Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Provoz / Konec roku ve Velimi: zkoušky ovlivnila také ledovka

Konec roku ve Velimi: zkoušky ovlivnila také ledovka

28.1.2015 – autor: DANIEL LOS

Navzdory toho času blížícím se vánočním svátkům ruch ve Zkušebním centru Výzkumného Ústavu Železničního (VUZ) neutichl ani v závěru uplynulého roku. Na poslední zkoušku v prosinci do Velimi dorazila například elektrická jednotka Škoda RegioPanter 640.006. Testy dopadly úspěšně a po předání zástupcům Českých drah se cestující tímto vozidlem mohli svézt ještě před Vánoci.

Konec roku ve Velimi: zkoušky ovlivnila také ledovka

Na konci listopadu odjela po úspěšných zkouškách druhá nejdelší jednotka v novodobé historii VUZ – Siemens Thameslink. Pozitivní je, že by se měla do Velimi ještě v roce 2015 vrátit, a to v osmivozové verzi. Nejdelší, více než čtvrt kilometru dlouhá dvacetivozová netrakční souprava Talgo, si odjezd načasovala až do období těsně před Vánoci, takže ji zpátky v berlínském závodě Talgo měli jako dárek pod stromeček. I ta se na okruhu možná ještě objeví, protože nebyly z různých důvodů dokončeny zkoušky protismyku. Záleží na tom, k jaké dohodě dospějí zhotovitel zkoušek TÜV SÜD Rail a výrobce vozidla, společnost Patentes Talgo.

Převaha německých projektů pokračuje

Siemens je jednou ze stálic klientely VUZ. Po celý rok byly očekávány zejména zkoušky lokomotiv. Prim hrála samozřejmě lokomotiva Vectron, která byla v různých počtech a modifikacích ve ZC Velim celých 52 týdnů. Nejvíce kilometrů ujela při zkouškách soupravy Talgo, kdy byla pronajata společnosti TÜV SÜD.

Druhá polovina roku patřila spíše elektrickým jednotkám. Kromě jednotky Thameslink se ve ZC na sklonku roku objevila i jednotka Desiro ML. Ve Velimi se testovala už v letech 2010 a 2011. Tým specialistů Siemensu z domovského zkušebního centra Wegberg-Wildenrath měl během pouhých tří směn na VZO v předvánočním týdnu ověřit nové funkce a jízdní odpor jednotky při jízdě v zastávkovém režimu. 

Převahu německých firem ve Velimi představuje nadnárodní koncern Bombardier, jehož závod v Kasselu zde má aktuálně dva projekty – jedná se o dlouhodobé testy lokomotiv Traxx AC3 a na podzim započaté Technicko-bezpečnostní zkoušky (TBZ) vícesystémových lokomotiv řady 186, zakoupených nákladním dopravcem Metrans. Pro provoz v České republice jsou přeznačeny na řadu 386. Premiérové testy TBZ na prototypové lokomotivě 386 001 se odehrály na konci října. Za poslední dva měsíce roku 2014 se stihly úspěšně provést Technicko-bezpečnostní zkoušky ještě na dalších deseti lokomotivách. Posledními byly stroje 386.010 a 011 v předvečer Štědrého dne.

Lokomotivy v zajetí ledu

Německý Bombardier byl vlastně jediným zákazníkem, kterého negativním způsobem ovlivnilo ledové počasí, jež Českou republiku sevřelo na začátku prosince. Například lokomotiva 386.008 nebyla kvůli ledovce na trakčním vedení schopna odjet z Prahy, zkouška TBZ se nakonec uskutečnila bez jakýchkoli obtíží o týden později spolu s lokomotivou 386 009. Problémy s námrazou na trakčním vedení se nevyhnuly ani ZC Velim. Naštěstí se jednalo pouze o jednu směnu na VZO při zkouškách lokomotivy Traxx 187.101 v inkriminované úterý 2. prosince, kdy na hlavních tratích bylo možné kromě fotografů spatřit podivně poskládané soupravy tažené lokomotivami nezávislé trakce a v mnoha stanicích postávaly odstavené a provozu neschopné vlaky a jednotky.

Lokomotiva Traxx 187.101, která se oproti svým kolegyním vyznačuje sytě červeným nátěrem německého národního dopravce DB, přijela ke zkouškám do ZC Velim na konci listopadu. Podstatný rozdíl je v tom, že lokomotiva není, podobně jako její kolegyně z řady 187.0, vybavena dieselovém agregátem a má jen dva sběrače. Počítá se totiž s jejím nasazením pouze po síti DB Netz. Na lokomotivě technici ve ZC nastaví brzdové systémy, udělají zkoušky protismyku a homologaci trakčního měniče. 

Testy vozidel pro České dráhy

Na poslední loňskou zkoušku TBZ dorazila v prosinci do ZC Velim také elektrická jednotka Škoda RegioPanter 640 006. Samotná zkouška dopadla úspěšně, předání zástupcům Českých drah z DKV Brno se po vyřešení technických nedostatků nakonec podařilo na druhý pokus, takže se tímto vozidlem mohli cestující svézt ještě před Vánoci. V novém roce zbývá dokončit TBZ a předat vozidla zákazníkovi na jednotkách 640.007 a 008. Poté by již měl přijet na typové zkoušky prototyp pětivozové elektrické jednotky pro dálkovou dopravu vycházející z konceptu RegioPantera.

Kompletace brzdových zkoušek

Španělský CAF sice není úplnou novinkou, ale nikdo na začátku roku nepočítal s tím, že by tento klient, byť s celkem třemi projekty, mohl ve ZC Velim zkoušet téměř tři čtvrtě roku, navíc ukončení zkoušek zatím usnulo jakýmsi zimním spánkem. V současné době se to samozřejmě týká pouze třetího projektu – elektrické jednotky ETR 564 pro mezistátní dopravu mezi Itálií a Rakouskem. Během listopadu skončily zkoušky brzd a protismyku, které provedli specialisté Zkušební laboratoře VUZ. Ve zkouškách hodlá CAF pokračovat i v roce 2015.             


Průměrné hodnocení (3 hlasů): 4.33

Další články této rubriky

Nejrychlejší stroje ČD v provozuNejrychlejší stroje ČD v provozu

29.5.2020 - České dráhy nasadily do provozu dvě moderní třísystémové elektrické lokomotivy 1216.903, respektive 1216.902, známé jako Taurus. První stroj vyrazil na trať symbolicky 1. dubna. Stroj v korporátním nátěru ČD odvezl odpoledne vlak… »

Na přejezdy dohlédnou chytré kameryNa přejezdy dohlédnou chytré kamery

28.5.2020 - Dlouho připravované dovybavení rizikových železničních přejezdů automatickým monitoringem přestupků řidičů se pomalu rozbíhá. Správa železnic od 18. května spustí provoz další „inteligentní“ kamery. Po pilotním projektu v… »

ČD Muzeum opraví dvě parní lokomotivy ČD Muzeum opraví dvě parní lokomotivy

30.4.2020 - Centrum historických vozidel Českých drah (CHV) chce opravit parní lokomotivy 423.009 a 525.101 z Olomouce a Veselí nad Moravou. Spolu se strojem 433.002, který je v majetku Národního technického muzea, byly nedávno převezeny do ČD Muzea… »

 

Všechny články rubriky Provoz

 

Tipy redakce

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika