Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Provoz / Mezistátním výkonům ČD vévodí Vectrony

Mezistátním výkonům ČD vévodí Vectrony

26.1.2025

Nový jízdní řád platný od 15. prosince 2024 přinesl rovněž řadu významných novinek v obězích lokomotiv v čele vlaků Českých drah. Letošní změny jsou díky náhradě dosluhujících lokomotiv moderními stroji Siemens Vectron a zavedením nových spojů Baltic express rozsáhlejší než v uplynulých letech.

Mezistátním výkonům ČD vévodí Vectrony

Největší český dopravce vypraví během roční platnosti jízdního řádu 2025 zhruba 2,4 milionu spojů, které ujedou přibližně 119 milionů kilometrů. Zavedeno je celkem 8 619 různých vlaků. Ne všechny ale jezdí denně. Některé jsou v provozu jen v pracovní dny, jiné o víkendech nebo pouze v turistické sezóně od jara do podzimu. Průměrný denní počet vlaků je proto 6 605, přitom počet vlaků vypravených v pracovní dny je znatelně vyšší oproti volným dnům. Vlaky ČD denně ujedou v průměru zhruba 327 tisíc kilometrů.
„Také v jízdním řádu 2025 zůstáváme významným partnerem pro mezistátní dopravu a naše lokomotivy obslouží vlaky EuroCity od Budapešti a Lince na jihu po Varšavu, Hamburk, Kiel nebo Flensburg na severu Evropy. Denní běh našich Vectronů na mezistátních linkách bude v novém jízdním řádu dosahovat desítek tisíc kilometrů. Mezi rekordní výkony patří například jednodenní oběh na EC Berliner Praha – Hamburk – Praha s 1 340 kilometry nebo na EC Košičan Praha – Košice – Praha s 1 360 kilometry,“ řekl člen představenstva Českých drah a náměstek generálního ředitele pro osobní dopravu Jiří Ješeta. 
Lokomotivy Siemens Vectron obsazují skoro všechny mezistátní výkony Českých drah. Objevují se v čele vlaků Berliner do Berlína, Hamburku, Kielu a Flensburgu, Metropolitan do Budapešti, Košičan do Košic a vybraných spojů do polské Varšavy. Se změnou jízdního řádu skončil provoz lokomotiv řady 151 na vlacích Ostravan z Prahy do Žiliny a řady 380 na spojích Metropolitan z Prahy do Budapešti. Zatímco první typ se přesunul pouze na trať z Prahy do Děčína, kde jsou denně nasazeny už jen dvě turnusové lokomotivy a doplňuje je tam ještě dosluhující řada 371, řada 380 v počtu dvanácti kusů obsluhuje linky Ex7 a R17 Jižní expres, Vltava, Lužnice a Silva Nortica z Prahy do Veselí nad Lužnicí, Českých Budějovic a do Lince. Řada 1216 ČD stále zajišťuje provoz mezistátních vlaků z Bohumína do Vídně. 

Přijedou polské, slovenské a rakouské stroje
V jízdním řádu 2025 bude pokračovat spolupráce na provozu mezistátních vlaků se zahraničními dopravci, kteří dodají část lokomotiv pro tyto spoje. Nadále zůstávají v provozu lokomotivy řady 1216 Taurus na vlacích railjet z Rakouska do Prahy / Berlína a EuroCity do Bohumína. Jejich provoz se rozšíří také o pár vlaků rj 284/285 Brněnský drak Bratislava – Praha – Bratislava. Slovenské dráhy ZSSK nasazují lokomotivy Vectron a řadu 361.1 na vlaky Slovakia, Ostravan a hlavně Valašský expres. Taurusy řady 1116 ÖBB budou nadále zajišťovat provoz spěšných vlaků Vltava Dunaj mezi Lincem a Českými Budějovicemi. Tradiční je provoz motorových lokomotiv řady 223 společnosti Die Länderbahn na spojích Bavorský expres z bavorského Schwandorfu až do Plzně.
Novinkou je návrat polských lokomotiv do Prahy. PKP Intercity zajistí vozbu všech nových vlaků Baltic express z Wrocławi přes Lichkov až do Prahy. Plánované je nasazení lokomotiv Vectron. Zahraniční vozidla na našem území provozovaná ve službách Českých drah patří také dalším partnerům. Vedle zmíněných společností jsou to také DB Regio, Koleje Śląskie, Die Länderbahn a Agilis. 
 


Průměrné hodnocení (1 hlasů): 1

Další články této rubriky

Banány míří definitivně do výslužbyBanány míří definitivně do výslužby

9.3.2025 - Legendární lokomotivy řady 150 a 151 známé pod přezdívkami Banán či Dvojka míří definitivně do výslužby. V pravidelném provozu skončí na začátku března. Pak je ČD odstaví do zálohy a následně nabídnou k prodeji případným… »

ČD investují do zázemí v OlomouciČD investují do zázemí v Olomouci

19.2.2025 - Díky dodávkám desítek nových jednotek RegioPanter a dalším přírůstkům ve vozovém parku změnila osobní doprava na Olomoucku během několika málo let zcela svůj charakter. Přechod z klasických souprav vagonů s lokomotivami na… »

Nová hala v Chebu má hotovou nosnou konstrukciNová hala v Chebu má hotovou nosnou konstrukci

11.2.2025 - Stavba nové opravárenské haly ve Středisku údržby Českých drah v Chebu pokračuje podle plánu a je zhruba ve třetině. Za necelých devět měsíců prací stavbaři kompletně zdemolovali stávající objekty, dokončili založení nové… »

 

Všechny články rubriky Provoz

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika