Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Provoz / Motiv railjetu se objevil na tramvaji i na trolejbusu

Motiv railjetu se objevil na tramvaji i na trolejbusu

5.2.2015 – autor: MARTIN HARÁK, MARTIN NAVRÁTIL

Do nového kabátu se kompletně převlékla jedna z běžně provozovaných brněnských tramvají typu Tatra T13, jejichž design navrhla firma Porsche. Z tradiční červenobílé „šaliny“ se díky několika šikovným rukám stal během pouhých dvou dnů vlak railjet Českých drah. Sice jen „jako“, ale boky tramvajového vozu dokonale evokují interiér nejmodernějšího tuzemského rych¬lovlaku spojujícího sedmkrát denně jihomoravskou metropoli s Prahou, respektive Vídní a Grazem. Do barev ČD se „oblékly“ i dva trolejbusy pardubického dopravního podniku. Jeden propaguje railjet a druhý Pendolino.

Motiv railjetu se objevil na tramvaji i na trolejbusu

Třicetimetrový kolos musí být nejprve přesně přeměřen

Celoplošného polepu brněnské tramvaje se ujala renomovaná firma Grafika Pavlica, která má s podobnými pracemi mnohaleté zkušenosti. „Na tramvaj typu Porsche, což je vícečlánkové vozidlo o délce třiceti metrů, jsme si v dílně připravili předem okolo dvě stě metrů čtverečních samolepicích fólií. V odpovídajícím měřítku si nejprve grafický návrh vytvoříme v počítači a následně vše začneme postupně tisknout na velkoformátovém digitálním stroji,“ vysvětluje Roman Pavlica. Ten se svým týmem spolupracovníků vytvořil na jedné z tramvají v brněnské vozovně Medlánky dokonalou iluzi vlaku.

Měkčené fólie drží perfektně tvar

Pečlivě naměřené a připravené jednotlivé segmenty polepových fólií v měřítku odpovídajícím reálné velikosti tramvaje projdou nejdříve antigraffitovou laminací. „Ta je velmi důležitá kvůli případnému nájezdu graffitových vandalů, kteří nemají žádné zábrany. Pokud by takovou tramvaj posprejovali, tak se jednoduchým způsobem dá barva setřít z takové fólie dolů. Navíc je díky laminaci polep velmi trvanlivý a může vydržet až pět let v běžném denním provozu. Pokud máme všechny tyto práce za sebou, přijdeme ve smluvený čas, zpravidla jde o víkend, kdy vyjíždí na tratě méně vozidel, a v tří-,
respektive pětičlenném týmu takovou tramvaj polepíme,“ říká Roman Pavlica. Fólie, z nichž se vytváří celovozový polep, jsou měkčené, takže se pohodlně lepí i na zaoblené rohy vozidel. A že takových ploch má tramvaj Porsche hodně, není vůbec pochyb. Podle Romana Pavlici se dá polep vyladit tak dokonale, že na první pohled tramvaj vypadá, jako by byla nalakovaná a nikoli polepená.

„Boky tramvají zvládáme vcelku bez jakýchkoli problémů, více soustředěni musíme být ale na aerodynamicky tvarovaný předek a zadní část vozidla. K tomu je dobrá znalost technologie výroby fólií a samozřejmě i přesné míry tramvaje, protože leckde se jedná opravdu o milimetry. Fólii vždy nahřívá jeden z kolegů horkovzdušnou pistolí tak dlouho, až dostane finální tvar, a po chvíli zatvrdne a polep je hotový,“ doplňuje Pavlica. Tramvaj je po dokončení polepu schopna okamžitě vyrazit na svou trasu a „railjetové“ Porsche evidenčního čísla 1921 bude možné vídat například na linkách 6 nebo 12, kde jsou ponejvíce nasazovány vozy tohoto typu.  

Produkty ČD v Pardubicích nabízejí trolejbusy

Kromě tramvaje se do barev Českých drah „oblékly“ také dva trolejbusy pardubického dopravního podniku. Jeden prostřednictvím celoplošného polepu propaguje railjet  jezdící na trase Praha – Graz. Reklama je dílem Miroslava Strnada a Jakuba Kmoníčka ze společnosti BARTH – media. Polep fóliemi, dodanými agenturou Rencar Praha, jim v pardubické vozovně trval dva dny. Nezbytností byl jen bezvadně očištěný povrch trolejbusu a šikovné ruce.

Motiv je zpracován přímo podle návrhu Českých drah. Zajímavostí je, že roli modelů-cestujících si na reklamě na vlaky railjet zahráli zaměstnanci ČD.  V pondělí 26. ledna s pracemi začali a v úterý zbýval jen ořez a začištění polepených ploch. V pátek se oba vrhli na druhý reklamní trolejbus, jenž pro změnu ponese reklamu kampaně Pendolinem do Tater. Dva trolejbusy s vizuálem Českých drah se zařadí do flotily zhruba šedesátky vozidel městské hromadné dopravy jezdících v Pardubicích s celoplošnou reklamou.

Reklama se skládá podle náčrtu z několika desítek dílů, které se musejí přesně překrývat. „Chyba při polepu prostě není možná, špatně umístěná nebo slícovaná fólie by se musela strhnout a nechat vytisknout znova,“ vysvětlil technik Miroslav Strnad.

Použity byly fólie typu BubbleFree, které se mohou lepit nasucho a ne na takzvanou jarovou vodu. „Jejich mikropórový povrch má výhodu, že při vyhlazování stěrkou propustí všechny vzduchové bubliny a umožní tak pevně přilnout k podkladu, který musí odolat povětrnostním rozmarům, posypové soli nebo třeba výkyvům teplot,“ upřesnil ředitel výroby a produkce společnosti BARTH – media Pardubice Jan Mikula.

Video zachycující vytváření polepů s motivem Českých drah na trolejbusech pardubického dopravního podníku naleznete zde https://www.youtube.com/watch?v=aWCLONrkfow

 


Průměrné hodnocení (7 hlasů): 2.14

Fotogalerie

Další články této rubriky

V barvách Pardubického kraje vyjedou další motorové vozyV barvách Pardubického kraje vyjedou další motorové vozy

11.10.2019 - V rámci probíhajících modernizací motorových vozů řady 810 společnosti České dráhy vyjede v krátké době na koleje první vůz ve speciálním nátěru, který je určen pouze pro Pardubický kraj. »

Lanovka na Ještěd prošla omlazovací kúrouLanovka na Ještěd prošla omlazovací kúrou

9.10.2019 - Téměř tři měsíce trvající odstávka kabinové lanovky Českých drah na Ještěd umožnila nejen celkovou výměnu pohonu, ale i zabezpečovacího zařízení. Stejnosměrný poháněcí motor lanovky byl po čtyřiačtyřiceti letech… »

První railjety ČD dosáhly dvou milionů kilometrůPrvní railjety ČD dosáhly dvou milionů kilometrů

3.10.2019 - Trojice railjetů pokořila hranici 2 milionů kilometrů, to je, jako by každý z nich ujel více než pětkrát cestu mezi Zemí a Měsícem. Zbytek souprav se této hranici rychle přibližuje. Dohromady už má sedm railjetů Českých drah na… »

 

Všechny články rubriky Provoz

 

Tipy redakce

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika