať spojující jihočeský Rybník s Lipnem nad Vltavou. Zatím však nepravidelně, pouze ve zkušebním režimu. V plánu je nicméně pravidelný provoz a přímé spojení Lipna s Českými Budějovicemi.

Začátkem prosince loňského roku si mohli cestující na Lipence poprvé vychutnat jízdu moderní elektrickou jednotkou řady 650 Českých drah. RegioPantery na trať mezi Rybníkem a Lipnem nad Vltavou vyjely pouze v nepravidelném zkušebním režimu. Při něm by se měly prověřit technické možnosti jejich budoucího trvalého nasazení. „To by umožnilo zavedení pohodlných přímých vlaků z Českých Budějovic přes Rybník až do Lipna nad Vltavou, které mohou přispět i k dalšímu rozvoji lipenského regionu,“ uvedl ředitel Oblastního centra obchodu Západ (OCOZ) ČD Martin Hurajčík.
Díky jejich případnému nasazení by bylo možné zavést pohodlné přímé vlaky nikoliv jen z Rybníku, ale rovnou z Českých Budějovic. „Zkušební provoz byl do konce zahájen zvláštním vlakem na trase České Budějovice ‒ Lipno nad Vltavou. Následně byly prostřednictvím RegioPanterů vedeny i další vlaky na Lipensku,“ upřesnil Pavel Kosmata, českobudějovický obchodní manažer (OCOZ). Ve všech vlacích platí běžný tarif ČD.
Na Bechyňku nevyjedou
České dráhy zatím na jihu Čech provozují čtveřici RegioPanterů. Letos se však vozidlový park výrazně rozšíří o deset dalších zcela nových jednotek stejné řady. „Tím, že se tyto vlaky dostaly i na Lipenku, budou moderní jednotky pokrývat regionální dopravu v elektrické trakci v celém kraji, vyjma Bechyňky s odlišnou napájecí soustavou a nevhodnými oblouky,“ připomněl Pavel Kosmata.
Není to ale poprvé, kdy jednotky řady 650 vyjely k lipenské přehradě. Už na podzim 2020 tu České dráhy testovaly přechodnost a jízdu v obloucích o poloměru menším než 150 metrů. O měření se postarala speciální měřicí náprava, instalovaná na předním podvozku. Jízdně-technického měření se tehdy chopila Zkušební laboratoř Výzkumného ústavu kolejových vozidel (VÚKV). Dvojkolím měřila svislé a příčné síly, působící mezi dvojkolím a kolejí, a snímači pak zrychlení na podvozku a ve skříni vozidla.
Regionální moderna
Jednotka byla testována v prázdném i zatíženém stavu. Poznatky z měření využily ČD i Správa železnic jako důležitý podklad při rozhodování o zkušebním provozu. Obdobný test, ale za pomoci posunu lokomotivou řady 113, se uskutečnil i na Bechyňce, tedy trati z Tábora do Bechyně. Tam ovšem Pantery nevyjedou. RegioPantery jsou moderní bezbariérové elektrické jednotky s klimatizovaným interiérem. Cestujícím nabízejí také palubní wi-fi síť, zásuvky pro dobíjení cestovní elektroniky a místa pro přepravu kočárků a jízdních kol.
ČD na Lipenku zatím nasazují soupravu s vozy řady BDs, patrovými vozy řady Bdmteeo a elektrickou lokomotivou řady 210. „Přichází evropský zabezpečovač ETCS a instalace do lokomotiv řady 210 se již nevyplatí. Řešením tedy je nasazení rychlých a moderních vozidel, která už zabezpečovač ETCS připraven mají. Jednotky RegioPanter to splňují,“ uvedl před nedávnem Pavel Kosmata.
Další články této rubriky
Uzel v České Třebové čeká obnova za miliardy
21.4.2025 - Jedna z nejvytíženějších dopravních křižovatek v zemi projde kompletní obnovou. Správa železnic počátkem března zahájila modernizaci železničního uzlu Česká Třebová. Přestavbou projdou koleje, rekonstrukce se dočkají také… »
Olomoucké depo projde kompletní modernizací
14.4.2025 - Ve Středisku údržby Českých drah v Olomouci začala rekonstrukce opravárenské haly. Investice za 400 milionů korun je první fází celkové modernizace střediska, která podstatně zvýší kvalitu údržby a úroveň pracovních podmínek… »
České dráhy vybudují ve svých depech fotovoltaické elektrárny
9.4.2025 - České dráhy připravují výstavbu několika střešních a pozemních fotovoltaických elektráren ve vybraných depech. Solární panely plánuje dopravce umístit na své objekty v Havlíčkově Brodě, České Třebové, Děčíně a pražské… »