Železničář / Provoz / Modernizované bistrovozy už vozí cestující
Modernizované bistrovozy už vozí cestující
18.6.2019 – autor: PETR ŠŤÁHLAVSKÝ
České dráhy nasadily do provozu první modernizované bistrovozy s oddílem 1. třídy. Cestující se s nimi nyní mohou setkat na spojích InterCity Opavan z Prahy do Opavy. Ve druhém pololetí se objeví také na Ex2 Valašský expres Praha – Žilina a od nového jízdního řádu rovněž na vlaku EuroCity Cracovia Praha – Krakov a postupně i na linkách Ex 7 Jižní expres z Prahy do Českých Budějovic a Lince.
Klimatizovaný interiér s komfortními koženými křesly 1. třídy a gastronomickým servisem přímo až na místa cestujících, bistro oddíl s kuchyňkou pro přípravu jídel a nápojů se zázemím pro minibar, který obslouží cestující ve 2. třídě, a s výdejním pultem pro prodej rychlého občerstvení nabízejí cestujícím první tři modernizované bistrovozy. Zákazníci se s nimi aktuálně mohou svézt ve spojích InterCity Opavan z Prahy do Opavy. Postupně se však rozšíří na další pravidelné linky.
„Přestavba restauračních vozů na bistrovozy s oddíly 1. třídy zapadá do našeho plánu modernizovat další vlakové soupravy pro dálkovou dopravu a rozšiřovat v nich služby cestujícím. Postupně chceme takto upravit celkem sedmadvacet starších restauračních vozů a bistrovozů,“ přiblížil záměr obnovy Petr Vondráček, ředitel odboru dálkové dopravy Českých drah. Podle něj tento koncept národnímu dopravci umožňuje nabídnout více míst pro cestující v 1. třídě a zároveň dál rozvíjet gastronomické služby za přijatelných ekonomických podmínek. „Jde totiž o kompromis, který představuje významné snížení nákladů na vedení dálkových vlaků v závazku veřejné služby, ale i našich komerčních spojů,“ vysvětlil.
Pohodlí i wi-fi samozřejmostí
Vozy nabízejí cestujícím v 1. třídě komfortní polohovatelné kožené sedačky s rozkládacími nebo sklopnými stoly, elektrické zásuvky 230V a USB porty pro napájení drobné elektroniky cestujících a wi-fi připojení k internetu. Vagon je také vybaven malým bistrem a zázemím pro skladování a přípravu jídel a nápojů a pro provoz minibaru.
Modernizaci starších restauračních vozů na bistrovozy zahájily České dráhy loni na podzim a zajišťují ji takzvaně „in house“, tedy ve vlastní dceřiné firmě DPOV.
České dráhy v současnosti provozují 33 restauračních a 23 bistrovozů včetně vlaků Pendolino a railjet. Ty jsou zařazeny v provozu na šesti různých dálkových linkách. Na dalších linkách mají cestující k dispozici nabídku občerstvení z pojízdného minibaru, nebo prostřednictvím automatů. Na několika linkách poskytují občerstvení také zahraniční společnosti z Rakouska, Maďarska nebo z Polska. V budoucnosti by se měla flotila restauračních vozů a bistrovozů rozšířit o dalších dvacet nových.
Další články této rubriky
V olomouckém depu ČD vylaďuje podvozky vozů nový měřicí lis
15.11.2024 - České dráhy investují nejen do modernizace vozidlového parku, ale i do údržbové a servisní základny. Investice jdou i do vybavení stávajících středisek údržby. V olomouckém depu pracují technici s novinkou, která zajišťuje… »
Na Dni dodavatelů se řešila kvalita i termíny dodávek
10.11.2024 - České dráhy v říjnu uspořádaly další setkání s výrobci nových vlaků, zástupci opravárenských firem i dodavateli náhradních dílů. Už 4. ročník Dne dodavatelů se zaměřil především na kvalitu a termíny dodávaných vozidel… »
Hrubá stavba velkorysého bubenského nádraží je hotova
28.10.2024 - Při jízdě vlakem z pražského Masarykova nádraží na Kralupy nad Vltavou si nejde nepovšimnout působivé stavby nového nádraží Praha-Bubny. Z celého dříve rozsáhlého kolejiště tamější stanice zbyla jediná kolej, která obloukem… »