Železničář / Provoz / Na Dni dodavatelů se řešila kvalita i termíny dodávek
Na Dni dodavatelů se řešila kvalita i termíny dodávek
10.11.2024
České dráhy v říjnu uspořádaly další setkání s výrobci nových vlaků, zástupci opravárenských firem i dodavateli náhradních dílů. Už 4. ročník Dne dodavatelů se zaměřil především na kvalitu a termíny dodávaných vozidel a prováděných prací a také na plány týkající se posílení konkurence v oblasti obnovy a údržby vozidel.
Strategie servisu ČD počítá s posílením technologických i personálních kapacit s cílem navýšit podíl údržby a servisu železničních kolejových vozidel zajišťovaných vlastními silami. Do rozvoje servisu v příštích letech zamíří více než 10 miliard Kč. Servisní služby se tak stávají, po osobní a nákladní dopravě, třetím klíčovým pilířem podnikání Skupiny ČD.
Opravy vozidel se uskutečňují v souladu s evropskými a národními předpisy ve vlastních certifi-kovaných provozech nebo u certifikovaných dodavatelů v ČR i v zahraničí. To je klíčové pro do-sažení vysokých standardů kvality a bezpečnosti, které si dopravce stanovil.
„Počet obnov vyšších stupňů v letech 2025 až 2030 se díky modernizaci vozidlového parku stabi-lizuje na úrovni zhruba 400 až 500 vozidel ročně. Během pěti let se tak obnoví více než 2 500 lokomotiv, hnacích a osobních vozů. Náklady se vyšplhají na 20 miliard Kč. V tomto období také plánujeme znovu vypsat veřejné zakázky na obnovy stávajících typů vozidel, jako jsou například některé osobní vozy. Soutěžit budeme i dodavatele pro první periodické opravy novějších typů vozidel, půjde o nejmodernější jednotky RegioFox nebo ComfortJet,“ představil rozsah očekáva-ných obnov vozidlového parku Českých drah jejich místopředseda představenstva a náměstek generálního ředitele pro servis Michal Kraus.
Ke stabilizaci periodických obnov významně přispívá obnova parku. Ta umožňuje postupnou uni-fikaci dosud fragmentovaného vozidlového parku. Zásadní roli zde hrají nové, moderní vlaky, které jsou konstruovány pro vyšší kilometrické proběhy mezi jednotlivými stupni údržby. „Zatím-co starší lokomotivy řady 151 jsme museli přistavit do vyššího stupně obnovy každých 800 tisíc kilometrů, u moderního Vectronu je to 1,2 milionu kilometrů. Starší osobní vozy UIC-Y posíláme na obnovu co půl milionu kilometrů, ale nejnovější vlaky railjet a InterJet chodí na výrobcem pře-depsané obnovy po 1,2 milionu kilometrů,“ vysvětlil Kraus.
Nespokojenost s kvalitou i termíny
ČD se u svých dodavatelů stále potýkají s překračováním plánovaných termínů a nízkou kvalitou práce, která vede k četným reklamacím. Týká se to jak obnov celých vozidel, tak oprav jednotli-vých dílů, a dokonce i nových náhradních dílů. To negativně ovlivňuje kvalitu služeb, kterou do-pravce poskytuje zákazníkům.
„Bohužel za uplynulý rok se dodavatelům nepodařilo zcela eliminovat překračování dodacích lhůt ani podstatně zvýšit kvalitu prováděných prací, i když dílčí zlepšení sledujeme. To se týká obnov osobních vozů, kde průměrné překročení lhůt kleslo z 21 dní na 12 dní, ale naopak vzrostlo pře-kročení lhůt obnov u hnacích vozidel o 10 dní na 51. S tím nejsme spokojeni a apelujeme na dodavatele, aby nadále věnovali zvýšenou pozornost dodržování termínů. Stejně tak jim zdů-razňujeme nutnost kvality. Počet nahlášených reklamací letos oproti loňskému roku sice klesl zhruba o 100 případů, ale stále je to číslo příliš vysoké, s nímž nejsme spokojeni. Kvůli prodlouže-ným obnovám a velké míře reklamací musíme držet také ohromné množství záložních vozidel. Je to zhruba o 15 % víc, než by bylo nutné v případě dodržování lhůt na obnovy a zajištění vysoké kvality prováděných prací, a tyto vlaky navíc představují i další náklady,“ upozornil Kraus.
