Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Provoz / Krokodýl nabitý technikou testuje evropský zabezpečovač ETCS L2

Krokodýl nabitý technikou testuje evropský zabezpečovač ETCS L2

13.3.2014 – autor: MARTIN NAVRÁTIL

Na kolejích se objevila unikátní měřicí souprava, která může přezkušovat evropský vlakový zabezpečovač i další technologie. Měřicí motorový vůz vznikl zásadní přestavbou z někdejšího stroje 851.026-5 Českých drah. První únorovou sobotu se s rovněž přestavěným konferenčním či doprovodným vozem představil v plné slávě novinářům.

Krokodýl nabitý technikou testuje evropský zabezpečovač ETCS L2

Evropský zabezpečovací systém ETCS úrovně 2 pracuje přes satelitní navigaci a GSM-R. Jeho pevná část se v současnosti postupně dosazuje na trati Kolín – Břeclav, což vyžaduje příslušné testovací vozidlo. Na počátku stálo rozhodnutí, zda si konsorcium budující ETCS má vozidlo vybavené mobilní částí ETCS pořídit nebo půjčovat. Ani jedno nepředstavovalo zrovna levnou variantu. Volba vedení společnosti AŽD Praha zněla: pořídit si vlastní vozidlo.

Pro vybudování unikátního měřicího vozu byl proto v září 2012 od Českých drah zakoupen motorový vůz 851.026-5 (Vagonka Tatra Studénka, 1968). Ve společnosti CZ LOKO Česká Třebová pak začala rekonstrukce vozu. Po rozebrání doslova na holé železo a očištění stávajících částí se začalo se stavbou téměř nového vozidla a s jeho postupným „nabíjením“ moderními technologiemi. 

Od Dopplerova radaru po anténu pro balízy

Srdcem vozu 99 54 9165 001-7 je motor Caterpillar CAT C27 o výkonu 700 kW s novým chlazením, který splňuje všechny přísné ekologické limity pro provoz a má nižší spotřebu. Zachovány jsou hydrodynamický přenos vozu, rozměry vozu i maximální rychlost vozu 110 km/h. Původní tvar vozidla byl rovněž zachován, pouze byly oknem nahrazeny původně průchozí čelní dveře s tím, že zejména pro potřeby měření a lepšího rozhledu na trať došlo pouze k odstranění nepotřebných průchozích dveří na obou čelech a k jejich nahrazení dalšími čelními okny.

Vůz je osazen elektrocentrálou CAT i novým řídicím systémem od společnosti MSV elektronika, který je tvořen centrálním regulátorem vozidla a automatickým vedením vlaku (CRV, AVV) a diagnostickým počítačem vozidla se softwarem AŽD Praha. Pro potřeby AVV bylo upuštěno od generální opravy původní brzdy vozidla, ale v České Třebové provedli její kompletní modernizaci s po­užitím komponent společnosti DAKO. S energetickými požadavky měřicích technologií i elektrické výzbroje vozidla muselo dojít ke komplexní výměně a rozšíření možností napájení vozu. K napájení je použito nových vozových baterií dobíjených při běhu motoru z nového alternátoru Leroy o výkonu 45 kW, nebo v případě odstavení vozidla z vnější přípojky, případně z elektrocentrály CAT. Na spodku vozu se nacházejí například Dopplerův radar pro měření rychlosti či anténa ETCS pro čtení balíz. 

Přibude ještě radioblok

V sobotu 1. února se novinářům představil nejen unikátní měřicí Krokodýl, ale i přestavěný konferenční (či doprovodný) vůz. Souprava projela přes pražský Smíchov, Rudnou a Hostivici nejen se zástupci médií, ale i s generálním ředitelem AŽD Praha Zdeňkem Chrdlem. Skupinky zájemců byly provázeny odborníky z AŽD, kteří je zasvěcovali do technických a jiných tajů obou vozů.

Zvuk motoru a hlavně hydrodynamického přenosu fialového Krokodýla je nezaměnitelný. Když souprava vedená jistou rukou strojvedoucích Vladimíra Vanického a Pavla Březiny šplhala Prokopským údolím, motor Caterpillar jen tiše předl. V motorovém voze představili zájemcům taje systému jednotného evropského vlakového zabezpečovače ETCS Jan Patrovský, výzkumný pracovník AŽD, a Martin Boreček, který má v téže firmě na starosti výzkum okolo mobilní komunikace GSM-R, která je nezbytnou technickou a komunikační základnou moderního zabezpečovače. Zájemci se mohli dozvědět nejen řadu zajímavostí okolo zrodu a vybavení obou nevšedních vozidel, o trendech v zabezpečovací technice, ale třeba i o vztahu Evropské unie, potažmo státu a jednotlivých druhů doprav.

Měřicí vůz dorazil na předvádění z Volar. Není to náhoda, protože právě tady na dirigované vedlejší trati Číčenice – Volary od roku 2011 funguje moderní zabezpečení typu Radioblok RBA-10. Mobilní část radiobloku by vbrzku měla být namontována i do měřicího Krokodýla.       

PŘESTAVĚNÝ PŘÍPOJNÝ VŮZ K MĚŘICÍMU AŽD PRAHA

Přípojný vůz SR ex Bmx (řada 050) nese nové označení 60 54 89-29001-1. Přebudováno bylo vnitřní uspořádání a zaslepeny čelní dveře. Dosazeny byly dva bloky klimatizace, buňka WC s vlastním vodním hospodářstvím, které využívá i kuchyňka. Další novinku představuje elektrocentrála s bateriovou skříní. Přívěsný vůz je s měřicím propojen komunikační zásuvkou. Markantní změny lze vidět v interiéru – velký oddíl byl předělen příčkou na oddíl konferenční/barový a prostor k sezení pro 38 osob. V obou oddílech se nacházejí monitory pro sledování výstupů z měření. Zhotovitelé – firmy CZ LOKO, ČMŽO a ČMŽO - elektronika – ponechali na voze dveře se zasouvacím schůdkem. Také SŽDC má svůj speciál – z vozu 851.013 z roku 1969 si nechala vystavět u DPOV, PSO Nymburk, vůz FST4 určený k diagnostice prostorové průchodnosti tratě.


Průměrné hodnocení (6 hlasů): 4.17

Fotogalerie

Další články této rubriky

RegioSpider vyjel na trať z Postoloprt do České LípyRegioSpider vyjel na trať z Postoloprt do České Lípy

11.10.2021 - Na lince U11 Postoloprty – Louny – Česká Lípa nově nasazují České dráhy čtyři motorové vozy řady 841.2 Stadler RegioShuttle RS1. Celkem 22 vozů zakoupily ČD na konci loňského roku od německého dopravce SWEG. Vlaky projdou… »

 Do Hamburku v budoucnu pojedou Taurusy Do Hamburku v budoucnu pojedou Taurusy

8.10.2021 - Do roku 2025 hodlají České dráhy pořídit další tři vícesystémové lokomotivy Siemens Taurus. Dvě už firma ve svém vozidlovém parku má, další čtyři zakoupila před pár týdny od společnosti Wiener Lokalbahnen Cargo. Stroje řady… »

ČD modernizují lokomotivu pro úzkorozchodnou OsoblažkuČD modernizují lokomotivu pro úzkorozchodnou Osoblažku

29.9.2021 - Na Osoblažku, úzkorozchodnou trať spojující Osoblahu s Třemešnou ve Slezsku, vyjede modernizovaná lokomotiva 705.914, která byla od roku 2016 mimo provoz. Stroj dostane nový motor, opravy se dočká i skříň. Na opravě pracuje… »

 

Všechny články rubriky Provoz

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika