Železničář / Provoz / Na Hané vyjely první Stadlery
Na Hané vyjely první Stadlery
17.3.2020 – autor: JOSEF HOLEK
Ve znamení zahájení provozu prvních motorových jednotek, které České dráhy odkoupily od Německé dráhy DB AG, se nesl pondělek 17. února. Oba vlaky řady 646, které vyrobila německá divize švýcarské společnosti Stadler, svezly první cestující mezi olomouckým hlavním nádražím, Senicí na Hané a Drahanovicemi. Vozidla jezdí v rámci objednávky Olomouckého kraje. Právě krajskému hejtmanovi Ladislavu Oklešťkovi obě jednotky oficiálně předal do užívání o týden dříve generální ředitel ČD Václav Nebeský.

Všech dvanáct zakoupených třídílných, šestinápravových vlaků řady 646 bude postupně nasazeno na regionálních spojích na území Olomouckého kraje. První dvě jednotky jsou pilotně provozovány na Hané, konkrétně na trati 309 z Olomouce do Drahanovic. Během letošního roku se s nimi cestující svezou také v severních částech kraje, konkrétně z Olomouce do Moravského Berouna a na Jesenicku se objeví na osobních vlacích ze Šumperka do Hanušovic a Jeseníku. Vlaky řady 646 vyrobila divize Stadler Pankow v Berlíně. První upravily a zprovoznily ČD vlastními silami. „Rozhodli jsme se zprovoznit celkem čtyři Stadlery sami, než vybereme firmu, která kompletně zmodernizuje všechny tyto nové přírůstky do naší flotily. Máme šikovné lidi a potřebné kapacity, proto poděkování patří především zaměstnancům olomouckého depa,“ řekl na slavnostním předání člen představenstva a náměstek generálního ředitele Českých drah pro provoz Michal Kraus. Veřejná zakázka na modernizaci všech dvanácti vlaků bude zahrnovat například vybavení souprav LCD monitory, bezdrátové wi-fi připojení, elektrické zásuvky pro nabíjení drobné elektroniky a také nové čalounění sedadel.
Zvýšení komfortu pro cestující
Hejtman Olomouckého kraje Ladislav Okleštěk zdůraznil, že si kraj u Českých drah objednal nejen samotnou dopravu, ale také navýšení jejího komfortu. „Nasazení těchto vlakových jednotek je jedním z prvních kroků, které k pohodlnějšímu cestování po železnici povedou,“ dodal. Hejtmanův náměstek pro dopravu Jan Zahradníček zdůraznil, že všechny motorové jednotky jsou vybavené klimatizací, informačním systémem a vakuovými toaletami. Podvozek je také uložen na vzduchových polštářích, což zvyšuje komfort jízdy. Každá jednotka nabízí přes sto míst k sezení a ve stávajícím zprovozněném provedení je instalován audiovizuální informační systém, byť zatím bez diakritiky nebo GPS navigace pro sledování pohybu vlaku v systému krajské integrované dopravy IDSOK. Další dvě jednotky České dráhy plánují zprovoznit v rámci zkušebního provozu do konce I. pololetí. Před zahájením zkušebního provozu byla proškolena řada strojvedoucích a vlakových čet, kteří byli seznámeni s odlišnou obsluhou vlaku. „Přestože seznámení a zácvik proběhly ve velmi krátkém termínu, disponujeme dostatečným počtem našich kolegů, kteří jsou připraveni převzít řízení německých strojů,“ dodal ředitel Oblastního centra provozu Východ v Olomouci Jan Podstawka.
Technické parametry jednotek 646
Rok výroby: 1999/2000
Max. rychlost: 120 km/h
Délka jednotky: 38 660 mm
Šířka skříně: 3 000 mm
Celková hmotnost: 59/71 tun
Výkon motoru: 550 kW
Kapacita: 108/103 (sedící/stojící)
Další články této rubriky
Olomoucké depo projde kompletní modernizací
14.4.2025 - Ve Středisku údržby Českých drah v Olomouci začala rekonstrukce opravárenské haly. Investice za 400 milionů korun je první fází celkové modernizace střediska, která podstatně zvýší kvalitu údržby a úroveň pracovních podmínek… »
České dráhy vybudují ve svých depech fotovoltaické elektrárny
9.4.2025 - České dráhy připravují výstavbu několika střešních a pozemních fotovoltaických elektráren ve vybraných depech. Solární panely plánuje dopravce umístit na své objekty v Havlíčkově Brodě, České Třebové, Děčíně a pražské… »
S posunem v depech pomáhají želvy
24.3.2025 - V dílnách a depech na Moravě pomáhá zaměstnancům od konce loňského roku trojice nových akumulátorových vozíků, jimž se přezdívá želva nebo tank. Využívají se především při posunu vagonů a ucelených jednotek. Díky nim se… »