Nová kompetenční centra
Společnost proto zakládá kompetenční centra a sama se věnuje některým typům obnov. To umož-ňuje získat referenční informace o nákladech na obnovu, dodržování potřebných opravných lhůt a zvyšuje to konkurenci na trhu opravců.
„Nadále hodláme rozvíjet naši servisní činnost a volné kapacity budeme nabízet dalším doprav-cům a partnerům. V Liberci jsme zřídili kompetenční centrum pro obnovy vozidel Stadler, v České Třebové provádíme část obnov u jednotek CityElefant a chceme tam zavést údržbu jed-notek RegioPanter a v Bohumíně jsme zahájili vyšší stupně obnov u vybraných řad osobních vo-zů. Díky tomu se snažíme zrychlit návrat vozů odstavených k obnově znovu do provozu a zlepšit situaci u osobních vozů,“ řekl náměstek.
Servis podle něj podpoří i investice například do prodloužení haly a zvýšení kapacity oprav v České Třebové, zvětšení haly v Praze Vršovicích a modernizace haly údržby v Přerově pro zajiš-tění obnov u lokomotiv Vectron nebo rozvoj pracovišť oprav podvozků, ložiskových skříní a brzdových komponentů typu Knorr-Bremse v Nymburce. „Jen během posledních několika měsí-ců jsme zahájili stavbu dvou moderních servisních hal v Chebu a Havlíčkově Brodě,“ připomněl další investice Kraus.
Monitoring kondice a nové technologie
K efektivnější údržbě a k vyšší disponibilitě vozidel má přispět také nově zaváděný monitoring kondice vozidel. Díky digitálním technologiím se podrobně bude sledovat kondice a efektivita údržby – náklady a doba odstávky vozidel, optimalizace skladových zásob a řízení výměnných celků. Systém má včas detekovat případné problémy s technickým stavem vozidel a předcházet jim. České dráhy už mají první zkušenosti s tímto monitoringem s využitím dat z dálkové diagnos-tiky vozidel. Díky dálkovému přenosu dat a jejich analýze se podařilo identifikovat a následně odstranit příčiny závad u osobních vozů provozovaných v Německu, kde docházelo ke kombinaci nesprávné obsluhy vozu a technických problémů.
„Díky implementaci monitoringu kondice, moderních diagnostických nástrojů, dálkové diagnosti-ky a softwaru pro správu údržby získáme informace v reálném čase, které nám umožní rychle rea-govat na potřeby našeho fleetu. Digitalizace nám také umožní sledovat výkon vozidel v reálném čase, předvídat potřebu údržby a minimalizovat dobu, kdy jsou vozidla mimo provoz,“ uvedl Kraus.
Další články této rubriky
Na obnovu tratí a stanic příští rok půjde bezmála 63 miliard korun
15.12.2024 - Správa železnic bude mít příští rok na obnovu tratí a stanic k dispozici 62,7 miliardy korun, tedy téměř o miliardu víc než letos. Rekordních 39,3 mld. půjde na investice, díky tomu odstartuje například modernizace důležitého… »
V olomouckém depu ČD vylaďuje podvozky vozů nový měřicí lis
15.11.2024 - České dráhy investují nejen do modernizace vozidlového parku, ale i do údržbové a servisní základny. Investice jdou i do vybavení stávajících středisek údržby. V olomouckém depu pracují technici s novinkou, která zajišťuje… »
Hrubá stavba velkorysého bubenského nádraží je hotova
28.10.2024 - Při jízdě vlakem z pražského Masarykova nádraží na Kralupy nad Vltavou si nejde nepovšimnout působivé stavby nového nádraží Praha-Bubny. Z celého dříve rozsáhlého kolejiště tamější stanice zbyla jediná kolej, která obloukem… »