Železničář / Provoz / Krokodýl nabitý technikou testuje evropský zabezpečovač ETCS L2
Krokodýl nabitý technikou testuje evropský zabezpečovač ETCS L2
13.3.2014 – autor: MARTIN NAVRÁTIL
Na kolejích se objevila unikátní měřicí souprava, která může přezkušovat evropský vlakový zabezpečovač i další technologie. Měřicí motorový vůz vznikl zásadní přestavbou z někdejšího stroje 851.026-5 Českých drah. První únorovou sobotu se s rovněž přestavěným konferenčním či doprovodným vozem představil v plné slávě novinářům.
Evropský zabezpečovací systém ETCS úrovně 2 pracuje přes satelitní navigaci a GSM-R. Jeho pevná část se v současnosti postupně dosazuje na trati Kolín – Břeclav, což vyžaduje příslušné testovací vozidlo. Na počátku stálo rozhodnutí, zda si konsorcium budující ETCS má vozidlo vybavené mobilní částí ETCS pořídit nebo půjčovat. Ani jedno nepředstavovalo zrovna levnou variantu. Volba vedení společnosti AŽD Praha zněla: pořídit si vlastní vozidlo.
Pro vybudování unikátního měřicího vozu byl proto v září 2012 od Českých drah zakoupen motorový vůz 851.026-5 (Vagonka Tatra Studénka, 1968). Ve společnosti CZ LOKO Česká Třebová pak začala rekonstrukce vozu. Po rozebrání doslova na holé železo a očištění stávajících částí se začalo se stavbou téměř nového vozidla a s jeho postupným „nabíjením“ moderními technologiemi.
Od Dopplerova radaru po anténu pro balízy
Srdcem vozu 99 54 9165 001-7 je motor Caterpillar CAT C27 o výkonu 700 kW s novým chlazením, který splňuje všechny přísné ekologické limity pro provoz a má nižší spotřebu. Zachovány jsou hydrodynamický přenos vozu, rozměry vozu i maximální rychlost vozu 110 km/h. Původní tvar vozidla byl rovněž zachován, pouze byly oknem nahrazeny původně průchozí čelní dveře s tím, že zejména pro potřeby měření a lepšího rozhledu na trať došlo pouze k odstranění nepotřebných průchozích dveří na obou čelech a k jejich nahrazení dalšími čelními okny.
Vůz je osazen elektrocentrálou CAT i novým řídicím systémem od společnosti MSV elektronika, který je tvořen centrálním regulátorem vozidla a automatickým vedením vlaku (CRV, AVV) a diagnostickým počítačem vozidla se softwarem AŽD Praha. Pro potřeby AVV bylo upuštěno od generální opravy původní brzdy vozidla, ale v České Třebové provedli její kompletní modernizaci s použitím komponent společnosti DAKO. S energetickými požadavky měřicích technologií i elektrické výzbroje vozidla muselo dojít ke komplexní výměně a rozšíření možností napájení vozu. K napájení je použito nových vozových baterií dobíjených při běhu motoru z nového alternátoru Leroy o výkonu 45 kW, nebo v případě odstavení vozidla z vnější přípojky, případně z elektrocentrály CAT. Na spodku vozu se nacházejí například Dopplerův radar pro měření rychlosti či anténa ETCS pro čtení balíz.
Přibude ještě radioblok
V sobotu 1. února se novinářům představil nejen unikátní měřicí Krokodýl, ale i přestavěný konferenční (či doprovodný) vůz. Souprava projela přes pražský Smíchov, Rudnou a Hostivici nejen se zástupci médií, ale i s generálním ředitelem AŽD Praha Zdeňkem Chrdlem. Skupinky zájemců byly provázeny odborníky z AŽD, kteří je zasvěcovali do technických a jiných tajů obou vozů.
Zvuk motoru a hlavně hydrodynamického přenosu fialového Krokodýla je nezaměnitelný. Když souprava vedená jistou rukou strojvedoucích Vladimíra Vanického a Pavla Březiny šplhala Prokopským údolím, motor Caterpillar jen tiše předl. V motorovém voze představili zájemcům taje systému jednotného evropského vlakového zabezpečovače ETCS Jan Patrovský, výzkumný pracovník AŽD, a Martin Boreček, který má v téže firmě na starosti výzkum okolo mobilní komunikace GSM-R, která je nezbytnou technickou a komunikační základnou moderního zabezpečovače. Zájemci se mohli dozvědět nejen řadu zajímavostí okolo zrodu a vybavení obou nevšedních vozidel, o trendech v zabezpečovací technice, ale třeba i o vztahu Evropské unie, potažmo státu a jednotlivých druhů doprav.
Měřicí vůz dorazil na předvádění z Volar. Není to náhoda, protože právě tady na dirigované vedlejší trati Číčenice – Volary od roku 2011 funguje moderní zabezpečení typu Radioblok RBA-10. Mobilní část radiobloku by vbrzku měla být namontována i do měřicího Krokodýla.
PŘESTAVĚNÝ PŘÍPOJNÝ VŮZ K MĚŘICÍMU AŽD PRAHA
Přípojný vůz SR ex Bmx (řada 050) nese nové označení 60 54 89-29001-1. Přebudováno bylo vnitřní uspořádání a zaslepeny čelní dveře. Dosazeny byly dva bloky klimatizace, buňka WC s vlastním vodním hospodářstvím, které využívá i kuchyňka. Další novinku představuje elektrocentrála s bateriovou skříní. Přívěsný vůz je s měřicím propojen komunikační zásuvkou. Markantní změny lze vidět v interiéru – velký oddíl byl předělen příčkou na oddíl konferenční/barový a prostor k sezení pro 38 osob. V obou oddílech se nacházejí monitory pro sledování výstupů z měření. Zhotovitelé – firmy CZ LOKO, ČMŽO a ČMŽO - elektronika – ponechali na voze dveře se zasouvacím schůdkem. Také SŽDC má svůj speciál – z vozu 851.013 z roku 1969 si nechala vystavět u DPOV, PSO Nymburk, vůz FST4 určený k diagnostice prostorové průchodnosti tratě.
Fotogalerie
Další články této rubriky
V Havlíčkově Brodě vyroste nová opravárenská hala
11.10.2024 - Především k zajištění kvalitního servisu nových jednotek RegioPanter a RegioFox bude sloužit zcela nová opravárenská hala v depu kolejových vozidel v Havlíčkově Brodě. Její výstavbu umožní smlouva, kterou České dráhy nedávno… »
Banány, Plecháče a Bastardi brzy odejdou na zasloužený odpočinek
13.9.2024 - Kvůli zavedení evropského zabezpečovače ETCS na železničních koridorech z Prahy do Ostravy, z Ostravy do Břeclavi a z Břeclavi do Prahy od 1. ledna 2025 zmizí z tuzemských tratí další letitější lokomotivy. V některých… »
Po Branickém mostě opět jezdí vlaky
18.8.2024 - Branický most se po šedesáti letech dočkal jižní koleje. Koncepčně dvoukolejná stavba byla po desetiletí provozována pouze jako jednokolejná, a to včetně navazujícího úseku do Krče a dále. Přestože se o plánovaném… »