Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Provoz / Masarykův vůz si vzali do parády restaurátoři

Masarykův vůz si vzali do parády restaurátoři

18.10.2019 – autor: JOSEF HOLEK

Jedinečný technický a historický skvost – Masarykův salonní vůz z roku 1930 – je v současné době v péči restaurátorů a techniků. Ti této památce od začátku června v luženském ČD Muzeu vracejí původní lesk a zároveň opravují opotřebené či poškozené díly. České dráhy, které péči o své historické vozy věnují patřičnou pozornost, do renovace salonu investují více než půl milionu korun.

Masarykův vůz si vzali do parády restaurátoři

Masarykův salonní vůz řady Aza 080, který je součástí sbírek ČD Muzea v Lužné u Rakovníka, právě prochází kompletní revitalizací. Do opravy oken, rozvodů vody a elektrické energie dopravce investuje více než půl milionu korun. Jelikož jde o jedinečnou národní kulturní památku, musela na částečnou rekonstrukci nastoupit specializovaná restaurátorská firma. Hotovo by měla mít ještě letos na podzim.

„Opravují okna, která měla nefunkční otevírací mechanizmy a deformované dřevěné části rámů. Skla jsou v mosazných rámech, které technici museli také očistit,“ připomněl jednu z etap oprav František Kaplan z oddělení muzejních sbírek Centra historických vozidel ČD v Lužné. „Rekonstruována byla rovněž elektroinstalace, respektive napájení. Měli jsme problémy s osvětlením nikoli jen v expozici, ale i při prezentacích vozu mimo areál muzea. Část napájení je nyní upravená tak, že půjde kdekoliv připojit na běžné napětí 230 V. Při provozu samotného vozu pak bude možné měnit napájení, a to z cizího zdroje, anebo z vlastních baterií.“

Kotel zatím s otazníkem

Připomeňme, že se elektrikáři museli potýkat s rozvody, které jsou téměř 90 let staré. Přemýšleli hlavně nad tím, jak vše zapojit tak, aby rozvod elektrické energie stále fungoval a současně bylo možné bezpečně přepínat mezi bateriemi a běžnou sítí. „Dále jsme zjistili, že zdroj energie, což je trafo a usměrňovač pro rozvod 24 V, byl v případě zapnutí některých spotřebičů, například hlavního lustru v salonu, slabý. Museli jsme proto instalovat jiný zdroj o dvojnásobném výkonu,“ uvedl Kaplan.

Opraváři se pustili i do rozvodu vody. Původní pocházel z počátku 90. let, kdy byl instalován při velké rekonstrukci. Zapojen však byl provizorně, přičemž technici demontovali i původní vodojemy z třicátých let. Místo nich byl do vozu dosazen vodojem používaný v tehdy běžně provozovaných osobních vozech. „Nyní jsme měli obavu, že po letech využívání jsou v rozvodech netěsnosti. Proto jsme měli už řadu let vodu vypuštěnou, aby neprosakovala do skříně a nepoškodila salonní vůz ještě více,“ vysvětlil František Kaplan. „Budeme řešit i nový kotel. Až obnažíme vodovody, ukáže se, v jaké kondici je i topení. Zatím nevíme, jestli kotel vyměníme, anebo jej ponecháme.“ Závěrečným krokem rekonstrukce je i čištění koberců, čalounění a ostění. Na koberce ještě přijdou běhouny, které zabrání jejich nadměrnému opotřebovávání.

Až na Riviéře

Salonní celokovový vůz s pensylvánskými podvozky, označený Aza 1-0080, vyrobili ve smíchovské firmě Ringhoffer pod číslem 123648. Do provozu zamířil 7. března 1930, v den prezidentových narozenin. Zejména interiér je na špičkové úrovni – stěny jsou obložené dřevem z australské třešně, do té je vložena řezba z pařeného dřeva hrušky. Salon se stolem pro šest osob osvětluje velký skleněný lustr s 86 žárovkami. Ve voze vedle ústředního salonu jsou dvě umývárny, tři toalety, malá a velká ložnice a čtyři oddíly pro doprovod. Cestovní rychlost 56 tun těžkého vozu byla už tehdy velice solidních 140 kilometrů v hodině. Masaryk tímto vozem podnikal nejen četné státnické cesty po Československu i po zahraničí, ale rovněž jím jezdil na dovolené. Nejdelší výlet salon Aza 080 uskutečnil na francouzskou Riviéru. Loni se stal nedílnou součástí projektu Prezidentský vlak, vyjel i v rámci prosincové rekonstrukce příjezdu TGM do vlasti.

 


Průměrné hodnocení (5 hlasů): 4.2

Další články této rubriky

Na obnovu tratí a stanic příští rok půjde bezmála 63 miliard korunNa obnovu tratí a stanic příští rok půjde bezmála 63 miliard korun

15.12.2024 - Správa železnic bude mít příští rok na obnovu tratí a stanic k dispozici 62,7 miliardy korun, tedy téměř o miliardu víc než letos. Rekordních 39,3 mld. půjde na investice, díky tomu odstartuje například modernizace důležitého… »

V olomouckém depu ČD vylaďuje podvozky vozů nový měřicí lis V olomouckém depu ČD vylaďuje podvozky vozů nový měřicí lis

15.11.2024 - České dráhy investují nejen do modernizace vozidlového parku, ale i do údržbové a servisní základny. Investice jdou i do vybavení stávajících středisek údržby. V olomouckém depu pracují technici s novinkou, která zajišťuje… »

Na Dni dodavatelů se řešila kvalita i termíny dodávekNa Dni dodavatelů se řešila kvalita i termíny dodávek

10.11.2024 - České dráhy v říjnu uspořádaly další setkání s výrobci nových vlaků, zástupci opravárenských firem i dodavateli náhradních dílů. Už 4. ročník Dne dodavatelů se zaměřil především na kvalitu a termíny dodávaných vozidel… »

 

Všechny články rubriky Provoz

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika