Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Provoz / Legendární Gorily pomalu dosluhují

Legendární Gorily pomalu dosluhují

29.6.2022

Poslední tři páry denních spojů na tratích v tuzemsku v současnosti dopravují legendární slovenské lokomotivy řady 350 známé pod přezdívkami Gorila nebo také Krysa. Několik desetiletí ovládaly dopravu na rušné trati mezi Prahou, Brnem a Bratislavou. Objevily se rovněž v čele legendárních transevropských expresů jako Balt-Orient, Pannonia, Hungaria nebo Metropol.

Legendární Gorily pomalu dosluhují

V minulosti to byly naše nejvýkonnější a nejrychlejší lokomotivy a patřily mezi nejhezčí elektrické mašiny u nás i v Evropě. Nyní v Česku obsluhují už jen několik málo posledních spojů. „Od poloviny 70. let až do prosince 2014 zajišťovaly tyto stroje dopravu prakticky všech vnitrostátních a mezistátních rychlíků a expresů z Prahy přes Brno do Bratislavy a Štúrova na československo-maďarských hranicích. S vlaky EuroCity jezdily až do Budapešti a během své téměř padesátileté kariéry zamířily v čele expresů také z Prahy do Děčína, z Břeclavi do Bohumína nebo po koridorech z Prahy přes Valašsko nebo Ostravsko na Slovensko,“ říká Tomáš Mohr, ředitel odboru provozu osobní dopravy Českých drah.
Aktuálně však jejich služba pomalu ale jistě končí. „Z desítek výkonů denně jich dnes na území Česka zbývá posledních šest denních a dva noční expresy a během několika let zmizí z našich tratí úplně,“ upozorňuje Mohr.    

Jedinečný silák
Lokomotivy původní řady ES 499.0, dnes označené jako řada 350 a přezdívané pro svou sílu Gorila nebo pro jeden z prototypových nátěrů v šedé barvě Krysa, nyní obsluhují po jednom páru vlaků na trase Bratislava – Praha, Budapešť – Bohumín a Žilina – Praha. V noční době navíc dopravují pár vlaků Slovakia mezi Bohumínem a Slovenskem. V těchto posledních spojích si lze užít cestu s legendární Gorilou a obdivovat ji v jejich čele, například při výletu vlakem do některých z míst na jejich trase, třeba do Olomouce nebo Prahy.  
Původní řada ES 499.0 pro Československé státní dráhy vznikla v plzeňské lokomotivce Škoda kvůli zavedení dvou různých napájecích systémů v Československu. Jednalo se o naši první dvousystémovou lokomotivu pro napájení 3 kV DC, kterým byly vybaveny tratě na severu republiky, a 25 kV 50 Hz AC, které bylo používáno na jihu Československa. V době výroby v letech 1973 až 1975 byla díky výkonu 4 000 kW považována za nejvýkonnější čtyřnápravovou vícesystémovou lokomotivu Evropy. Její konstrukční rychlost byla 160 km/h. Tu však mohla využívat až od roku 2000 po modernizaci železničních koridorů a doplnění vlakového zabezpečovače, který je pro provoz rychlostí 160 km/h nezbytný. Dodnes je považována za jeden z našich nejhezčích strojů. 
Gorily s nástupem moderních elektrických lokomotiv řady 380 ČD a Siemens Vectron postupně mizí z čela mezistátních expresů v Česku. Rychle tak ubývá příležitostí, kdy si lze užít cestu vlakem taženým tímto legendárním strojem. Může to být ale zajímavý tip na výlet vlakem s legendární lokomotivou. 
 


Průměrné hodnocení (11 hlasů): 2

Další články této rubriky

V pražské aglomeraci přibývají moderní nádražíV pražské aglomeraci přibývají moderní nádraží

3.10.2022 - Železniční doprava v hlavním městě zažívá v poslední dekádě významný růst. Zatímco na přelomu tisíciletí počet přepravených osob stagnoval, v deseti předcovidových letech se prakticky zdvojnásobil. Za trend může… »

Nové možnosti sledování přeprav pro zákazníky ČD CargoNové možnosti sledování přeprav pro zákazníky ČD Cargo

31.8.2022 - Digitalizaci a elektronizaci věnuje akciová společnost ČD Cargo značnou pozornost. Jednou z oblastí, na kterou se v současnosti zaměřujeme, je zkvalitňování komunikace se zákazníky a zlepšování jejich informovanosti. V letošním… »

Pardubice hlásí hotové 1. a 2. nástupištěPardubice hlásí hotové 1. a 2. nástupiště

28.7.2022 - Hned dvě významné dopravní stavby výrazně ovlivnily provoz na železnici na východě Čech. Už bezmála dva roky se modernizuje hlavní nádraží v Pardubicích a zároveň se od loňského května kompletně rekonstruuje trať mezi… »

 

Všechny články rubriky Provoz

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika