Železničář / Provoz / Na Děčínsko a Šluknovsko vyplouvají Žraloci
Na Děčínsko a Šluknovsko vyplouvají Žraloci
27.11.2013 – autor: VÁCLAV RUBEŠ
Nadvláda jednotek Desiro, pronajatých Českým drahám od německých dopravců, na trati pod Jedlovou končí. DKV Praha, Provozní jednotka Děčín, začalo od 1. listopadu na trať 081 nasazovat zbrusu nové RegioSharky, které Desira více než důstojně nahradí. Celkem pět těchto jednotek se objeví nejen na spojích do Šluknovského výběžku, ale i na osobních vlacích směřujících z Děčína na Liberecko.
Bolek a Lolek vyrazili do Rumburku. To není jeden z příběhů známého polského večerníčku, ale úsměvná asociace, kterou v děčínském depu naznačují, že jejich nejnovější přírůstky v podobě motorových jednotek řady 844 mají svůj původ v polské Bydhošťi. Stroje 844.025 a 844.026 (první dva, které PJ Děčín zařadila do provozu) nesou totiž jména podle hlavních protagonistů kresleného seriálu. Ale Bolkem a Lolkem to nekončí. Na sever Čech postupně zamíří celkem pět Žraloků.
Do Německa se zatím nepodívají
Původně jich mělo být dokonce sedm. Prvotní plán totiž počítal s jejich nasazením na přeshraniční linku Děčín – Šluknov – Dolní Poustevna – Sebnitz – Bad Schandau. K obnovení kolejového spojení Dolní Poustevny a Sebnitzu v Sasku (provoz ukončen v roce 1945) skutečně došlo a vlaky by se tu opět měly objevit příští rok v létě. Nebudou to však RegioSharky (byť jsou z výroby vybaveny německým zabezpečovačem PZB/Indusi), nýbrž Desira dopravce DB Regio, která by měla zajíždět z Bad Schandau až do Rumburku. Odtud do Děčína pak budou nasazeny nové jednotky Českých drah. Dva „přebyteční“ Žraloci najdou náhradní domov ve východních Čechách.
Ostatně německá Desira, pronajatá od dopravce Vogtlandbahn, suplovala Žraloky také v severočeském vnitrozemí. V rámci smluvních vztahů s Ústeckým krajem tímto způsobem České dráhy řešily zvýšení úrovně nasazovaných vozidel na lince U8 (Děčín – Benešov nad Ploučnicí – Rumburk) v době, kdy se jejich vlastní jednotky teprve vyráběly. K poslednímu říjnu však byla dvě zeleno-bílá Desira vrácena pronajímateli a nahradily je jednotky 844.025 a 844.026 ČD.
Strojvedoucí na školení!
Zbývající tři RegioSharky (027, 028 a 029) budou do Děčína předány zhruba ve čtrnáctidenních intervalech tak, aby mohly být všechny nasazeny nejpozději od platnosti nového grafikonu. „Objeví se na osobních vlacích z Děčína do Jablonného v Podještědí, o víkendech z České Lípy do Bakova nad Jizerou,“ vysvětluje Miroslav Kochaň, přednosta Provozní jednotky Děčín, a dodává, že na novou techniku se musí vycvičit pět desítek strojvedoucích.
Kromě personální potřeby se příchodem Žraloků řeší i další novinka – zbrojení vozidel močovinou. Pohonné agregáty RegioSharků totiž plní emisní normu UIC IIIB a podmínkou je zbrojení AdBlue (kapalné aditivum snižující emise vznětových motorů), které ale nesmí zmrznout. „Museli jsme vyřešit problém provizorního umístění zásobníku močoviny v zatepleném prostoru, což se zdá jako triviální záležitost, ale opak je pravdou. V Děčíně se našel prostor v zateplené garáži, obdobně na provozním pracovišti v Rumburku bude zásobník uložen v zatepleném prostoru bývalé vodárny. Odsud si strojvedoucí nosí médium zatím v konvích, takže nejde zrovna o komfortní řešení,“ říká Miroslav Kochaň.
Přeborník v akceleraci
Dosavadní zkušenosti strojvedoucích jsou veskrze kladné, a to i ve srovnání s Desiry, která jsou všeobecně považována za etalon kvality motorových jednotek. Řada 844 je oceňována pro klidné chodové vlastnosti a zejména akceleraci, kterou zajišťují dva šestiválcové motory MTU, každý o výkonu 390 kW, ve spojení s převodovkami ZF. Připomínky jsou jen k drobnostem. Za nepříliš praktické je například považováno umístění záchranné brzdy (červený hříbek) na ovládacím pultu v místech, kde strojvedoucí ovládá dotykový displej radiostanice. Na nápravě se však již ve spolupráci s výrobcem pracuje.
Určitý zvyk podle strojvedoucích vyžaduje také ovládání stroje levou rukou, pro kterou je oproti našim zvyklostem určena páka jízda – brzda. Ze zkušeností jiných dep, zejména DKV Plzeň, které jednotky provozuje nejdéle, vyplývá, že největší slabinou Žraloků je CAN komunikace, topení a klimatizace prostoru pro strojvedoucího a cestující. Až na tyto „dětské nemoci“ se jedná o stroje vykazující relativně slušnou spolehlivost. Je proto velice reálný předpoklad, že Bolek a Lolek nebudou na našich kolejích vyvádět takové ztřeštěné blázniviny jako jejich kreslení jmenovci v televizi.
Další články této rubriky
Banány, Plecháče a Bastardi brzy odejdou na zasloužený odpočinek
13.9.2024 - Kvůli zavedení evropského zabezpečovače ETCS na železničních koridorech z Prahy do Ostravy, z Ostravy do Břeclavi a z Břeclavi do Prahy od 1. ledna 2025 zmizí z tuzemských tratí další letitější lokomotivy. V některých… »
Po Branickém mostě opět jezdí vlaky
18.8.2024 - Branický most se po šedesáti letech dočkal jižní koleje. Koncepčně dvoukolejná stavba byla po desetiletí provozována pouze jako jednokolejná, a to včetně navazujícího úseku do Krče a dále. Přestože se o plánovaném… »
Smíchov a Masaryčka se proměnily ve staveniště
8.8.2024 - Přestože se práce na rekonstrukci Masarykova nádraží zpočátku soustředily převážně na prostor kolem sedmé koleje, se začátkem léta začaly ovlivňovat provoz mnohem více. Linky S2 a S22 provozované v Praze se musely přestěhovat… »